بازار 11:18 - 17 آذر 1399

رشته علوم انسانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در میان دانش آموزان است که می‌خواهند از طریق این رشته به مشاغلی مثل حقوق و روانشناسی و... دست یابند. این رشته انواع مختلفی از دروس را در بر می‌گیرد. بعضی از دانش آموزان علاقه دارند تا قبل از حضور در کلاس درس با بعضی از دروس مورد نیاز این رشته، آشنایی مقدماتی حاصل نمایند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب‌های تخصصی رشته انسانی دهم، بپردازیم تا دانش آموزان این پایه بتوانند دروس تخصصی خود را بشناسند.

کتاب‌های تخصصی رشته انسانی دهم

به طور کلی کتاب‌های تخصصی که در رشته علوم انسانی و در پایه دهم تحصیلی، مورد مطالعه دانش آموزان قرار می‌گیرند عبارتند از: جامعه شناسی 1، تاریخ 1 ایران و جهان باستان، علوم و فنون ادبی1، منطق، اقتصاد، عربی1.

جامعه شناسی1

یکی از دروس تخصصی در رشته علوم انسانی و در پایه دهم تحصیلی، درس جامعه شناسی است. این کتاب در دو فصل و چهارده درس تدوین شده است. فصل اول این کتاب، زندگی اجتماعی انسان‌ها را روایت می‌کند و دانش آموزان با مطالعه این درس می‌آموزند که انسان‌ها بر اساس اراده و آگاهی‌شان در مواقع مختلف، عمل می‌کنند و در رابطه با همدیگر، یک جهان اجتماعی را شکل می‌دهند. در فصل دوم این کتاب دانش آموزان با مفهوم هویت یا کیستی انسان‌ها روبرو می‌شوند. بنابراین در ابتدا در زمینه هویت فردی و سپس هویت اجتماعی و ابعاد مختلف آن، اطلاعاتی را کسب می‌نمایند.

پس از آن رابطه فرد و جهان اجتماعی مطرح می‌شود و به این نکته پرداخته می‌شود که هویت اجتماعی افراد در واقع حاصل عضویت آن‌ها در جهان اجتماعی است و هویت جهان اجتماعی، حاصل فرهنگ است. بنابراین هویت  اجتماعی افراد و هویت فرهنگی جهان اجتماعی به هم وابسته‌اند.

در ادامه بحث نیز به تداوم و تحول هویت جهان اجتماعی اشاره می‌شود و پس از آن هویت ایرانی در گذر زمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تاریخ 1 ایران و جهان باستان

این کتاب برای مطالعه دانش آموزان پایه دهم تحصیلی رشته علوم انسانی تدوین شده است و دارای 3 فصل است که بدین ترتیب ذکر شده اند: فصل اول: تاریخ شناسی؛ کاوش در گذشته، فصل دوم: جهان در عصر باستان؛ میراث بشری، فصل سوم: ایران در عصر باستان؛ سرآغاز هویت ایرانی.

فصل ابتدایی این کتاب، تاریخ شناسی نام دارد که دانش آموز را درباره موضوع علم تاریخ، روش پژوهش این علم، منابع علم تاریخ، مطالعه و کاوش آن، توجیه می‌کند.

فصل دوم این کتاب به تاریخ جهان می‌پردازد و فصل سوم آن، تاریخ ایران در زمان باستان را مطرح می‌کند. بنابراین کتاب تاریخ پایه دهم رشته انسانی، در 16 درس تهیه و تنظیم شده است.  

علوم و فنون ادبی1

علوم و فنون ادبی و یا زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزشی ایران جایگاه خاصی دارد بنابراین لازم است دانش آموزان رشته انسانی در پایه دهم، علاوه بر آموختن علوم ادبی به فنون ادبی نیز مسلط باشند تا بتوانند برخوردی مناسب با آثار ادبی مختلف داشته باشند و آن‌ها را درک کنند.

بنابراین کتاب علوم و فنون ادبی برای دانش آموزان پایه دهم در رشته انسانی، در 4 فصل تهیه و تدوین شده است و شامل تاریخ ادبیات و سبک شناسی، موسیقی شعر یا عروض، زیبایی شناسی شعر یا آرایه‌های ادبی است.

کرونا و خرید آنلاین کتاب های دهم انسانی

منطق

یکی از کتاب‌های تخصصی در رشته انسانی در پایه دهم تحصیلی، کتاب منطق است. این کتاب، سعی در آموزش روش‌های صحیح اندیشیدن دارد و از جمله اهداف آن تقویت مهارت تفکر و شیوه‌های مقابله با خطاهای فکری است. کتاب منطق به شیوه فعالیت محور تهیه و تدوین شده است تا بر توانایی دانش آموزان بر حل مساله بیفزاید. تاکید این کتاب نیز بر حل تمرینات داده شده در آن است نه ارائه تعریف از مطالب و به خاطر سپردن آن‌ها.

در طول تدریس این درس نیز معلم باید سعی در جلب مشارکت دانش آموزان داشته باشد و با تاکید بر تفکر و درگیر کردن ذهن دانش آموزان پیش برود.

در پایان هر درس نیز تمرین‌های مناسب برای دانش آموزان قرار داده شده است که برای سنجش میزان یادگیری آن‌ها طراحی شده است.

سرفصل‌های به کار رفته در درس منطق که از کتاب ‌های دهم انسانی است، عبارت است از منطق، ترازوی اندیشه، لفظ و معنا، مفهوم و مصداق، اقسام و شرایط تعریف، اقسام استدلال استقرایی، قضیه حملی، احکام قضایا، قیاس اقترانی، قضیه شرطی و قیاس استثنایی و سنجش‌گری در تفکر.

اقتصاد

علم اقتصاد بخشی از دانش بشری است. این علم، شاخه‌ای از علوم اجتماعی به شمار می‌رود و جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است. بنابراین یکی از دروس تخصصی در رشته علوم انسانی و در پایه دهم تحصیلی، اقتصاد است.

در این کتاب بعضی از مفاهیم و اصطلاحات رایج اقتصادی برای دانش آموز تعریف شده است تا زمینه درک مسائل اقتصادی برای وی فرهم گردد. فصول مختلف کتاب اقتصاد برای دانش آموزان پایه دهم تحصیلی در رشته انسانی عبارت است از فصل اول: آشنایی با اقتصاد، فصل دوم: نهادهای پولی و مالی، فصل سوم: توسعه اقتصادی، فصل چهارم: مدیریت کلان اقتصادی و فصل پنجم: اقتصاد جهان و ایران.

عربی 1

زبان عربی، زبان قرآن، احادیث، روایات و دعاهای ماست بنابراین توجه به آن دارای اهمیت است. هم‌چنین این زبان، زبان رسمی بسیاری از کشورهای مسلمان است. بنابراین کتاب عربی در دروس رشته انسانی و در پایه دهم تحصیلی گنجانده شده است تا دانش آموزان بتوانند به آشنایی مقدماتی با این زبان، دست یابند.

شیوه تالیف این کتاب، متن محوری است و انتطار می‌رود تا دانش آموز پس از پایان این درس بتواند متن‌ها و عبارات ساده قرآنی را بخواند و معنای آن را درک کند و بتواند آن‌ها را ترجمه کند.

کتاب ‌های دهم انسانی

در این کتاب سعی شده تا 363 کلمه پرکاربرد مورد استفاده قرار گیرد و به دانش آموز معرفی شود و نزدیک به 850 واژه از کتاب‌های عربی هفتم، هشتم و نهم در این کتاب تکرار شود و به طور کلی 1200 کلمه به دانش آموز تعلیم داده شود.

در این مقاله سعی کردیم کتاب‌های تخصصی رشته انسانی دهم را برای دانش آموزان علاقمند و والدین آن‌ها معرفی کنیم. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب‌ها از شیوه خرید کتاب آنلاین، استفاده کنند و پیش از حضور در کلاس درس با این دروس آشنا شوند.

 

 


10844802
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده
بازار
«پارسی نیوز» در صنعت گردشگری و توریستی، رقابت بین افراد حاضر در این حوزه روز به روز افزایش می‌یابد و در حال حاضر هتل‌ها باید بیش از هر زمان دیگری مورد رضایت مهمانان قرار بگیرند. علاوه بر نکات رفاهی و امکانات یا تجهیزات ضروری در هتل‌ها، یکی از حساس‌ترین مسائل ب...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است