اجتماعی 15:59 - 28 اردیبهشت 1400

اختصاص کاخ شهربانی به موزه ملی/ منتفی شدن واگذاری حمام شیخ بهایی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها که ظهر روز سه شنبه در محوطه باز مجموعه کاخ گلستان برگزار شد درباره مصوبه امحای لنج‌های سنتی و ثبت جهانی دانش دریانوردی در سازمان میراث به خبرنگار مهر گفت: ما نسبت به ابلاغیه این مصوبه که به تازگی انجام شده است اعتراض کردیم و گفته‌ایم که شما باید تعریف کنیم تعریفتان از لنج سنتی چیست؟ چون اگر منظورشان از لنج سنتی، لنج‌های فرسوده و غیرایمن باشد یک بحث است و بحث دیگر درباره حفظ دانش دریانوردی و حفاظت از لنج‌های قدیمی است. قرار شده که در این باره جلساتی برگزار کنیم. چون این پرونده در فهرست جهانی به ثبت رسیده است و این موضوع خطری برای آن محسوب می‌شود.

واگذاری عمارت نفیس دیوانخانه پیگیری می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه چرا حمام شیخ بهایی و عمارت دیوانخانه شیراز با وجود آنکه به عنوان آثار نفیس اعلام شده‌اند اما در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند، گفت: موضوع واگذاری حمام شیخ بهایی منتفی شده است. ما آن را مرمت خواهیم کرد اما به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود. درباره عمارت دیوانخانه نیز این موضوع در حال پیگیری است و نامه‌ای پیرامون آن به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی نوشته‌ایم و خواسته‌ایم که مستندات را در این باره تکمیل کنند.

در ادامه این نشست خبری، طالبیان درباره همکاری ایران با عراق در حوزه مرمت طاق کسری گفت: ما باید مناسبات رسمی را رعایت کنیم. مکاتبات زیادی در این باره شده و وزارت خارجه به ما اعلام کرده که اول تفاهم نامه مدیریتی بنویسیم. منتظر اجازه رسمی دولت بودیم که الان این دعوتنامه انجام شده است و حالا باید تفاهم نامه‌ای نوشته شود. در این قضیه اصلاً موضوع هزینه مطرح نیست. ما قصد کمک و انتقال دانش مرمتی را داریم.

مرگ حفاران غیر مجاز در هنگام حفاری

در ادامه این نشست مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: ۵ جلد کتاب میراث فرهنگی و طبیعی ثبت شده منتشر شده است و رونمایی شد.

هادی احمدی روئینی هم در ادامه گفت: در چند سال گذشته تخریب عمدی میراث فرهنگی کاهش پیدا کرده چون هزینه تخریب زیاد شده است. از آن طرف با افزایش پدیده مرگ حفاران غیرمجاز در این حفاری داشته‌ایم. رسانه‌ها باید کمک کنند تا توهم حفاری از جامعه جمع شود. چون ۹۹ درصد آنها چیزی در این حفاری پیدا نمی‌کنند. بزرگترین مشکل اما اعتبارات و نیروی انسانی است چون افراد پس از بازنشستگی و یا فوت، جایگزین نمی‌شوند و جذب نیرو نداریم. ما در یک سال گذشته برای پیدا کردن درآمدهای پایدار فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم از جمله پیگیری برای لایحه‌ای که در دولت وجود داشت و می‌تواند یکی دو درآمد پایدار را برای میراث فرهنگی به ارمغان بیاورد اما نمی دانم چرا هر جا قرار است برای میراث فرهنگی اتفاقی رقم بخورد خیلی‌ها مخالفت می‌کنند. به عنوان مثال اعلام شده بود که اگر کسی به میراث فرهنگی کمک کند و در محاسبات مالیاتی او تأثیر خواهد داشت اما این اتفاق نمی‌افتد. درخواست دیگر ما این است که کاندیداهای شورای شهر یا ریاست جمهوری شفاف موضع شأن را در حوزه میراث فرهنگی اعلام کنند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز در این نشست گفت: در سال ۹۸ موزه‌های کشورحدود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. ما پیش بینی می‌کردیم که این میزان در سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان باشد و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴۰۰ میلیارد تومان برسد. ما به برخی از موزه‌های بخش خصوصی کمک بلاعوض کردیم. برخی ۲۵ میلیون و برخی هم ۸۰ میلیون گرفتند.

کارگر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که گفته بود تعدادی از موزه‌ها این کمک‌ها را دریافت نکرده‌اند، توضیح داد: برخی از موزه داران خودشان نمی‌خواستند در قبال کمکی که می‌گیرند فعالیت‌هایی نیز انجام دهند و تفاهم نامه بین آن موزه و اداره کل استانی امضا نشود اما بعدها آنها هم پشیمان شدند و این کمک‌ها را دریافت کردند.

وی گفت: در حال حاضر هر ۵ روز شاهد افتتاح یک موزه خصوصی هستیم. قبلاً هر ۱۰ روز یک موزه افتتاح می‌شد. با همکاری وزارت ارتباطات امروزه این موزه‌ها به اینترنت با پهنای باند مناسب مجهز شدند و می‌توانند در بانک بزرگ اطلاعاتی، بارگذاری انجام دهند.

واگذاری بخشی از ساختمان کتابخانه ملی به موزه ایران باستان

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ایجاد موزه دیپلماسی در محل ساختمان وزارت خارجه گفت: طرح توسعه موزه ملی ایران مصوبه هیئت دولت را داشته است. هفته پیش با نمایندگان دستگاه‌های دیگر و مدیرکل امور موزه‌ها به دفتر معاون اول رئیس جمهور رفتیم و امیدواریم کاخ شهربانی در میدان مشق به موزه ملی ایران واگذار شود تا آن را به آثار هخامنشی تا ساسانی اختصاص دهیم. بخشی از ساختمان کتابخانه ملی نیز به موزه واگذار می‌شود تا اسناد باستان شناسی به نمایش بگذاریم. به نظر می‌رسید که در این جلسه همه موافق بودند.

وی گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۰، تهران در مکانی مناسب جدا از طرح توسعه موزه ملی زمین ۲۵ هکتاری را برای ساخت یک موزه مدرن اختصاص دهد. مانند موزه مدرن قطر یا موزه جدید لوور. چون در سال ۱۳۱۲ آندره گدار هم به اصغر حکمت نامه زده بود که چنین موزه‌ای نیاز ۱۰ ساله کشور را تأمین می‌کند. در واقع موزه ملی ایران تنها مرتبط با موزه باستان شناسی است و ما به موزه مدرن نیاز داریم.


11072167
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات پلیس راهور فراجا گفت: با توجه به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی، هموطنان از سفر‌های غیر ضروری به استان‌های جنوب شرقی پرهیز کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران از اجرای طرح ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر با هماهنگی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در مناطق ۱۱، ۱۲ و ۱۶ در یک شب خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان تأمین‌اجتماعی فهرست و دستمزد فعالیت‌های مشمول دستمزد مقطوع صنوف برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در گشت مشترک تعزیرات حکومتی از داروخانه‌های معروف عرضه‌کننده دارو‌های کمیاب، تخلف گران‌فروشی دارو کشف شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پلیس تهران اعلام کرد: خبر فوت یک دختر به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش بوده و ارتباطی با سایرِ ماموریت‌های پلیس ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پلیس تهران اعلام کرد: خبر فوت یک فرد به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش بوده و ارتباطی با سایرِ ماموریت‌های پلیس ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه اعلام کرد: یک نفر از اراذل و اوباش که قبلا توسط پلیس به خاطر ایجاد ناامنی دستگیر شده بود، در بازداشتگاه فوت کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ می‌بایست در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی نامه مشمولان حضوریابند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت انواع قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شرور، عامل تیراندازی و اراذل و اوباش در شهر تهران دستگیر شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است