محمد ناصری در گفتوگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه تئاتر خراسان هنوز به جایگاه واقعی خودش نرسیده و در حال تجربه کردن هستیم.
وی مطرح کرد: متاسفانه خلأ آموزش همیشه در تئاتر احساس میشود، در کنار اجراهای متعدد باید ورکشاپ و کلاسهای آموزشی برگزار شود. در وضعیت فعلی جوانان پا در تاریکی مطلق میگذارند که خودشان هم نمیدانند به چه مسیری میروند.
این پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: جوانانی که وارد این عرصه میشوند فقط در خصوص این هنر مسائلی را شنیدهاند و کلمات نامفهومی در ذهنشان است که هنوز نتوانستهاند کنار هم بگذارند؛ ولی وقتی کلاسها و آموزشهای لازم باشد راه را روشنتر میکند و خودشان برای ادامه فعالیت راغبتر میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر حرفهای هم داریم؟، افزود: اگرچه به کسانی که بیشتر روی صحنه بوده و کار بیشتری داشتهاند، حرفهای میگویند ولی در معنای اصلی کسی که از طریق حرفه امرارمعاش کند و کارش فقط تئاتر باشد، حرفهای گفته میشود.
ناصری با اشاره به اینکه با وضعیت فعلی از این راه نمیتوان امرار معاش کرد، گفت: در گذشته دولت معتقد بود که این هنر درآمدزاست و نیازی نیست زیر پوشش باشد؛ در صورتیکه باید مورد حمایت دولت باشند.
وی در ادامه تئاترهایی که تولید میشود را بر اساس نیاز مخاطب ندانست و عنوان کرد: در شهرستانهایی که تئاتر تولید میشود، ابتدا کارگردان باید در جامعه نیازسنجی کند، ما باید درد را به مخاطب نشان دهیم؛ البته ما درمانگر نیستیم و این امر باید توسط مسئولان اتفاق بیفتد.
این پیشکسوت هنرهای نمایشی عنوان کرد: بعضأ کپیبرداریهایی در نمایشها صورت میگیرد که به خاطر خلأ متن است، متن اگر مطلوب باشد، این کپیبرداری را شاهد نخواهیم بود، از سویی نویسنده خوب نداریم و کارهای خوب تولید نمیشود و مجبور هستند کارهای قبلی را کپیبرداری کنند.
وی با اشاره به نبود سوژههای جدید و فقط کپیبرداشتن که این خود موجب عدم پیشرفت میشود، ادامه داد: در شهرهای بزرگ تئاتر را یک ضرورت نمیدانند، چون هنر تئاتر زنده است و برخی مسئولان میخواهند دوری کنند و بیشتر به سمت کارهایی بروند که ضبط شده و فیلتر شده باشد.
ناصری عنوان کرد: متاسفانه این حرفه قوانینی ندارد، اگرچه باید برای تئاتر قوانینی گذاشته شود که براساس تجربه، سابقه و تحصیلات باشد، اما اکنون اینگونه نیست و افرادی بدون تجربه کارگردانی میکنند و کیفیت کار برای بسیاری مهم نیست و این موجب میشود کارهای ضعیفی به روی صحنه ببرند.
وی با بیان این که قواعد در تئاتر رعایت نمیشود، مطرح کرد: اغلب به خاطر مسائل مالی سالنهایی که در آنها بهترین و حرفهای ترین تئاترها اجرا میشود را در اختیار افرادی قرار میدهند که هیچ شناختی از این هنر ندارند و بدترین کارها را به نمایش در میآورند و این موجب میشود تماشاچی با تئاتر قهر کند.
این پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه تئاتر هیچ متولیای ندارد، کسانی که میخواهند وارد هنر بازیگری شوند ابتدا باید توانایی و استعداد داشته باشند، اگر اینگونه نباشد موفق نخواهند بود.
وی آموزش را از مهمترین مشکلات دانست و گفت: اگر این مشکل رفع شود تمامی مسائل رفع خواهد شد.
انتهای پیام