گوناگون 12:57 - 29 فروردین 1400

چالش‌های پیوند عضو از اهدا کننده زنده/انتخاب اول پزشکان چیست

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی مخبر دزفولی فوق تخصص جراحی توراکس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، پیوند عضو را آخرین تصمیم درمانی پزشکان در خصوص بیمارانی دانست که دچار نارسایی عضو می‌شوند و گفت: به این منظور، یکی از منابع در دسترس جهت فراهم آوری ارگان مناسب، افراد مرگ مغزی هستند که با رضایت خانواده، اعضایشان اهدا می‌شود، همچنین در برخی کشورها اهدا از موارد مرگ قلبی نیز امکان پذیر است.



وی ادامه داد: تأمین عضو پیوندی از دهنده زنده در مورد برخی ارگان‌ها مثل کلیه با سهولت بیشتری همراه است. در خصوص پیوندهای کبد و ریه باید این عضو از دو دهنده زنده، از خانواده درجه یک فرد انجام شود.



رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه قوانین پیوند اعضا در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: در ایران قانون پیوند اعضا در سال ۲۰۰۰ میلادی تصویب شد که با روحیه بخشندگی و ایثار خانواده‌ها، نتایج عالی در پیوند اعضا را رقم زد. این در حالی است که اولین لایحه پیوند اعضا از مرگ مغزی در کشور ژاپن در سال ۱۹۹۴ میلادی به مجلس اعلام شد که با مخالفت نمایندگان مجلس ژاپن همراه بود.



مخبر دزفولی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قانون اهدای عضو در ژاپن، تفاوت تشخیص بالینی مرگ مغزی و تشخیص قانونی آن است، گفت: در کشور ژاپن فرد در زمان حیات می‌تواند اقدام به تکمیل کارت تصمیم‌گیری در مورد اهدای عضو کند. در این کارت افراد می‌توانند اعلام کنند که آیا تمایل به اهدای عضو دارند و معتقد هستند که مرگ مغزی به منزله مرگ به حساب می‌آید یا خیر. اگر فرد در زمان حیات اعلام کند که با این مقوله موافقت دارد؛ در صورت بروز علائم بالینی مرگ مغزی، بررسی‌های قانونی نیز انجام می‌گیرد.



وی ادامه داد: در صورتی که کارت فرد، فاقد امضای خانواده باشد، به منزله عدم موافقت خانواده وی تلقی شده و فاقد ارزش قانونی است و جهت تشخیص قانونی مرگ مغزی و برداشت عضو اقدامی انجام نمی‌گیرد. همچنین در این کشور اهدا عضو از افراد کمتر از ۱۵ سال مجاز نیست و اگر فردی کارت اهدا عضو نداشته باشد با موافقت خانواده او پس از مرگ برای پیوند اعضا تصمیمی گرفته نمی‌شود. وجود این قوانین سبب می‌شود نرخ فراهم‌آوری اعضا در کشور ژاپن بسیار اندک باشد. البته در سال ۲۰۱۰ تغییراتی در قوانین فراهم آوری اعضا از موارد مرگ مغزی داده شد که کمی اقبال عمومی را بیشتر کرد.



فوق تخصص جراحی توراکس، تصریح کرد: طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در کشور ژاپن منتشر شد از ۶۰ پیوند ریه انجام شده، حدود ۲۰ مورد از دهنده زنده استفاده شده و دانشگاه کیوتو در این خصوص بسیار فعال است.



وی، کمبود ارگان در کل دنیا را یک معضل اساسی دانست و افزود: متوسط مدت زمان باقی ماندن بیماران در فهرست انتظار پیوند ریه در یکی از مطالعات در کشور ژاپن، ۲.۵ سال گزارش شده است.

مخبر دزفولی عنوان کرد: در کشور فراهم آوری اعضا از موارد مرگ مغزی به دلیل فرهنگ ایثار و روحیه کمک به همنوع از استقبال خوبی برخوردار بوده و امکان تهیه ارگان برای بیماران در فهرست انتظار با تلاش تیم‌های شناسایی، رضایت گیری و فراهم آوری امکان پذیر است.



وی گفت: برخلاف ارگان‌هایی مثل کبد و کلیه، احتمال اینکه ریه‌های یک دهنده مرگ مغزی مناسب برای اهدا تشخیص داده شود، پایین است و گاهی از هر ۱۰ اهدا کننده یک مورد ریه مناسب پیوند است.



به گفته رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم اکنون امکان پیوند ریه در ایران در بیمارستان مسیح دانشوری میسر است و این مرکز در ایام اپیدمی کووید ۱۹ تاکنون ۴ مورد پیوند ریه داشته است.



وی در پایان با اشاره به اینکه تکنولوژی انجام پیوند از فرد زنده در ایران نیز وجود دارد، گفت: در صورت نیاز، تیم جراحی و مراقب‌های پس از پیوند آماده انجام چنین پیوندی هستند، ولی انتخاب اول ما اهدا کنندگان مرگ مغزی است، چراکه انجام لوبکتومی از افراد زنده (برداشتن بخشی از ریه) برای دهندگان عضو نیز یک خطر بالقوه محسوب می‌شود.


11030362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است