استانی 12:19 - 07 آبان 1399

دامداران برای فروش دام مازاد به مجوز دامپزشکی نیاز دارند

به گزارش خبرنگار مهر؛ احد ظفری ظهر چهارشنبه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با بیان اینکه در بخش کشاورزی ۱۷ راهبرد تدوین شده است، اظهار کرد: برنامه‌های ایجاد ساختار سازمانی پدافند غیر عامل و پایش ورود و خروج محصولات زراعی و باغی و دامی در دستور کار قرار دارد و در این زمینه تلاش‌های زیادی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۷ راهبرد در نظر گرفته شده برای جهاد کشاورزی باید عملیاتی شود؛ ادامه داد: یکی از راهبردها، ایجاد ساختار و نظام جامع پدافند غیرعامل زیستی است.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی فعالیت ۳ محور عمده باید شکل گیرد؛ افزود: این سه محور در خصوص بیوتروریسم، آکرو تروریسم و پایرو تروریسم است.

وی با اشاره به اینکه در بیوتروریسم باید در حوزه دامی و شیلاتی فعالیت بیشتری شود؛ افزود: در حوزه دامی باید ورود و خروج دام‌ها رصد و پایش شود و بهره‌برداران توجه داشته باشند که دام‌های خریداری شده آنها باید هویت‌دار باشند و با این کار از خرید یک دام آلوده و ورود بیماری جلوگیری کنند.

ظفری با اشاره به اینکه در صورت ورود یک بیماری و ایجاد آلودگی در سطح وسیع، هزینه‌های زیادی بر دوش بهره‌بردار و دولت ایجاد می‌شود؛ بیان کرد: بهره برداران دارای دام مازاد در صورت تمایل به فروش دام مازاد خود باید مجوزهای لازم را از معاونت دامپزشکی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه بی و تروریسم شامل بیماری‌های آبزی پروری و مزارع پرورش ماهی هم می‌شود؛ ادامه داد: با تدابیری که در سازمان جهاد کشاورزی استان و وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده شده، مزارع پرورش ماهی باید از بچه ماهی‌های استاندارد استفاده کنند و اجازه استفاده از بچه ماهی آلوده از سوی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی داده نمی‌شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در گذشته با ورود بچه ماهی چشم زده از خارج کشور مشکلاتی ایجاد شد، بیان کرد: اکنون این موضوع هم کنترل می‌شود تا مزارع پرورش ماهی از مبادی قانونی ماهیان خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه آکروتروریسم در حوزه باغات فعالیت دارد؛ ادامه داد: در این راستا دو هزار تن بذور گواهی شده بین بهره‌برداران استان همدان توزیع می‌شود.

ظفری ادامه داد: بذری که در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد، متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و دارای پتانسیل بالا است و بهره‌برداران باید بذور مورد نیاز خود را از مراکز قانونی خرید کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درختان کاشت پدافند غیرعامل در فصول بهار و به خصوص در نیمه دوم اسفند ماه انجام می‌شود ادامه داد: بهره‌برداران باید از نهال‌ها شناسنامه‌دار استفاده کنند و با این کار از ورود نهال‌های آلوده به یک منطقه جلوگیری می‌کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پایروتروریسم در رابطه با عرصه منابع طبیعی، جنگل‌های طبیعی و جنگل‌های دست کاشت است؛ افزود: در این زمینه اقدامات خوبی شامل ایجاد آتش‌بر، تشکیل اکیپ گشت و تشکیل اکیپ اطفا حریق انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید پوشش گیاهی خوبی داشته باشیم تا مانع بروز سیلاب شود؛ ادامه داد: اگر بهره‌برداری به عمد یا غیر عمد به عرصه‌های منابع طبیعی آسیب بزند، موجب بروز مخاطراتی از جمله سیلاب شده است.

ظفری با اشاره به اینکه رعایت یکی از موارد در راستای پدافند غیرعامل مربوط به مراکز نگهداری محصولات کشاورزی است ادامه داد: محل نگهداری نهاده‌های کشاورزی نباید در یک نقطه باشد و تناسب آن در انبارها به طور دقیق مشخص شده است.

 


10783684
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است