![کپی رایت، جنگ آینده!](http://media.isna.ir/content/2-2358.jpg/4)
به گزارش ایسنا، هجوم تبلیغات به سمت صداوسیما در جام جهانی به گونه ای شدید بود که برخی از آن به شعبده بازی صداوسیما نام بردند و آن را موجب آزار و اذیت مردم به حساب آوردند.
شرایط اینگونه بود: قبل از دیدار اول، تبلیغ - بین دو نیمه دیدار اول، تبلیغ- پس از پایان دیدار اول، تبلیغ-قبل از دیدار دوم، تبلیغ – بین دو نیمه دیدار دوم، تبلیغ- پس از پایان دیدار دوم، تبلیغ-قبل از دیدار سوم، تبلیغ –بین دو نیمه دیدار سوم، تبلیغ-پس از دیدار سوم باز هم تبلیغ و ...
زیر نویس و اسپانسرهای برنامه ها و تبلیغات به شدت فراوان بود و البته همه برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت هم می کردند!
نکته اما اینجا بود که صدا و سیما با کدام مجوز به اینها اجازه آرزوی موفقیت کردن می داد و گلهای تیم ملی ایران را با برند فدراسیون فوتبال و بدون مجوز فدراسیون فوتبال روی آنتن میبرد؟
این روزها بین فدراسیون و صداوسیما مباحث فراوانی وجود دارد، مباحثی که از حق پخش تلویزیونی کهنه شده شروع و به پخش آگهی های محیطی می رسد و البته با توجه به شکایت واحد حقوقی فدراسیون برای جام ملتهای آسیا وارد فاز کپی رایت در موردپخش تبلیغات از سوی صدا و سیما هم خواهد شد چرا که پخش تبلیغات بدون رعایت کپی رایت و بدون در نظر گرفتن حقوق معنوی و مادی فدراسیون فوتبال طبق قانون بین المللی که در جام جهانی دوباره درسطح وسیع در دنیا به نمایش درآمد، غیر قانونی است.
صداوسیما اما مسیر خودش را می رود، آنها آنجا در جام جم قوانین خودشان را اجرا می کنند و به دلیل بی رقیب بودن تمامی مباحث را با قوانین خودشان به اجرا در می آورند که این نه صحیح به نظر می رسد و نه با دوام و قوام!
جالب اینجاست که طبق اعلام مسئولان فدراسیون فوتبال در پی نامه نگاری این ارگان با آقای ضرغامی، این نکته که نمی توان با تبلیغات بدون مجوز (و با اعتبار تیم ملی و فدراسیون ) کالا تبلیغ کرد، به اطلاع ایشان رسید و نهایتا رییس سازمان صدا و سیما دستور به توقف این فروش مال غیر (به نوعی) توسط شرکتها ی داخلی و خارجی را صادر کرد اما مدیران میانی با پخش تبلیغاتی که به تیم ملی متوسل بود آن کردند که نباید!
در پاره ای مواقع حتی با وجود و اعلام سرشماره 9090 توسط فدراسیون که با پیامک عدد 1 به این شماره مردم فوتبال دوست عضو باشگاه هواداران تیم ملی می شدند(ومی شوند) صداوسیما سرشماره های دیگری را اعلام کرد و مسیر خودش را رفت. با تمامی این توضیحات باید بنویسیم که مباحثه بین فدراسیون و صدا و سیما همچنان ادامه خواهد داشت و جنگ آینده در جام ملتهای آسیا احتمالا همین جنگ خواهد بود.
فدراسیون می کوشد تا از حقوق خود به سود تیم ملی استفاده کند و صدا و سیما باز هم مسیر خودش را می رود و البته شاید این بار و در این مورد فدراسیون برنده باشد چرا که قانون کپی رایت کاملا شفاف و واضح است و شرکتهایی که در جام جهانی با استناد به تیم ملی اقدام به تبلیغ و فروش کالا کردند با شکایت فدراسیون فوتبال مواجه شدند. این اتفاقی است که باید آن را به فال نیک گرفت و از باشگاهها هم خواست که از حقوق کپی رایت خود دفاع و استفاده کنند.
انتهای پیام
4458136