استانی 09:46 - 17 اسفند 1399
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان:
ایسنا/اصفهان رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: بیماری های ناشی از مصرف بی رویه نان های سفید بدون سبوس، سلامتی شهروندان را تهدید می کند.

سفید بودن نان به معنای بالا بودن کیفیت آن نیست

مسعود دهقانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مصرف نان سبوس دار موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و همچنین انواع سرطان ها می شود، بنابراین سعی کنیم در یک برنامه کوتاه مدت ذائقه شهروندان را به طرف مصرف نان های سبوس دار و تیره ارتقا دهیم.

وی، با اشاره به اهمیت ارزش غذایی و کیفیت نان نسبت به ظاهر آن، افزود: به شهروندان توصیه می کنیم که نان های تهیه شده از آرد سبوس دار مانند نان سنگک سنتی و سایر نان های سبوس دار را که رنگ تیره تری دارند نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید خریداری کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، تصریح کرد: فیبر موجود در نان های تهیه شده از آرد سبوس دار می تواند کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع ‌و از ایجاد بیماری پیشگیری کند.

وی تأکید کرد: سفید بودن نان به معنای بالا بودن کیفیت آن نیست. متاسفانه در سالهای اخیر عموم مردم به استفاده از آرد سفید بدون سبوس روی آورده‌اند، چرا که نان تولید شده از این آرد، ظاهری سفید و مشتری‌پسند دارد.

دهقانی گفت: حذف سبوس از آرد و پخت نان با آرد سفید و استفاده مردم از این نان مشکلات و بیماری‌هایی از جمله دیابت، مشکلات گوارشی، چاقی و در درازمدت سرطان‌ روده را ایجاد می‌کند که در کنار تبعات جبران ناپذیر آن، هزینه های زیادی را بر خانواده ها تحمیل می کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان درباره خواص نان سبوس دار، افزود: نان های سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان های سفید بدون سبوس دارد.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات، نان‌هایی که از آرد سبوس دار تهیه شده و با خمیر مایه، بدون استفاده از جوش شیرین و با حرارتی ملایم و یکنواخت پخته می شوند سالم‌ترین نان‌ها هستند.

انتهای پیام


10980407
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است