استانی 11:28 - 09 مهر 1399
یک راهنمای تورهای گردشگری مطرح کرد
ایسنا/خراسان رضوی یک راهنمای تورهای گردشگری گفت: حضور افراد غیر متخصص در حوزه گردشگری یکی از دلایل ضربه و آسیب این حوزه است.

لزوم تاکید بر تخصص‌گرایی در حوزه‌های وابسته به گردشگری

حسین مهدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات حمایتی از حوزه گردشگری در دوران شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: نه تنها کمک و حمایت‌های زیر ساختی از سمت دولت صورت نگرفته بلکه متاسفانه باعث ضربه هم شده است، این ضربه‌ها در برخی از موارد به صورت مستقیم و خواسته و در برخی دیگر به صورت ناخواسته اتفاق افتاده است.

وی افزود: قسمت ناخواسته آسیب‌های وارده این است که خیلی ساده اجازه داده می‌شود افراد غیر متخصص و غیر توانمند در مقام‌هایی قرار گرفته و فعالیت‌هایی را انجام دهند، برای مثال افرادی که از رشته‌ گردشگری و مشتقات آن در دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اند در حال حاضر به عنوان مدرس در دبیرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند. این موضوع چیزی حدود هفت سال است که انجام می‌شود و دانش‌آموزانی که در هنرستان‌ها به تحصیل در حوزه گردشگری و هتل‌داری مشغول بودند در حال حاضر وارد کار شده‌اند؛ پس بنابراین نسل امروزی‌مان نیز نسل غیر متخصص هستند، لذا افرادی باید برای تدریس در این حوزه انتخاب شوند که بتوانند تحولی ایجاد کرده و اطلاعات به روزی را در اختیار دانش‌آموزان و محصلان این حوزه بگذارند.

وی اضافه کرد: اکنون مشاهده می‌شود که هتل‌ها به جای افراد تحصیل کرده در رشته هتل‌داری و گردشگری که در سطح کشور تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، از افراد تجربی در این کار استفاده می‌کنند. البته باید بگویم که استفاده از افراد تجربی در این حوزه بد نیست اما تا حدودی یک ضعف محسوب می‌شود و بالاخره روزی باید جلوی این ضعف گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایانی که با طبقه متوسط جامعه در سفری همراه هستند، تقریبا به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول راهنمایانی که از علم و سواد در این حوزه به خوبی برخوردارند و زمانی که از مکان تاریخی کشور دیگری بازدید می‌کنند، علاوه بر بیان تاریخ مقصد همزمان از همان دوران تاریخی در کشور خودمان نیز صحبت می‌کنند و حداقل در ذهن یک نفر شاید این تغییر رخ دهد که تمایل پیدا کند با فرهنگ کشور خودش بیشتر آشنا شود و اصلا ماهیت سفر به این است که افراد انگیزه‌ای جدید برای ادامه سفرهای خود و شناخت فرهنگ‌های جدید پیدا کنند.  

این راهنمای تورهای گردشگری ادامه داد: دسته دیگر اما افرادی هستند که هیچ مهارت خاصی در ترغیب مسافر برای ادامه سفرهایش ندارند، مسلما آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید برای تمام ایرانی‌ها از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود اما زمانی که افراد غیر متخصص در این کار مشغول باشند و در حوزه‌های وابسته به گردشگری از آن‌ها استفاده شود، تعالی کار در این حوزه وجود نخواهد داشت و اوضاع تغییری نخواهد کرد.

این راهنمای تورهای گردشگری در خصوص نحوه مدیریت حوزه گردشگری دیگر کشورها در بحران کرونا تشریح کرد: از این موضوع اطلاع زیادی ندارم اما دیگر کشورها با توجه به دیده‌ها و شنیده‌های من قطعا تمهیداتی برای جبران خسارات این مدت و حتی برنامه‌ریزی‌هایی دارند که بهتر از گذشته به فعالیت‌های گردشگری خود ادامه دهند؛ چرا که زیرساخت‌ها در آن‌جا فراهم است. البته در برخی از کشورها شاهد اقدامات منفی نیز بوده‌ایم؛ مانند برخی کشورهای اروپایی و انگلستان که در صورت جابه‌جایی مکانی دورتر از قانون تصویب شده در دوران بحران، باید جریمه‌های سنگینی را می‌پرداختند.

وی بیان کرد: بیماری کرونا بر گردشگری تمام کشورها تاثیرگذار بوده و باعث آسیب این حوزه شده است، اما در ایران ما با آسیب‌های جدی‌تری از کرونا روبه‌رو هستیم که دیگر کشورها درگیر آن نیستند؛ این مساله نیز مربوط می‌شود به نرخ ارز که در یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد با توجه به قیمت فعلی دلار دیگر نمی‌توان شاهد سفر افراد به دیگر کشورها بود و این مساله به نظر من بیشتر و زودتر از کرونا این صنعت را دچار آسیب کرده است.

این راهنمای تورهای گردشگری متذکر شد: اگر دولت و بخش خصوصی در مورد حوزه گردشگری به صورت همزمان خواستار چیزی نباشند اتفاقی رخ نخواهد داد. گردشگری یک ماشین است که هر کدام از دستگاه‌ها و ارگان‌های گفته شده یک چرخ‌دنده از آن به حساب می‌آیند، البته در این میان فعالان این حوزه، دولت و دیگر ارگان‌ها هر کدام باید در جای خود به فعالیت درست مشغول باشند.

انتهای پیام


10741548
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است