
کاتالوگ چیست و چه کاربردی برای کسب و کارها دارد؟
طراحی کاتالوگ برای تمام کسب و کارهایی که می خواهند به صورت حرفه ای و مستمر فعالیتشان را ادامه دهند، یک امر ضروری است. شاید این سوال ذهنتان را درگیر کند که کاتالوگ دقیقا چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده تر کاتالوگ را تعریف کنیم، باید بگوییم کاتالوگ یعنی دفترچه تبلیغاتی برای کسب و کارها است که اطلاعات مکتوب و چاپ شده از نوع فعالیت یک مجموعه یا محصولات و یا خدمات آن را به مخاطبان ارائه می کند. در نگاه اول، مخاطب هر کسب و کاری به نوع طراحی کاتالوگ توجه می کند. در صورتی که این طراحی زیبا و جذاب باشد، قطعا مخاطب ترغیب می شود تا کاتالوگ را کامل تر بررسی و مطالعه کند. به عنوان مثال شما برای خرید به یک پاساژ مراجعه می کنید. قطعا زمانی که با فروشگاه های مختلف آشنایی نداشته باشید، آنهایی را برای خرید انتخاب می کنید که دکور و نمای بهتری دارند. بنابراین مهم است که در گام اول، به چه صورت مخاطب را جذب محصولات و یا خدمات خود می کنید.
اهمیت کاتالوگ در معرفی محصولات و بازاریابی
در دنیای امروزی و با توجه به تغییرات و رقابت هایی که در دنیای تبلیغات به وجود آمده است، طراحی کاتالوگ محصولات به صورت حرفه ای اهمیت بسیار زیادی دارد. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما آنلاین باشد یا آفلاین. در هر صورت شما می توانید کاتالوگ های مختلفی را برای کسب و کارتان طراحی کنید و در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهید. بی شک باید بگوییم طراحی و چاپ کاتالوگ، به کسب و کار شما هویت می بخشد و به خوبی محصولات و خدماتتان را به مشتریان و کاربران معرفی می کند.
خوب است تا بدانید طراحی و چاپ کاتالوگ نه تنها در جذب مشتری و آشنایی مشتری با خدمات شما، بلکه در برند سازی نیز تاثیر فراوانی دارد. در دنیای امروزی، کاتالوگ محصولات یک ابزار مناسب و حرفه ای برای بازاریابی به حساب می آید.
ویژگی های کاتالوگ حرفه ای
با توجه به اینکه طراحی کاتالوگ حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است، باید ببینیم برای طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای باید به چه ویژگی هایی توجه شود؟ به خاطر داشته باشید، کاتالوگ شباهت بسیار زیادی به بروشور محصولات دارد؛ اما وجود یک سری ویژگی های حرفه ای آن را از بروشور متمایز می کند.
- وجود اطلاعات تماس در کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ باید به این موضوع توجه داشته باشید که اطلاعات تماس و به طور کلی اطلاعاتی که دسترسی مشتریان به شما را رقم می زنند، باید درج شوند. این اطلاعات باید در بخشی از کاتالوگ درج شود که مشتریان بتوانند به آسانی با شما ارتباط بگیرند.
وجود تصاویر باکیفیت و مرتبط در کاتالوگ
تفاوتی ندارد که شما کاتالوگ الکترونیک طراحی می کنید یا کاغذی. در هر صورت لازم است تا از تصاویر باکیفیت و مرتبط با توضیحات محصول در کاتالوگ استفاده کنید. فراموش نکنید وجود عکس های یونیک، باکیفیت و مرتبط در کاتالوگ، تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد.
- به روز بودن اطلاعات کاتالوگ
یکی از مهمترین ویژگی های یک کاتالوگ حرفه ای، به روز بودن و دقیق بودن اطلاعات درج شده در آن است. در هر شرایطی باید اطلاعات کاتالوگ محصولات کاملا جدید و به روز باشد.
- متن و رنگ بندی کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ باید به جذاب بودن محتوای متنی اهمیت زیادی داده شود. جذابیت های دیداری و خوانداری در کاتالوگ باعث می شود تا مشتری یا مخاطب، با دقت تمام توضیحات مربوط به محصولات را مطالعه کند؛ بدون آن که خسته شود. همچنین رنگ بندی و چیدمان که در طراحی و چاپ کاتالوگ استفاده می شود، تاثیر زیادی در استقبال مشتریان از کاتالوگ دارد. گاهی اوقات استفاده از چیدمان و ترکیب رنگ های ناهماهنگ باعث خستگی چشم ها شده و همین موضوع به خستگی مشتری نیز منجر می شود. در نتیجه متن کاتالوگ به درستی مطالعه نمی شود.
کاتالوگ ها شامل چه نوع محتواهایی هستند؟
کاتالوگ محصولات باید شامل اطلاعات مفید و مرتبطی در خصوص نوع خدمات، محصولات و فعالیت شما باشد. در حقیقت بدنه اصلی کاتالوگ باید شامل اطلاعات محصول و خدمات باشد. این اطلاعات شامل توضیحات تخصصی، بررسی موارد فنی، بررسی مزایا، روش نصب، روش استفاده و... می شوند. به طور کلی، یک کاتالوگ حرفه ای باید شامل لایه های مختلف اطلاعاتی در خصوص محصولات یا خدمات شما، شامل عکسهای صنعتی و تبلیغاتی با کیفیت، متن های توضیحات بصورت ویرایش شده، گاها استفاده از جداول و اینفوگراف و اطلاعات تماس می باشد. همچنین لازم است تا در کنار توضیحات تخصصی محصول یا خدمات، توضیحات عمومی آن را نیز به مخاطبانتان ارائه دهید.
نکات مهم در طراحی کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ لازم است تا به یک سری نکات و موارد مهم توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند:
جنس و اندازه کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ محصولات، لازم است تا به جنس و اندازه کاتالوگ نیز توجه شود. بهتر است تا اندازه کاتالوگ نرمال باشد. کاتالوگ های سایز بزرگ یا سایز کوچک هر دو به یک اندازه تاثیر منفی در جذب مشتری دارند. همچنین جنس کاتالوگ باید از کاغذهای گلاسه مرغوب باشد. به خاطر داشته باشید، کاتالوگ محصولات، معرف برند، تخصص و اعتبار کاری شماست. پس باید در شان هویت برند شما باشد.
سرفصل های اصلی
تنظیم سرفصل های اصلی کاتالوگ اهمیت بسیار زیادی دارد. لازم است تا حتما از سرفصل های موثر، جذاب و استاندارد استفاده کنید. بهتر است تا سرفصل هایی را انتخاب کنید که مخاطب به دنبال آنهاست و سوالات و ابهامات ذهنی اش را برطرف می کند. از اضافه گویی و یا پرداختن به موضوعات کم اهمیت در طراحی کاتالوگ خودداری کنید.
ویراستاری و نگارش متن
حتما قبل از چاپ کاتالوگ، متن های نوشته شده را با دقت ویراستاری و نگارش کنید. این کار باعث می شود تا دقت شما در تولید محتوای متنی بالا رود و اطلاعات را با زبان ساده تر، قابل فهم تر و دلنشین تر در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.
در انتها یادآوری می کنیم، کاتالوگ باید اطلاعات دقیقی درباره کسب و کار، محصولات و یا خدمات شما به مخاطبان ارائه کند تا بتوانند بهتر شما را نسبت به رقبا ارزیابی کنند.
از این رو ما در مجموعه استودیو مانی خدماتی در حوزه طراحی و چاپ کاتالوگ، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و همچنین طراحی برند را به صورت اختصاصی انجام میدهیم. برای مشاهده نمونه سفارشات انجام شده توسط استودیو مانی می توانید به آدرس https://studiomani.ir/ مراجعه فرمایید.
11963009