«محمد افشار»، کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان بوئینزهرا، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی قزوین، اظهار کرد: هرگونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود کودک آزاری تعریف میشود.
وی افزود: کودکآزاری را میتوان آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک بهدست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند، نیز تعریف کرد.
افشار با بیان اینکه خشونت و آزار کودکان، عملی است که از طرف بزرگترها متوجه کودکان میشود، تصریح کرد: شرایط سنی و عقاید سُنّتی، موجب پیدایش مسائلی چون احساس مالکیت والدین نسبت به کودکان و حتی دختران بالغ آنها میشود و چنین باورهایی پدیدآورنده ی معضلاتی مانند آزارهای جسمی و تجاوزهای جنسی و گاه زمینهساز فرار کودکان از خانه میشود.
کودکآزاری، هیولای چند سر
این کارشناس ادامه داد: بدرفتاری با کودکان در 6 حوزهی کودکآزاری جسمی، عاطفی و جنسی و کارهایی مانند غفلت، بهرهکشی اقتصادی و بدرفتاری آموزشی، انجام میشود.
افشار کودکآزاری جسمی را شامل مواردی مانند، ضربه زدن، داغ کردن، آسیب رساندن به سر، شکستگی، آسیبهای درونی، زخمی کردن یا هر شیوه دیگر از آسیب جسمانی دانست.
وی با گفتن اینکه بدرفتاری عاطفی، آسیبی اساسی و قابل توجهی است که کارکردهای روانشناختی، رفتار و رشد کودک را به شدت تحتتأثیر قرار میدهد و طرد، محرومیت عاطفی، برخورد خشونتآمیز خانواده ،بیثباتی خانوادگی، انتقاد، تحقیر و انتظارات نامناسب از کودک، نمونههای کودک آزاری عاطفی تلقی میشود، گفت: بدرفتاری عاطفی، به طور معمول با بدرفتاری جسمی و کلامی همراه است.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان بوئینزهرا خاطرنشان کرد: غفلت، یعنی حذف یا نادیده گرفتن کودک که ممکن است با آزار بدنی همراه باشد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: غفلت به منزلهی الگوی پایداری است که بیانگر رابطهی متقابل و اندک والدین و مراقبان با کودک، حذف و عدم تأمین نیازهای اولیه جسمی کودک مثل تغذیه، بهداشت، پوشاک، نظافت، تربیت، مراقبتهای پزشکی و ابراز عشق و علاقه است.
افشار بهرهکشی اقتصادی را کنترل بیش از حد کودک در استفاده از پول دانست و افزود: در این حالت، والد یا مراقبان، برای کسب درآمد، فشار زیادی را به کودک تحمیل میکند.
وی ادامه داد: نداشتن هیچگونه اختیاری در چگونگی خرج کردن پول نیز بهرهکشی مالی تلقی میشود.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان بوئینزهرا یادآور شد: فشار و آسیبهای احتمالی که از طریق نظام آموزشی، معلمان، شیوههای تدریس و تغییرمحتوای کتابها، در کودکان ایجاد میشود، در حوزهی بدرفتاری آموزشی قرار میگیرد.
افشار با تأکید بر نمرهگرایی، نادیده گرفتن تفاوتهای فردی، ایجاد رقابتهای شدید، گفت: تأکید بر یادگیری از راه حفظ کردن و ایجاد فشارهای روانی بر کودکان به علت انتظارات بیش از حد از آنها جزو موارد کودکآزاری است.
انتهای پیام
6995727