ورزشی 09:58 - 01 آذر 1393
تهران - ایرنا - رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: طی شش سال گذشته هیچ بازیکنی با جنسیت مبهم در تیم های ملی و باشگاهی فوتبال و فوتسال زنان فعالیت نداشته است.

دکتر احمد هاشمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت:شش سال پیش رییس فدراسیون فوتبال ازکمیته پزشکی خواست تا باتوجه به ارزش ها و اصول اخلاقی و در راستای موازین شرعی آئین نامه ای در خصوص تعیین جنسیت ورزشکاران زن فوتبال و فوتسال کشور تهیه و تدوین شود.



به گفته هاشمیان، موضوع جنسیت بازیکنان جدای ازمسایل شرعی و اعتقادی، به لحاظ فنی باشگاه ها را با مشکلاتی مواجه می کرد، زیرا بازیکنی با جنس مذکر یا جنسیت مبهم ازتوانمندی بیشتری برخوردار است و این مساله از سوی باشگاه های حریف مورد اعتراض قرار می گرفت.



وی ادامه داد: در اولین حرکت استعلامی از فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) انجام شد و متوجه شدیم دراین خصوص هیچ آئین نامه یا دستورالعملی وجود ندارد.



رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت:کارگروهی باهمکاری کمیته انضباطی فدراسیون تشکیل شد وباحضور چندین استاد دانشگاه کار تدوین آئین نامه ای در خصوص تعیین جنسیت ورزشکاران زن آغاز شد و طی دهها ساعت نفر کار دستورالعمل و آئین نامه مربوطه تدوین شد.



هاشمیان ادامه داد:براساس این آئین نامه تمامی بازیکنان زن فوتبال یا فوتسال باید پیش ازامضای قرارداد با در دست داشتن فرمی خاص به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و این فرم توسط متخصص پس ازانجام معاینات کامل تکمیل، مهر و امضا شود.



به گفته وی، درصورتی که ورزشکار جنسیت مبهم یا مذکر داشته باشد باید این مساله از سوی متخصص مشخص شده وبه کمیته پزشکی اعلام گردد.



همچنین ورزشکارانی که فرم آنان از سوی متخصص زنان تایید شد، باید علاوه بر ارایه یک نسخه از این فرم به کمیته پزشکی، نسخه آن را به برای امضا قرار داد به باشگاه ارایه کنند و باشگاه نیز باید این فرم امضا ومهرشده از سوی متخصص را در پرونده ورزشکارحفظ کند تا در صورت مراجعه نمایندگان کمیته به باشگاه ها و بررسی اتفاقی پرونده ها امکان چک کردن این فرم ها میسر باشد.



هاشمیان تصریح کرد:ازشش سال پیش و همزمان با تدوین این آئین نامه تاکنون همه ساله و قبل از آغاز فصل این معاینات به صورت منظم انجام می شود و در صورتی که بازیکن فوتبال یا فوتسال زنان این برگه گواهی متخصص زنان و زایمان را نداشته باشد ازسوی کمیته مسابقات وسازمان لیگ کارت وی صادرنمی شود.



رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: همانطور که پیش ترنیز اعلام کردم، طی این مدت هفت بازیکن با مشکلات مبهم بودن جنیست شناسایی و به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال مراجعه کردند.



وی ادامه داد: این افراد پس از ارجاع به کمیته، طبق قوانین کمیته بین المللی المپیک (IOC) زمان تعیین شده ای را از میادین ورزشی دور بوده و پس از اعمال جراجی،معاینات لازم وتاییدمونث بودن شان، اجازه فعالیت درتیم های باشگاهی و ملی به این ورزشکاران داده شد.



هاشمیان اضافه کرد:حدود دوسال پیش آئین نامه ای ازسوی فیفادراین خصوص تدوین و ابلاغ شد و ما با مقایسه آن با آئین نامه داخلی متوجه شدیم که آئین نامه ای که از سوی کمیته پزشکی و انضباطی ایران تدوین شده است به مراتب سخت گیرانه تر از نمونه مشابه آن در فیفا است.



وی تصریح کرد:همایش بین المللی علم و فوتبال سال گذشته به میزبانی تهران برگزارشد و پس از ارایه گزارشی از سوی کمیته پزشکی ایران در خصوص کنترل جنسیت بازیکنان زنان در تیم های باشگاهی و ملی، مسئولان کمیته پزشکی فیفا خواستار اجرای یک طرح تحقیقاتی با متخصصان ایرانی در خصوص راه های کنترل جنسیت شدند.



رئیس کمیته پزشکی خاطرنشان کرد:همه این نکات حکایت ازاین داردکه فدراسیون فوتبال مسئولیت اش را در این خصوص به درستی انجام داده و تمام مطالبی که از سوی برخی رسانه ها به صورت مغرضانه و هدفمند منتشر می شود، فاقد وجاهت علمی بوده و ادعایی پیش نیست.



ورزشی (4)**1828**1379

انتهای پیام /*


5237117
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» علی دایی با رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه دیدار و از کمپ تیم ملی این کشور بازدید کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» علی دایی با رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه دیدار و از کمپ تیم ملی این کشور بازدید کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ورزش و جوانان با دوچرخه علی لبیب یک دور پیست ورزشگاه آزادی را رکاب زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان با حضور در پیست دوچرخه سواری ورزشگاه آزادی از اردوی رکابزن المپیکی ایران بازدید کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تاریخ قرعه‌کشی بیست و چهارمین دوره رقابت‌های لیگ برتر اعلام شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست مدیرعاملی باشگاه تراکتور درباره وضعیت انتخاب سرمربی و نقل و انتقالات سرخپوشان تبریزی توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تونی کروس بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان که به تازگی بازنشسته شده است از سیاست‌های مهاجرتی دولت آلمان انتقاد کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تونی کروس بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان که به تازگی بازنشسته شده است از سیاست‌های مهاجرتی دولت آلمان انتقاد کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل باشگاه پیکان گفت: در جلسه مدیران عامل، آذربایجانی مدیرعامل سپاهان بیشترین اعتراض را به سقف بودجه نقل و انتقالات داشته است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات تکواندو قهرمانی نوجوانان ایران تحت عنوان جام دوستی ایران و کره جنوبی با مسئولان فدراسیون و سفیر کره جنوبی در ایران آغاز شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است