استانی 18:51 - 05 خرداد 1401

مبنای سبک زندگی اسلامی هستی شناسانه و انسان شناسانه است

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز و حجت الاسلام و المسلمین سید محمود حسینی سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نشست جهاد تبیین کارگروه مبلغات حوزوی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این مراسم افزود: سبک زندگی دارای اصول و مبانی است که از ارزش‌های اعتقادی و دینی و مسائل عرفی حاکم بر جامعه و افراد آن سرچشمه می‌گیرد و سبک زندگی اسلامی برایند اصولی است که از آموزه‌های اسلامی نشأت گرفته و جریانی ساخته است که افراد به آن شیوه در جامعه حرکت و زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم ادامه داد: زمینه حفظ ارزش‌ها، رستگاری معنوی، تقویت رهنمودهای دینی، استمرار سنت‌ها، زندگی برخوردار از اوج لذت، امنیت و رفاه از جمله مسائل مهم در سبک زندگی است که منجر به ساختن ساختار رفتاری افراد می‌شود.

وی سپس گفت: از نظر و دیدگاه بسیاری از کارشناسان، سبک زندگی ما ترکیبی از زندگی غربی و اسلامی شده بطوری که نماز می‌خوانیم، مسجد می‌رویم، خمس و زکات می‌دهیم، اما عروسی‌ها، بازار و اقتصاد و نوع پوشش و… اسلامی نیست.

 مبنای سبک زندگی اسلامی هستی شناسانه و انسان شناسانه است

آل هاشم افزود: حوزه باید در ارائه الگو برای سبک زندگی اسلامی، مولفه‌هایی از جمله پوشاک، مسکن، بازار، اماکن تفریحی، فضاهای آموزشی، خودآرایی و زینت و بهداشت را مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: مبنای سبک زندگی اسلامی، هستی شناسانه و انسان شناسانه است، در بحث هستی شناسی و انسان شناسی به ترتیب معتقد به وجود مبدا و معاد و اختیار تام انسان در تبدیل او به انسان کامل هستیم این در حالی است که در سبک زندگی غربی این مبانی و پایه ریزی آن بر اساس مادیات و به طور کل مبدا و معاد را نفی کرده و شناخت انسان را از جهان تجربی و نه حقیقی و واقعی جلوه می‌دهند.

امام جمعه تبریز سپس افزود: پاسخگویی به شبهات و ترویج و تبیین سبک زندگی اسلامی از جمله وظایف اصلی مبلغات حوزه‌های علمیه است.

وی گفت: همچنین ارائه الگوی نظری و علمی سبک زندگی اسلامی، تبیین الگوهای اسلامی، تشویق مردم برای مصرف کالای ایرانی، مبارزه با مراکز ترویج دهنده سبک زندگی غربی، اصلاح سبک زندگی مسئولان، اهتمام به دغدغه‌های پنج گانه رهبر انقلاب در سبک زندگی و تبلیغ هدایت نسبت به سبک زندگی اسلامی از جمله این راهکارها است.

آل هاشم ابراز داشت: با توجه به اهمیت سبک زندگی اسلامی در شکل گیری رفتارهای مطلوب و برقراری ثبات روانی در خانواده، لزوم راهکارهای کاربردی، ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش سبک زندگی اسلامی در سعادتمندی و کامیابی نظام خانواده و برقراری تربیت مطلوب دینی جهت نیل به هدف غایی خلقت «قرب الی الله» پیشنهاد می‌شود که مبلغات تغییر عوامل آسیب زا، تمهید شرایط رشد شخصیت افراد، فراهم سازی تجربه عملی سبک زندگی اسلامی و عوامل محیطی- اجتماعی، معرفی الگوهای برتر در سبک زندگی اسلامی را در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و جهت گیری های علمی، فرهنگی، معنوی و سیاسی خود اعمال کنند تا نسلی فرهیخته، مسئول و منطبق با معیارهای ناب اسلامی تربیت شود.

وی راهکارهای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی توسط حوزه را تعمیق باورهای اسلامی متدینان، توجه به جایگاه و نقش امامت در سبک زندگی اسلامی، توجه به نقش رفتارهای ظاهری در سبک زندگی اسلامی، توجه به تأثیر امیال و غرایض در سبک زندگی، توجه به تأثیر فضای اجتماعی در سبک زندگی، نگاه سیستمی، توجه به تدریجی بودن تغییرات، توجه به تغییرات نرم و نامرئی، عزم همگانی، تقویت آموزش‌های همگانی و اصلاح ساختارها عنوان کرد.


11574439
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است