اجتماعی 11:55 - 29 مهر 1400
چرخش تصمیم‌های مدیریتی برای بازگشایی مدارس
در حالی که قرار بر این بود بازگشایی مدارس از نیمه آبان آغاز شود، اما متخصصان بهداشت زمانی دیرتر را برای این امر پیشنهاد می‌کنند.

صراط:

حدود یک ماه پیش بود که رئیس جمهور بنای بازگشایی مدارس را تامین زیرساخت‌های لازم عنوان کرد، موضوعی که آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا را به تکاپو انداخت تا براب آموزش حضوری مدارس بعد از دو سال تعطیلی این روش وارد عمل شوند؛ همین اقدام موجب شد تا اول مهر زنگ مهر به طور نمادین و با تعدادی محدود از دانش آموزان در مناطق کم جمعیت بازگشایی شوند و ورود سایر دانش آموزان به کلاس‌های درس هم به نیمه دوم آبان موکول شد.

آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در تقابل یا تعامل؟!

موضوعی که به تدریج روند بازگشایی مدارس را روی روال انداخته بود و دانش آموزان هم خودشان را فارغ از دیدگاه مخالف و موافق برای حضور در مدارس و آموزش حضوری آماده می‌کردند، اما همین دیروز بود که بار دیگر یک بام و دو هوا در تصمیم گیری‌های مربوط به روند مدیریت کرونا میان مسئولان، موضوع بازگشایی مدارس را ١٨٠ درجه تغییر داد؛ مسئولان آموزش و پرورش همچنان بر آمادگی برای بازگشایی تاکید دارند و کمیته علمی کرونا از میانه راه این تصمیم تغییر موضع داده و بازگشایی از نیمه دوم آبان را جایز نمی‌داند.

١١ میلیون دانش آموز اندرخم تصمیمات مدیریتی برای آموزش حضوری

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام آمادگی برای بازگشایی مدارس، گفت که ١١٧ کشور دنیا آموزش‌های حضوری را به طور کامل آغاز کردند و تنها حدود ٢٧-٨ کشور کارشان را ترکیبی دنبال می‌کنند. مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد اولین مکانی که باز شد و آخرین جایی که تعطیل کردند، مدارس بوده اند.

این موضوع در حالی پیش می‌رود که علیرضا کمریی سخنگوی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: مدارس کم جمعیت و کوچک، حدود ٣١ درصد دانش آموزان را در آموزش‌های حضوری شامل شدند.

او ادامه داد: ۴۰ هزار مدرسه در مهر ماه آموزش حضوری را مطابق الگوهای بهداشتی در نظر گرفته شده در مناطق روستایی، عشایری و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آغاز کرده اند و به تدریج فرآیند بازگشایی برای حضور دانش آموزان در نیمه ابان آغاز شده است.

دستیابی به ایمنی جمعی و تداوم تعطیلی مدارس

هرچند سرعت واکسیناسیون در کشور بالا رفته است، اما روند کار به زعم کارشناسان عرصه بهداشت و سلامت هنوز برای بازگشایی مدارس تکمیل نشده است؛ بر این اساس یونسیان دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش گفت که ایمنی جمعی در افراد بالای ١٢ سال به ٢۵ درصد رسیده است و اگر روزی ٨٠٠ هزار تزریق واکسن برای دز دوم داشته باشیم، در عرض ٢٠ روز آینده همه جمعیتی که ٢ دز واکسن دریافتند به بالای ٧۵ درصد برسانیم و طبیعتا ٢ هفته بعد از آن، این افراد را مصون در نظر بگیریم.

به دنبال این موضوع حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی ستاد کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با استناد به بحث‌های کارشناسی حوزه سلامت پیشنهاد داد تا بازگشایی از نیمه آبان به تعویق بیفتد.

او اظهار کرده بود که ظرف ۴۸ ساعت آینده یعنی طی امروز، پیشنهاد‌ها درباره بازگشایی مدارس به وزیر بهداشت اعلام و تصمیم‌هایی با تعامل آموزش و پرورش و مجلس گرفته شود.

 قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت هم معتقد است که  زیرساخت‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در مدارس ایجاد کرده است، در بازگشایی موثر واقع می‌شود و واکسیناسیون اطفال یک قسمت کار است تا بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم، اما برای اطفالی که قرار است به مدرسه روند، اصولی مانند تأمین ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها در مدارس و فضاهایی که باید مشخص شود تا دانش‌آموزان با فاصله از هم باشند، باید لحاظ شود. در مجموع هم باید همه این عوامل را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. ضرورت دارد که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند و به گونه‌ای پیش رویم که هم دانش‌آموزان بتوانند از مدارس استفاده کنند و هم باعث انتقال زنجیره بیماری نشوند.

آموزش حضوری به نیمسال اول مدارس می‌رسد؟

با یک حساب سرانگشتی آنطور که شواهد گویاست، واکسیناسیون جامعه تا رسیدن به ایمنی جمعی با احتساب حداقل دو هفته پس از تزریق دز دوم حداقل ٣۵ روز طول می‌کشد ضمن آنکه در این حساب و کتاب، احتمال تاثیر گذاری فعالیت کمپین‌های ضد واکسن و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنین آغاز نشدن پیک ششم را هم در نظر نگیریم.

جدا از این مفروضات، اکنون در آستانه شروع آبان قرار داریم و با فرض همان حدود ٣۵ روز تقریبا به روز‌های پایانی نیمسال اول تحصیلی می‌رسیم و حدود ١۵ روز تا امتحانات فرصت باقی می‌ماند و معلوم نیست با همین احتمالات آیا بازگشایی که آموزش و پرورش با قید حفظ سلامت دانش آموزان مورد توجه قرار داده بود، در نهایت چه سرانجامی پیدا می‌کند و دوگانه سلامت و آموزش به تعادل می‌رسد یا خیر؟!

آیا در این شرایط ناپایدار از حیث معلوم نبودن نرخ شیوع بیماری همچنین شدت بروز آن، ضرورت اعلام تاریخ‌های دقیق بازگشایی مدارس که ضمانت اجرایی برایش نیست، چه توجیهی دارد؟!


11282244
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ۵ نقطه محوری شهر تهران میزبان کلان پروژه‌های شهرداری در ماه رمضان و عید نوروز هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است