اجتماعی 13:05 - 04 مرداد 1400

۱۰ تن علوفه برای حیات وحش پارک ملی موته توزیع شد

مرتضی جمشیدیان در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۶۰ آبشخور در پناهگاه حیات وحش موته مرمت شده و مشکلی به لحاظ تأمین آب برای حیات وحش این منطقه نیست.

وی با بیان اینکه توزیع علوفه برای وحوش در مناطق تحت مدیریت استان از روز گذشته آغاز شده است، افزود: ۱۰ تن علوفه خشک دیروز در پناهگاه موته توزیع شد و این روند در چندین مرحله ادامه خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: حیوانات باید به طور طبیعی زندگی کنند، در شرایط خشکسالی بهار امسال وحوش علفخوار (آهو، کل و بز و قوچ و میش) که برای شیردهی به علوفه سبز و تازه نیاز داشتند به طور غریزی از زون حفاظت شده خارج می‌شدند و به اطراف مناطق می‌رفتند که خطر شکار یا تصادف جان حیوانات را تهدید می‌کرد.

جمشیدیان اضافه کرد: امکان توزیع علوفه سبز اصلاً وجود نداشت و از سوی دیگر علوفه دهی در آن مقطع مشکلی را حل نمی‌کرد زیرا حیوانات علفخوار به علوفه سبز نیاز داشتند اما اکنون که هوا رو به خنکی می‌رود حیوان علف خشک می‌خورد و از این رو توزیع علوفه ایرادی ندارد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته با داشتن دشت‌ها و همواری‌های بسیار وسیع، زیستگاه گونه‌های مهمی مانند آهوی ایرانی است. این منطقه حفاظت شده با مساحت ۲۰۵ هزار هکتار در مرز مشترک دو استان اصفهان و مرکزی است. و مدیریت آن تحت نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان است.

موته دارای دو منطقه امن با نام‌های شور رباط ترک و سی کلفتی است. بلندترین ارتفاعات منطقه حدود ۳۰۰۰ متر و کوتاه‌ترین آنها تقریباً ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌باشند که این اختلاف ارتفاع باعث پدید آمدن رویشگاههای مختلفی در منطقه شده و تنوع زیستی قابل توجهی را پدید آورده است. همچنین با داشتن دشت‌ها و همواری‌های بسیار وسیع، زیستگاه گونه‌های دشتزی مهمی مانند آهو را شامل می‌شود که ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فردی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.

وجه تسمیه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته به دلیل قرار گیری روستای موته در مرکز آن است. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته دارای آب و هوای خشک سرد یا نیمه خشک سرد است و انواع گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ای به ویژه درمنه، گون، خارشتر، جاشیر، بادام کوهی، پسته کوهی و انجیر وحشی رویش دارند.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع بوته زار بوده و در مجموع ۴۷۸ گونه گیاهی متعلق به ۲۴۰ جنس و ۵۳ خانواده در این منطقه شناسایی شده است.

تعداد ۲۵ گونه پستاندار ،۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و یک گونه دوزیست در این منطقه شناسایی و ثبت شده است. «آهوی ایرانی» نیز گونه شاخص جانوری در دشت‌های پهناور منطقه موته محسوب می‌شود. از گونه‌های جانوری دیگر می‌توان به قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه، گراز، انواع جوندگان، انواع خزندگان، انواع پرندگان از جمله کبک، تیهو، کوکر شکم سیاه، انواع چکچک، انواع چکاوک، شاهین، بالابان، دلیجه و کرکس اشاره کرد.


11162441
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است