![احمدی: باید ورزش را در بین بانوان نهادینه کنیم/ رسانهها به موضوعات بنیادی ورزش توجه کنند](http://media.isna.ir/content/image40936.jpg/4)
عبدالحمید احمدی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی ایسنا درباره برگزاری سمینار دو روزه "زن، ورزش و رسانه" تصریح کرد: خوشبختانه یک همایش خوبی را پشت سرگذاشتیم و خود من به عنوان یکی از اعضای گروه برگزارکننده اجلاس استقبال این چنینی را پیش بینی نمیکردم. در واقع فکر نمی کردم در این همایش به چنین موفقیتی برسیم. حضور پررنگ شرکت کنندهها و سخنرانان در بحثها بسیار بالا بود و این نشان میدهد عنوانی که برای سمینار در نظر گرفته شده بود واقع بینانه بود ودر کل از نظر کیفی و کمی راضی کننده بود.
او درباره عدم حضور برخی از نواب رییس بانوان و مدیران زن در این سمینار گفت: حضور در این کنفرانس ها اجباری نیست و ما از طریق معاونت ورزش بانوان از افراد دعوت کردیم که در این سمینار شرکت کنند. امکان این وجود دارد که برنامه ریزی فدراسیون ها به شکلی بوده باشد که امکان حضور نواب رییس بانوان در این جلسه وجود نداشته است با این وجود همان طور که گفتم من از کمیت و کیفیت برگزاری این سمینار رضایت داشتم و از تعداد خانم هایی که در این همایش حضور داشتند راضی هستم چرا که برنامه هایی که داوطلبانه است خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد و همین استقبال نشان داد بحث مورد توجه این سمینار برای جامعه زنان مهم بوده است.
احمدی با انتقاد از برخی رسانه ها در پوشش خبری سمینار "زن، ورزش و رسانه" تصریح کرد: در دو روزی که این اجلاس برگزار شد برخی از رسانه ها را رصد کردم اما متاسفانه برخی از آنها انتقادات نابجایی را انجام داده اند. یعنی رویکردی کاملا سرد و منفی به یک کار علمی و آموزشی داشتند. همان رسانه نگاهش درباره موضوعات دیگری متفاوت است و زمان زیادی را برای مسائلی کم ارزش میگذارد. در واقع رسانه ها نقش اساسی و کلیدی را در کلیت ورزش ایفا میکنند و درباره مسائل ورزشی مسئولیت دارند.
احمدی درباره موضوع ورزش بانوان تصریح کرد: ورزش بانوان یک موضوع بسیار جدی و مهم برای ورزش کشور است. به نظر من وزیر ورزش به خوبی خطوط اصلی را دراین باره ترسیم کرد. در ورزش بانوان باید واقع نگر بود و نباید دیدی همراه با افراط یا تفریط داشته باشیم بلکه باید به یک نگاه توسعه گرایانه برسیم.
او در ادامه افزود: باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه ورزش بانوان استفاده کنیم. در گام اول در بخش فرهنگ سازی ما شدیدا به یک کار جمعی نیازمند هستیم. فرهنگ سازی یعنی ورزش را در بین بانوان نهادینه کنیم. نهاد آموزش و پرورش یک مسئولیت بسیار جدی در فرهنگ سازی دارد. یکی از وظایف اصلی این نهاد این است که زمانی که یک فرد چه دختر و چه پسر فارغ التحصیل می شود یک دانش آموز – ورزشکار باشد و ورزش جزو برنامه های روزانه او باشد و با انگیزه های درونی خود ورزش کند که این موضوع یکی از بحث های مهم برنامه سازان است.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: رسانه ها هم میتوانند نقش بسیار مهمی در توسعه ورزش داشته باشند. بهتر است رسانه ها به جای پرداخت افراطی به مسائل جزئی و حاشیه ای ورزش که هیچ دردی را دوا نمیکند به موضوعات جدیتر و بنیادی تر ورزش توجه کنند. مثلا دغدغه یک رسانه باید این باشد که فقط 10 درصد مردم ایران ورزش میکنند و این آمار بسیار پایینی است یا اینکه تمرکزشان روی این موضوع باشد که سن بیماری های ناشی از فقر حرکتی و نداشتن تحرک کاهش یافته است. اینها همه آگاهی هایی است که یک رسانه میتواند به مردم بدهد.
او در ادامه افزود: به جای این که یک خبری مانند جابه جایی سرپرست یک تیم که جزؤ کوچکی از ورزش است بارها در رسانه ها تکرار شود باید یک رویکرد مثبت همگانی راجع به ورزش توسط رسانه ها در جامعه ایجاد شود. بنابراین مشخص می شود که مسائل بنیادی مرتبط با ورزش کمتر مورد توجه رسانه ها قرار میگیرد و یا اصلا مورد توجه نیست.
احمدی در ادامه با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در ورزش، اظهار کرد: رسانه ها باید شرایطی را در جامعه فراهم کنند که ورزش مسئله مهم، جدی و بسیار مهم کشور باشد. ورزش با نگاه جامع رسانه ها میتواند موضوع مهم و جدی متولیان ارشد کشور شود. درحال حاضر موضوع مهمی هم چون بودجه سال 94 در پیش است و من منتظر هستم تا ببینم که این موضوع برای چه کسی مهم است. چگونگی تخصیص بودجه وزارت ورزش و نحوه هزینه کردن آن و سرانه ورزشی کشور باید برای یک رسانه ورزشی مهم باشد.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان درباره نقش تعیین کننده رسانه ها در افزایش توجهات به بانوان گفت: رسانه ها در بحث مسائل کلیدی و اساسی از جمله ورزش بانوان میتوانند ایفای نقش کنند. در واقع میتوانند برای بانوان راه گشا باشند البته این راه گشایی نباید ورزش را دچار چالش کند. در بحث ورزش بانوان گاهی اوقات پرداختن به مسائل حاشیه ای میتواند موجب آسیب رساندن به آن شود. یکی از این حواشی این است که تمام ورزش بانوان را در یک موضوع کوچک مثل حضور بانوان در ورزشگاهها خلاصه میکنند. آیا این کل مسئله ورزش بانوان است؟ در حالی که فعالیت درصد پایینی از زنان در ورزش مهم ترین موضوع است. اگر مسائل حاشیه ای در ورزش بانوان بخواهد به عنوان موضوع اصلی مورد توجه قرار بگیرد ممکن است اصل ورزش بانوان را دچار خدشه کند. لذا تشخیص این اولویت ها و مشخص کردن مسائل اصلی از فرعی در ورزش انتظاری است که از رسانه ها میرود و من امیدوارم همایش هایی به مانند سمینار اخیر بتواند این چنین فرهنگ هایی را ایجاد کند.
او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه برگزاری چنین سمینارهایی میتواند تاثیر زیادی در توسعه ورزش بانوان داشته باشد یا خیر؟ گفت: ما باید چنین سمینارهایی که با هدف معین طراحی و برنامه ریزی میشود و در آن درباره مسائل اصلی ورزش صحبت میشود را برگزار کنیم. کار فرهنگی درورزش زمان بر است یعنی نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه مسائل ریشه ای و فرهنگی ورزش حل و فصل شود. این کارها در طول زمان میتواند تاثیرات فرهنگی خودش را نشان دهد و ما باید تلاش کنیم که این فرهنگ ها را از طریق این همایش ها توسعه بدهیم و مطمئن هستم در میان مدت هم اثرات خودش را خواهد گذاشت، کما اینکه در حال حاضر ما نشانه هایی را از این پیشرفت می بینیم.
احمدی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که توسعه ورزش بانوان در همه ابعاد مورد حمایت همه مسئولان کشور است. من نظرم این است که انجام کارهایی مثل برگزاری سمینارها مثبت است و باید تداوم هم داشته باشد تا ظرف زمانی 20 ساله به نقطه مطلوبی درورزش برسیم که در جامعه ما فعالیت ورزشی به حداکثر میزان خود برسد و فضاهای ورزش پاک و عاری از هرگونه کجروی و آلودگی باشد و همه از آن لذت ببرند.
انتهای پیام
5367013