علمی فناوری 12:07 - 01 اردیبهشت 1394
به همت مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت گرفت
به همت مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، پروژه کمپین «داروسازت را بشناس» به‌ عنوان یکی از فرآیندهای برتر آموزشی دانشگاهی انتخاب شد.

اجرای پروژه کمپین «داروسازت را بشناس» در کشور

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، آگاهی بخشی حرفه‌ی داروسازی برای نخستین بار در کشور، با رویکرد کار تیمی بین دانشگاهی جهت فرهنگ‌سازی در خصوص نقش داروساز در نظام سلامت و تکیه‌ بر مشاوره‌ی دارویی، خدمت‌رسانی و فعالیت‌های جامعه‌محور با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، زنجان و واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی و اجرا شد.

دکتر پروین پاسالار، سرپرست مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان در این خصوص گفت: در دو سال گذشته کمپین‌های متعددی برگزار شده که هدف از برگزاری آن‌ها، ارتقای سطح علمی دانشجویان و نیز اطلاع‌رسانی به مردم بوده است.

وی افزود: یکی از این کمپین‌ها، کمپین «داروسازت را بشناس» بود که توسط میلاد بهروزی و همکارانش برگزار شد. هدف از اجرای این پروژه این بود تا نحوه‌ی خدمات دارویی و نیز انتظارات مردم از داروساز اطلاع‌رسانی شود و نشان دهیم داروساز کسی نیست که تنها پشت پیشخوان بایستد و نسخه بپیچد، بلکه می‌تواند خدمات متعددی را به مردم ارائه دهد.

پاسالار ضمن تشکر از میلاد بهروزی و همکارانش از دکتر غلامی نیز به دلیل حمایت‌های فراوانی که از این طرح به عمل آورد، قدردانی کرد.

میلاد بهروزی، دانشجوی ورودی سال 90 دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از دانشجویان مرکز پژوهش‌های دانشجویی در تکمیل توضیحات دکتر پاسالار، در خصوص کمپین داروسازت را بشناس، گفت: برای نخستین بار با کمک تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، زنجان، آزاد تهران و اصفهان طرحی را به‌ عنوان پایلوت برای حرفه داروسازی انجام دادیم که هدف شناخت بیشتر داروسازی برای شاغلین حرف پزشکی و مردم بود.

وی افزود: در ابتدای طرح برای دانشجویان داروسازی دوره‌ی خودشناسی برگزار کردیم تا از راه خودشناسی و خودباوری از توانمندی‌های یک داروساز مطلع شوند و محدود به تئوری‌ها نباشند و بتوانند تجاربی را که طی شش سال آموزشی به دست می‌آورند، در جامعه ارائه دهند.

بهروزی با اشاره به برنامه‌های آموزشی این طرح تصریح کرد: برخلاف کمپین‌های گذشته سعی کردیم در این طرح یک فرآیند آموزشی برای دانشجویان طی شود تا با آمادگی کامل در این کمپین شرکت کنند.

وی افزود: بدین منظور به مدت دو هفته دوره‌های آموزشی برگزار شد تا توانمندی علمی دانشجویان در زمینه شرح‌ حال گیری، ارائه مشاوره دارویی و ارتقای آموزش ابزارهای دارو رسان به مردم و همچنین توانمندی‌های اجتماعی‌شان در زمینهه ارتباط عمومی، مسئولیت‌پذیری و خودباوری بهبود یابد.

بهروزی خاطرنشان کرد: پس از پایان دوره‌های آموزشی و ارزیابی آن، دانشجویان در غرفه‌های سلامت دارویی که در هفته اول شهریور 93 و هفته درمان و دارو برپا شد، به ارائه خدمات دارویی و نیز اطلاع‌رسانی در خصوص انتظاراتی که مردم باید از یک داروساز داشته باشند، پرداختند.

وی در ادامه یادآور شد: این طرح با نظارت وزارت بهداشت انجام شد و بسیار خوشحالیم که توانستیم آن را به جشنواره شهید مطهری نیز ارائه دهیم.

وی کمبود فضای فیزیکی داروخانه‌ها را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در اجرای این کمپین دانست و گفت: فضای فیزیکی داروخانه‌ها برای ارائه خدمات دارویی مناسب نیست؛ بر این

اساس برای اجرای این طرح، ناگزیر به ایجاد فضای external (خارجی) شدیم تا بتوانیم مشاوره دارویی لازم را به مردم ارائه دهیم؛ اما بسیاری از مواقع کار به‌ خوبی پیش نمی‌رفت.

بهروزی برگزاری جشنواره شهید مطهری را در ایجاد انگیزه برای کسانی که فرآیند آموزشی ارائه می‌دهند، مؤثر دانست و گفت: جشنواره مطهری برای تجمیع طرح‌ها و ارائه آرشیو از الگوهای برتر آموزشی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی که سال‌های آینده فعالیت‌های جدیدی را ارائه خواهند داد، بسیار مثمر ثمر است.

انتهای پیام


6236017
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است