بازار 11:47 - 06 آذر 1399

چرا باید از صابون های گیاهی استفاده کرد؟ انتخاب صابون مناسب چه نقشی بر سلامتی پوست دارد؟ بهترین صابون با توجه به نوع پوست فرد چه صابونی است؟

بهداشت همواره نقش ویژه ای در زندگی افراد داشته است و محصولات و لوازم بهداشتی و آرایشی از جمله پر مصرف ترین محصولات در سراسر جهان به شمار می روند و این دلیلی شده است که سرمایه گذاری های کلانی در حوزه بهداشت و تولید مواد شوینده و بهداشتی انجام شود. صابون ها به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین محصولات بهداشتی شناخته می شود که مصرف بسیار بالایی در سراسر دنیا دارند. بر اساس آمار هر شخص ایرانی سالانه حدود 1 کیلوگرم صابون مصرف می کند که از میانگین جهانی بیشتر است و این نشان دهنده اهمیت بهداشت و سلامتی در ایران می باشد. صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی نیز در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است به شکلی که سالانه 150 تا 200 میلیون دلار از این محصولات به سایر کشورها صادر می شود.

بهترین صابون های گیاهی

اگرچه بیشتر محصولاتی که در بازار در دسترس مردم قرار دارند به شیوه صنعتی تولید می شوند و از مواد شیمیایی برای ساخت آنها استفاده می شود اما صابون های طبیعی و گیاهی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این صابون ها در سال های اخیر مصرف کننده های بسیار زیادی داشته و گردش مالی بالایی در صنعت صابون به جریان انداخته اند. برای انتخاب صابون های گیاهی لازم است که فاکتورهای مختلفی مانند نوع پوست، نوع صابون، اثرات صابون و ... مورد توجه قرار گیرد. در ادامه مطلب به بررسی انواع پوست ها و بهترین صابون گیاهی برای پوست پرداخته خواهد شد.

صابون های گیاهی چه صابون هایی هستند؟

صابون در اصل و در علم شیمی و کیمیاگری به نمک یک اسید چرب گفته می شود. قدمت استفاده از صابون به 2800 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. رومیان باستان با استفاده از ترکیب آب، خاکستر زغال و چربی حیوانات صابون ایجاد کرده و از آن برای شست و شو استفاده می کردند. صابون ها علاوه بر صنعت بهداشت و لوازم آرایش در صنایع دیگری مانند پلاستیک سازی و ریسندگی کاربردهای متعددی دارد. دسته بندی صابون با توجه به فاکتورهایی مانند مواد تشکیل دهنده، کاربرد ، فرم ساخت، روش های ساخت، و ... صورت می پذیرد. بر اساس شیوه ساخت می توان صابون ها را به دو نوع صابون صنعتی و شیمیایی و صابون ارگانیک و گیاهی طبقه بندی کرد. در ایران صابون گیاهی سیندرلا، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

پوست سالم

صابون های گیاهی به دسته ای از صابون ها گفته می شوند که با استفاده مواد طبیعی و بدون اضافه کردن هیچگونه مواد نگهدارنده و شیمیایی ساخته شده اند. استفاده از این صابون ها تقریبا هیچگونه اثرات منفی بر روی پوست افراد نمی گذارد و بر خلاف صابون های شیمیایی که موجب عارضه های متعدد پوستی می شوند می توانند حتی در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش، اگزما، خشکی، چربی و ... موثر باشند.

انواع پوست و ویژگی های آن

برای آنکه افراد بتوانند به شیوه موثر و مناسبی از پوست خودشان محافظت  و مراقبت کنند لازم است که ابتدا با نوع پوست خود و ویژگی های آن آشنا شوند. چنانچه فردی به خوبی قادر به شناخت نوع پوست خود نباشد و از صابون ها و محصولات آرایشی نامناسبی استفاده کند ممکن است در نهایت با عوارض مختلفی مانند سوزش، ایجاد چربی، خشکی و ... مواجه شود. به صورت کلی عوامل مختلفی در تعیین نوع پوست دخالت دارند که مهم ترین آنها شامل مواردی همچون ژنتیک، شرایط جغرافیایی و آب و هوا، هورمون ها، رژیم غذایی و مراقبت های پوستی  می باشند. به صورت کلی پوست افراد به 5 دسته مختلف تقسیم می شود که شامل موارد زیر هستند:

انواع صابون

پوست های خشک

 پوست های خشک نوعی از پوست ها می باشند که در تمام طول سال خصوصا بعد از شست و شو و استحمام دارای حالت کشیدگی هستند و فرد احساس خارش می کند. این پوست ها معمولا رطوبت کافی ندارند. البته باید توجه داشت که پوست خشک با پوست دهیدارته فرق دارد و پوست خشک پوستی است که به علت فقدان چربی ایجاد می شود اما پوست دهیدارته به علت کمبود آب یا شرایط آب و هوایی ایجاد می شود. از مهم ترین عواملی که باعث خشکی پوست می شوند می توان به سابقه ژنتیکی، نبود توازن هورمونی، مصرف داروها، آب و هوای خشک و ... اشاره کرد.

پوست های چرب

پوست چرب نیز می تواند نقطه متقابل پوست های خشک باشد. افرادی که دارای پوست چرب هستند به صورت مداوم شاهد چربی بر روی صورت، بینی و نقاط دیگر بدن خود خواهند بود و پوست آنها همیشه براق می باشد. افرادی که پوست چربی دارند به دلیل عواملی ژنتیکی پوست آنها چربی بیشتری تولید می کنند. همچنین این چربی پوست ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، آب و هوای مرطوب و شرجی و حتی خشک کردن بیش از حد پوست باشد.

پوست های مختلط

پوست مختلط نیز نوعی از پوست ها می باشد که ممکن است همزمان هم چرب و هم خشک باشد. در این نوع پوست ناحیه T صورت یعنی قسمت های پیشانی، بینی و چانه چرب می باشند در حالی که قسمت های گونه و فک فرد خشک یا معمولی هستند. پوست های مختلط ممکن است به علت ژنتیک یا عوامل دیگر ایجاد شود و معمولا درمان آن سخت تر از سایر پوست ها می باشد چرا که باید تعادل بین قسمت های خشک و چرب برقرار شود.

پوست های معمولی

پوست های معمولی کاملا یک دست هستند و چربی یا خشکی بسیار کمی دارند و کمتر در آنها جوش مشاهده می شود و حتی اگر هم جوشی به وجود بیاید سریعا برطرف می شود. پوست های معمولی به محصولات بهداشتی و آرایش واکنش نشان نمی دهد و کاملا متعادل است. مهم ترین دلیل معمولی بودن پوست ژنتیکی بودن آن است.

پوست های حساس

پوست هایی که به سرعت تحریک می شوند، دچار التهاب شده یا خارش پیدا می کنند جز پوست های حساس هستند. افرادی که از پوست حساسی برخوردار هستند بعد از استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی واکنش نشان می دهند و عارضه هایی مانند خشکی، قرمزی و جوش را تجربه می کنند. نوسانات هورمونی، ژنتیک،  شرایط آب و هوایی و ... می توانند اصلی ترین دلایل ایجاد پوست حساس باشند.

مناسب ترین صابون های گیاهی با توجه به نوع پوست

همانطور که گفته شد پوست بسته به شرایط جغرافیایی، هورمون ها، ژنتیک، مراقبت های پوستی و تغذیه می تواند انواع مختلفی داشته باشد که هر کدام می توانند عارضه های خاص خود را داشته باشند. برای استفاده از صابون گیاهی لازم است که افراد به خوبی از نوع پوست خود آگاه باشند. بهترین صابون های گیاهی بر اساس نوع پوست به شرح زیر خواهند بود.

صابون گیاهی

مناسب ترین صابون گیاهی برای پوست های حساس

افرادی که دارای پوست حساس هستند نباید از صابون هایی با رایحه های مصنوعی  و صابون های حاوی مواد شیمیایی استفاده کنند. هر صابونی که باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در پوست شود نمی تواند برای این نوع پوست ها مناسب باشد. از بهترین و مناسب ترین صابون های گیاهی برای پوست های حساس می توان به صابون اسطوخدوس اشاره کرد. هر چند که صابون های گیاهی دیگری که خاصیت های ضد حساسیت و ضد التهابی دارند می توانند برای این نوع پوست ها مفید باشند. به عنوان مثال صابون زردچوبه، صابون زیتون و ... می توانند تاثیر خوبی بر پوست داشته باشند اما صابون اسطوخودوس سیندرلا بهترین صابون گیاهی باری پوست های حساس است. البته فرد می تواند بعد از شستشوی پوست صورت خود از موادی مانند روغن نارگیل برای محافظت از پوست خود استفاده کند.

صابون اسطوخودوس سیندرلا

مناسب ترین صابون گیاهی برای پوست های معمولی

مراقبت و محافظت از پوست های معمولی کار سختی نیست اما پوست معمولی می تواند زودتر از سایر انواع پوست ها علایم پیری را به نمایش بگذارد. شاید این باعث شود که بسیاری از افراد از محصولات ضد پیری و هیدراته کننده پوست استفاده کنند در حالی که این کار بسیار اشتباه است. صابون هایی مانند صابون صابون سفیدآب سیندرلا ، صابون آلوئه ورا، صابون زردچوبه، صابون زغال، صابون عسل، صابون قهوه، صابون گل سرخ و ... می توانند برای پوست های معمولی استفاده شوند.

صابون سفیدآب سیندرلا

مناسب ترین صابون گیاهی برای پوست های مختلط

همانطور که گفته شد کسانی که دارای پوست های مختلف هستند کار سختی برای محافظت و مراقبت از آن دارند. این افراد نباید به هیچ عنوان از محصولات حاوی الکل استفاده کنند چرا که باعث خشکی پوست خواهند شد. همچنین محصولاتی که برای کنترل چربی پوست یا آب رسانی به آن تولید می شوند نمی توانند گزینه مناسبی برای پوست های مختلط باشند. افراد باید از صابون های گیاهی مناسبی استفاده کنند که بتواند تعادل را در پوست آنها ایجاد کنند. از مهم ترین صابون های گیاهی مناسب برای پوست های مختلط می توان به مواردی همچون صابون آلوئه ورا، صابون زینک اکساید با سفیداب،  صابون زردچوبه و صابون گل سرخ و خاک رس اشاره کرد که هم ضد حساسیت هستند و هم می توانند تعادل خوبی بین قسمت های خشک و چرب پوست ایجاد کنند.

صابون گل سرخ سیندرلا

مناسب ترین صابون گیاهی برای پوست های چرب

کسانی که از پوست چرب برخوردار هستند نباید به هیچ عنوان از محصولات بهداشتی و آرایشی ساخته شده بر پایه روغن های استفاده کنند. همچنین نباید از محصولات حاوی الکل و سولفات استفاده شود چرا که این مواد باعث خشکی پوست خواهند شد. از مناسب ترین صابون هایی که می توان برای پوست های چرب استفاده کرد می توان به صابون زغال سیندرلا، صابون قهوه، صابون گل سرخ و خاک رس، صابون سفیداب (زینک اکساید) و ... اشاره کرد. صابون هایی که باعث خشکی بیش از حد پوست شوند نمی توانند گزینه های مناسبی برای پوست های چرب باشند و باید افراد تعادل کافی در میزان چربی پوست خود را حفظ کنند.

صابون زغال سیندرلا

مناسب ترین صابون گیاهی برای پوست های خشک

عوامل مختلفی در خشک شدن پوست موثر هستند و افراد باید برای مراقبت از پوست خشک خود باید از مصرف محصولات حاوی الکل و سولفات بپرهیزند چرا که این مواد باعث از بین رفتن چربی های طبیعی پوست می شوند. استفاده از آب داغ برای شست و شوی پوست های خشک نیز توصیه نمی شود چرا که باعث از بین رفتن رطوبت آن خواهد شد. از مهم ترین صابون های گیاهی که می توانند برای محافظ و مراقبت از پوست های خشک به کار بروند می توان صابون لیمو گلیسیرین سیندرلا، صابون عسل، صابون اسطوخدوس، صابون آلوئه ورا و ... را نام برد. صابون هایی که بتوانند به پوست آبرسانی مناسبی داشته باشند گزینه های خوبی برای پوست های خشک هستند. البته برای انتخاب صابون باید به عارضه های پوستی مانند آکنه، جوش، ترک خوردگی و ... توجه شود.

صابون لیموگلیسیرین

مزایای استفاده از صابون های گیاهی

همانطور که گفته شد صابون های گیاهی دسته ای از صابون های طبیعی هستند که بر خلاف صابون های صنعتی و شیمیایی هیچگونه مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده در ساخت آنها به کار نرفته است. در این صابون ها از اسانس گیاهان طبیعی بهره برده شده است که هر کدام می توانند ویژگی ها و قابلیت های متعددی داشته باشند و اثرات مثبت زیادی بر روی پوست افراد بگذارند. از مهم ترین مزایای استفاده از صابون های گیاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صابون های گیاهی به دلیل ارگانیک بودن و عدم استفاده از مواد شیمیایی در آنها از سلامت بالایی برخوردار هستند و هیچگونه ضرر و زیانی برای مصرف کننده ها ندارند.
  • این صابون ها به دلیل طبیعی بودن کاملا دوست دار محیط زیست هستند. اثرات محصولات شیمیایی ابتدا بر روی حیوانات تست می شود تا چنانچه عوارض و اثرات جانبی داشته باشد راه حل آن پیدا شود اما از آنجا که صابون های گیاهی از مواد کاملا طبیعی ساخته می شوند نیازی به آزمایش عوارض جانبی ندارد و این به معنی آن است که این صابون ها دوست دار حیوانات نیز هستند.
  • این محصولات علاوه بر تمیز کردن و شست و شوی پوست می توانند خواص داروئی نیز داشته باشند و با توجه به خواص گیاهان استفاده شده در آنها عوارض و مشکلات پوستی افراد را درمان کنند.
  • صابون های گیاهی بر خلاف صابون های صنعتی و شیمیایی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و مصرف کننده می توانند آنها را بر اساس نوع پوست خود، سلیقه و مشکلات پوستی خود استفاده کنند.

مراقبت از پوست با صابون های گیاهی

جمع بندی نهایی

صابون های گیاهی امروزه به عنوان یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین محصولات بهداشتی و آرایشی شناخته می شود که با توجه به ویژگی های متعدد و منحصر به فرد فروش بسیار بالایی دارند. از آنجایی که در ساخت این صابون ها از انواع گیاهان طبیعی و موثر استفاده می شود افراد می توانند با شناسایی نوع پوست خود و مشکلات احتمالی آن از مناسب ترین صابون گیاهی استفاده کنند. در فروشگاه اینترنتی سیندرلا کالا افراد می توانند انواع صابون های گیاهی بهداشتی با مجوز وزارت بهداشت (سیب سلامت) و نشان ملی استاندارد که در تهیه آنها از هیچگونه مواد نگهدارنده استفاده نشده است را با مناسب ترین قیمت ها در کمترین زمان ممکن خریداری کنند.

 

 

 

 


10828021
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است