اجتماعی 16:13 - 25 فروردین 1400

چاووشی‌خوانی، نقاره‌زنی و دمامه‌زنی به مناسبت حلول ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان گفت: صبح روز گذشته، برنامه چاووشی‌خوانی، نقاره‌زنی و دمامه‌زنی توسط گروه‌های هنری ساعت ۹ صبح در میدان شهدا، ساعت ۱۰ میدان بهارستان و ساعت ۱۱ در میدان امام خمینی (ره)، گذر گردشگری باب همایون برگزار شد.

وی هدف از اجرای این برنامه‌ها را شادباش بشارت رسیدن ماه ضیافت‌الله خواند و افزود: با توجه به شرایط شیوع کروناویروس، تلاش شد این اقدامات با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع انجام گیرد که با استقبال خوب مردم حاضر در محیط روبه‌رو شد و اشخاص هم‌زمان با اجرای برنامه با بالابردن دست‌های خود به راز و نیاز و مناجات با حضرت احدیت پرداختند؛ همچنین برای همه بیماران کرونایی، خانواده‌های آنان و کادر درمان و مراکز درمانی دست به دعا شدند.

شهردار قلب طهران با بیان اینکه هم‌نوایی شهروندان با این مراسم، نشان از قلب‌های آماده و باایمان آنان دانست و بیان کرد: از آنجا که این ماه، متعلق به امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) نیز می‌باشد، در مدح امام اول شیعیان مدیحه‌سرایی شد؛ همچنین با توجه به اینکه امسال، سالی است که ابتدا و انتهای آن با میلاد حضرت حجت (عج) همراه شده و از این جنبه می‌توان آن را سال مهدوی دانست، پرچم یا بقیه‌الله (عج) و یا صاحب‌الزمان هم در طول برنامه برافراشته و گردانده شد و برای ایشان نیز مدیحه‌سرایی صورت گرفت.

طبق گفته محققان موسیقی آیینی، چاووشی‌خوانی، آیینی بوده که یک روز پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد؛ به این ترتیب که مردم برخی شهرها، شب قبل از نخستین سحرگاه ماه مبارک رمضان را تا صبح بیدار می‌ماندند و با برگزاری آیین‌های معنوی و پوشیدن لباس‌های نو، به استقبال این ماه می‌رفتند؛ همچنین چاووش‌خوان‌ها به خوانش چاووشی‌هایی مرتبط با آن روز می‌پرداختند.


11025910
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است