علمی فناوری 16:22 - 31 شهریور 1399

مجوز فعالیت خدمات دهندگان اینترنت  TD-LTE تمدید می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رگولاتوری، اولین پروانه‌های ارایه خدمات ارتباطات بی‌سیم در روزهای پایانی اسفند ۸۷ صادر شد. چهار شرکت در میانه کشمکشهای دارندگان پروانه PAP و شرکت مخابرات ایران در ارایه خدمات اینترنت پرسرعت سیمی (ADSL) در پی برنده شدن در مزایده رگولاتوری، مجوز ارایه خدمات دیتای بیسیم مبتنی بر فناوری WiMAX را به صورت سراسری یا استانی دریافت کردند.

رویکرد مدیران ارشد رگولاتوری در صدور پروانه وایمکس در آن مقطع زمانی استفاده بهینه از باند فرکانسی، ایجاد رقابت، افزایش سرعت در توسعه و ایجاد قابلیت تحرک‌پذیری در حوزه باند پهن ثابت بود. رویکردی که با منسوخ شدن فناوری وایمکس با هدف حفظ سرمایه‌گذاریهای انجام شده از سوی دارندگان پروانه، در سال ۹۳ باعث شد مجوز ارتقای پروانه‌ها به فناوری‌های بالاتر مانند TD-LTE بدون داشتن قابلیت تحرک‌پذیری صادر شود.

پروانه‌هایی که امروز با عنوان «انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم ثابت (FWA)» شناخته می‌شوند و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه هفته گذشته در آستانه پایان یافتن اعتبار پروانه‌های این حوزه «اصول حاکم بر تجدید پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم» را تصویب کرد.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص این مصوبه توضیح داد و گفت: در حال حاضر ۴ اپراتور FWA حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دارند در حالیکه این سرویس می‌توانست بیش از این مورد استقبال قرار بگیرد. البته ارزیابی رگولاتوری این نیست که دارندگان پروانه عملکرد ناموفقی داشتند، اما می توانستند وضعیت بهتری داشته باشند. شاید یکی از دلایل آن عدم سرمایه گذاری لازم در این حوزه است.

وی با اشاره به تمدید اعتبار پروانه ها با شرایط جدید، افزود: تا پیش از این شاید FWA در کنار موبایل به عنوان سرویس جانبی دیده می شد ولی در حال حاضر به عنوان یک سرویس اصلی مطرح است و پیش بینی ها نشان می دهد این سرویس تا ۴ سال آینده حداقل ۲۵ درصد از ترافیک را در شبکه‌های ۵G به خود اختصاص خواهد داد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: مفهوم نسل پنجم تلفن همراه صرفاً روی موبایل نیست بلکه در دل خود، همگرایی باند پهن ثابت و سیار (Fix and Mobile Convergence) را با هم دارد و FWA نیز بخشی از این همگرایی است که در دل ۵G انجام می شود. بنابراین نسل پنجم ، شبکه ای با ویژگیهای خاص است که تاخیر را به حداقل می رساند، سرعت بالاتر را ارائه می کند و تلفیقی از شبکه ثابت و سیار را با هم دارد و وقتی سرعت، تا یک گیگابیت بر ثانیه در شبکه بالا می رود هسته شبکه موبایل جواب نمی‌هد و اصطلاحاً شما باید دیتا را در شبکه ثابت آفلود کنید.

وی گفت: دارندگان پروانه FWA تاکنون بستری را در این حوزه آماده کرده اند و الان زمان و نقطه جهش آنها است تا بتوانند با ارائه سرویس با کیفیت سهم بازار بیشتری را به دست آورند. البته تکنولوژی هر دو حوزه ثابت و سیار LTE است. تاکنون تکنولوژی TD-LTE تحرک پذیری را پشتیبانی نمی کرد، در حال حاضر نیز صرفاً گوشی‌هایی که در باند فرکانسی ۳۵۰۰ ،که باند ۵G است، تنظیم شده اند قابلیت تحرک پذیری TD-LTE را پشتیبانی می کنند.

رئیس رگولاتوری با بیان اینکه هم اکنون دوره رشد FWA ها در دنیا شروع شده و به تبع آن با تغییراتی که در پروانه فعالیت این اپراتورها پیش بینی شده باید در ایران هم رشدشان را شروع کنند، گفت: در تجدید پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم، قابلیت ترابردپذیری (Service Portability) و تحرک پذیری (Mobility) به پروانه ها اضافه شده است تا دارندگان پروانه بتوانند از باند فرکانسی ۳۵۰۰ که تا دوسال آینده به عنوان فرکانس نسل پنجم موبایل قابل بهره برداری خواهد بود استفاده کنند. دارندگان پروانه دو سال پس از تمدید پروانه باید مانند اپراتورهای سیار ۱.۲۸ درصد از درآمد ناخالص سالیانه خود را به عنوان حق السهم پرداخت کنند.

 وی ادامه داد: در مصوبه جدید دوره اعتبار پروانه ها فعالیت این اپراتورها ۷ ساله است و دوره تنفس دو ساله با هدف حمایت از توسعه پیش بینی شده تا دارندگان پروانه بتوانند هم برای توسعه تکنولوژی های جدید مانند ۵G حرکت کنند که نیازمند سرمایه گذاری جدی است و هم بتوانند فرصتی برای همگرایی با شبکه موبایل داشته باشند. ضمن اینکه مطالعه تطبیقی و نقشه راه سایر کشورها در دنیا نشان می دهد دو سال دیگر GFWA به بلوغ خود می رسد و اپراتورها دو سال وقت دارند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

به گفته فلاح جوشقانی مطالعات نشان می دهد که روند بین المللی حاکی از رشد ۱۱۷ برابری کل بازار و رشد ۱۸۰ برابری بازار ارایه خدمات TDLTE در مدت ۷ سال آینده است.ضمن آنکه پیش بینی ها نشان می دهد با توسعه و تجاری سازی نسل پنجم حدود ۲۵ درصد از ترافیک این نسل متعلق به اپراتورهای FWA است. قاعدتا هم دارندگان پروانه می توانند سهم بازار خوبی داشته باشند و هم مشترکان، سرویس با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر دریافت کنند.


10727291
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است