اجتماعی 08:02 - 29 مهر 1400

زنگ خطر آلودگی هوا در تبریز/ نیروگاه حرارتی متهم ردیف اول

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا علی‌اشرفی؛ در سال‌های اخیر آلودگی هوا به چالشی جدی برای همه شهرها و به‌خصوص کلان‌شهرها تبدیل‌شده که بخش بزرگی از علل پیدایش این آلودگی‌ها مربوط به صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود.

در این بین کلان‌شهر تبریز نیز که یک شهر بزرگ صنعتی است از این معضل مستثنی نبوده و صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی سهم بزرگی در تشدید آلودگی محیط زیست و هوای آن دارند ولی آلودگی ناشی از فرآیند تولید در صنایع مختلف منبع اصلی و مهم مواد آلوده‌کننده منتشره در اتمسفر را تشکیل می‌دهد.

چند سالی است که افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طی فصل پاییز و زمستان در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده است با بررسی عوامل آلوده کننده هوای شهر تبریز به نیروگاه این شهر می‌رسیم؛ چند سالی است که افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طی فصل پاییز و زمستان در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسئولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای تبریز، اسکو، خسروشهر، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز- آذرشهر واقع شده که بخش‌هایی از آن در سال ۱۳۵۷ آغاز به فعالیت کرد و در سال ۱۳۶۵ نیز واحدهای دیگر آن وارد مدار تولید شده است.

نیروگاه حرارتی تبریز در این سال‌های اخیر به دلیل استفاده از مازوت برای تولید برق در فصول سرد سال و آلودگی هوا همواره مورد انتقاد مردم و مسئولان شهر تبریز بوده است. مازوت مورد استفاده این نیروگاه نیز توسط خط لوله‌ای از پالایشگاه تبریز تأمین می‌شود.

زنگ خطر آلودگی هوا در تبریز/ نیروگاه متهم اصلی است

نیروگاه تبریز مازوت می‌سوزاند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نیروگاه تبریز مازوت می‌سوزاند که باعث آلودگی هوای این شهر و مناطق اطراف نیروگاه شده است.

حسن عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه طی روزهای اخیر شاهد سکون هوای شهر تبریز بودیم، افزود: سکون هوا در کنار افزایش مازوت سوزی باعث آلودگی هوای تبریز شده و با این وضعیت طی روزهای آینده وضعیت هوا در این شهر خطرناک می‌شود.

در شهر تبریز غیر از نیروگاه دیگر صنایع مازوت سوزی ندارند وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای تغییر سوخت نیروگاه تبریز از مازوت به سوخت پاک انجام شده است، گفت: در شهر تبریز غیر از نیروگاه دیگر صنایع مازوت سوزی ندارند.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر تبریز و ضرورت تأمین برق و گاز مصرفی مردم، خواستار افزایش سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز به منظور حذف سوخت مازوت در این نیروگاه شد.

عباس نژاد با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات و فیلترهای سوختی برای استاندارد سازی دودکش‌های این نیروگاه ضروری است، گفت: با اینکه چندین بار به مدیران این نیروگاه تذکر داده‌ایم ولی توجهی به این هشدارهای ما نداده‌اند.

زنگ خطر آلودگی هوا در تبریز/ نیروگاه متهم اصلی است

دستورالعمل عجیب شرکت ملی گاز برای نیروگاه تبریز

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز با اشاره به دستورالعمل عجیب شرکت ملی گاز برای نیروگاه تبریز اظهار داشت: در تابستان امسال دستورالعمل عجیبی توسط یکی از مدیران شرکت ملی گاز ایران صادر شد که در آن مصرف گاز نیروگاه‌های حرارتی کشور تعیین شده و تنها مصرف گاز دو نیروگاه حرارتی تبریز و سهند در استان آذربایجان شرقی صفر ارزیابی شده است.

روح الله متفکرآزاد افزود: این بدین معنی است که روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مازوت باید در تبریز مصرف کنند که معادل پتانسیل ۳۵۰ تن گوگردی است که در هوای تبریز خالی می‌شود و در طی آن ۴۰ تا ۵۰ واحد این شهر را آلوده‌تر خواهد کرد.

وی خواستار لغو مصوبه شرکت ملی گاز ایران پیرامون نحوه ارزیابی مصرف گاز نیروگاه‌های حرارتی کشور شد که در این روش حق نیروگاه‌های تبریز و سهند تضییع می‌شود.

مردم تبریز با اینکه مصرف گازشان کم شده است، اما به جای اینکه تشویق شوند، تنبیه شدند این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: مردم تبریز با اینکه مصرف گازشان کم شده است، اما به جای اینکه تشویق شوند، تنبیه شدند. از سوی دیگر مصرف کل گاز در استان ۲۲ و ۴۵ میلیون مترمکعب در روز بوده است که از این میان ۲ و ۳ میلیون مترمکعب برای این دو نیروگاه بوده است که از طرق دیگر جبران کرده‌اند.

وی در پایان به وزیر نفت تذکر داد که اگر تا دو هفته آینده این دستورالعمل لغو نشود، طرح سوال از وی را مطرح خواهد کرد.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهر تبریز مازوت سوزی نیروگاه تبریز است.

زنگ خطر آلودگی هوا در تبریز/ نیروگاه متهم اصلی است

پیگیر موضوع آلایندگی نیروگاه تبریز هستیم

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پیگیر موضوع آلایندگی نیروگاه تبریز هستیم و مکاتباتی با وزارت خانه‌های نفت و نیرو انجام شده است.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه نباید به خاطر تأمین برق با جان و سلامتی مردم بازی کرد، افزود: نیروگاه تبریز باید میزان مازوت سوزی را کاهش داده و همچنین فیلترهای تسویه در خروجی‌های این نیروگاه نصب شود.

وی ادامه داد: اگر نیروگاه تبریز قادر به اتخاذ تمهیدات لازم نیست دولت باید با ارائه تسهیلات این فرصت را ایجاد کند.

در شش ماهه سال‌جاری وضعیت کیفیت هوای شهر تبریز به ترتیب شامل ۴۷ روز پاک و ۱۳۶ روز سالم و ۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده که با تداوم مازوت سوزی در نیروگاه تبریز وضعیت آلودگی هوا طی پاییز و زمستان سال جاری خطرناک خواهد بود.

گفتنی است با رسیدن به فصل سرد سال و سکون هوایی که از حدود آبان ماه به علت کمبود بارش‌ها ایجاد می‌شود، هوای تبریز به حد کافی آلوده خواهد بود و در صورتی که نیروگاه تبریز همچنان از مازوت استفاده کند روزهای آینده از لحاظ آلودگی هوا پرخطر است.


11281970
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است