
کمپانی هیوندای که اولین ورودش به ایران با ورنا و به صورت مونتاژ در کرمانموتور اتفاق افتاد اکنون یکی از اصلیترین برندهای خارجی موجود در کشور محسوب میشود و سهم بزرگی در بازار خرید و فروش محصولات وارداتی را به خود اختصاص میدهد. این خودروساز که از سال ۸۴، با نمایندگی رسمی آسان موتور، در ایران حضوری پررنگ دارد با مونتاژ آوانته و النترا در کرمانموتور به این حضور، حال و هوای جدیتری بخشید.
مونتاژ هیوندای آوانته در سال ۸۴ تا ۹۱ به طور جدی دنبال میشد و پس از آن اکسنت و النترا جایگزینهای این اقتصادی پرفروش هیوندای در کرمانموتور شدند. آسان موتور نیز طی این سالها بیکار ننشسته و با وارد کردن انواع هیوندای در کلاسهای مختلف با عناوینی مانند آزرا، سوناتا (هیبریدی و بنزینی)، توسان، سانتافه، کوپه، سنتنیال، سانتافه، جنسیس (کوپه و سدان)، توسان، النترا، i30 ، i20، i10، i40، ولستر و اکسنت، لیست و بلند و بالایی در اختیار علاقمندان هیوندای قرار داد. در این بین اما برخی از مدلها مانند سانتافه، توسان، النترا و اکسنت پرفروشتر و کاربردیتر به نظر میآمدند. آزرا، جنسیس و ولستر کمی لوکستر و خاصتر بوده و کمتر در بین قشر متوسط جا باز کردند اما از محبوبیت و مقبولیت ویژهای بره میبردند. اما i20، i10، i30 و i40 داستانی مجزا داشتند.
زیبا اما نامحبوب
در واقع سری i هیوندای در ایران که در کلاس سدان، هاچبک و استیشن عرضه شدند، چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. این سری خودروهای که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در ایران حضور داشتند، در بین خودروهای کمتعدادتر این کمپانی قرار میگیرند. در حالی که قیمت این سری خودروهای هیوندای، در کنار کیفیت بالای ساختشان و امکانت بهروز و کاملشان (نسبت به زمان تولید) مناسب و منصفانه به نظر میرسید. حتی مونتاژ i10 و i20 در کرمانموتور نیز نتوانست این هاچبکهای جذاب هیوندای را در بازار ایران موفق کند.
شاید بتوان مهجورترین و مغفولترین نمونه این سری را نسخه استیشن i40 دانست. این خودرو که البته در بازار جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفت، از طراحی زیبا و به روزی برخوردار بود. در واقع، درباره هیوندای i40 استیشن میتوانیم بگوییم که در مقایسه با مدل سدان آن، در یک سطح زیبایی قرار میگیرند. هیوندای i40 با جلوپنجره ششضلعی، کاپوت برجسته با خطوط حجمی و چراغهای از ظاهر مناسب و جذابی برخوردار است. همچنین، این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری مجهز است که می تواند ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۷ نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. اما با تمام این برتریها و داشتن فضای کافی و مناسب برای پنجسر نشین بزرگسال، در کنار صندوق باری جادار و اختصاصی برای سفرهای جادهای خانوادگی، هیوندای i40 استیشن در کشور ما مغموم واقع شد. امروز نیز که چند سالی از توقف واردات این خودرو به ایران میگذرد، همچنان آگهی هیوندای i40 استیشن در سایتهای خرید و فروش خودرو به ندرت دیده میشود.
استیشنهای طرد شده
از مزایای خودروهای هیوندای در بازار ایران، افت قیمت ناچیز آنها است. البته این مزیت از اعتماد بالا و علاقه زیاد ایرانیان به برند هیوندای و محصولاتش نشات میگیرد. در بازار آشفته سالهای اخیر و پس از توقف واردات خودرو نیز، خودروهای هیوندای با وجود افزایش قیمت بالا، همچنان آمار خرید و فروش خوبی را به خود اختصاص دادهاند. اما در این بین، هیوندای i40 استیشن به دلیل استقبال نه چندان چشمگیر و گرم ایرانیان، نه از رشد قیمت چندانی بهره برد و نه بازار خوبی را به خود اختصاص داد. در واقع میتوان گفت افت قیمت هیوندای i40 نسبت چندانی با همخانوادههایش ندارد و در مواردی حتی افت آن بیشتر از افزایش است. این حقیقت ممکن است به عدم علاقه ایرانیان به خودروهای استیشن ناشی شود. چرا که با بررسی آمار فروش انواع استیشن در کشور، طی ۵۰ سال گذشته، این کلاس خودرو معمولا هیچ محبوبیت نداشته و هیچگاه نتوانسته فروش خوبی داشته باشد. حتی اگر استیشن مذکور از برند بنز یا بامو ارائه شود. بنابراین جفایی که بر i40 در ایران رفته، چندان هم غیر قابل توجیه نیست.
10980874