نکات مهم و ضروری برای بهداشت هتل ها

در صنعت گردشگری و توریستی، رقابت بین افراد حاضر در این حوزه روز به روز افزایش مییابد و در حال حاضر هتلها باید بیش از هر زمان دیگری مورد رضایت مهمانان قرار بگیرند. علاوه بر نکات رفاهی و امکانات یا تجهیزات ضروری در هتلها، یکی از حساسترین مسائل بدون شک بهداشت و نظافت آنها خواهد بود. مدیران و کارکنان هتل باید برای جلب رضایت مشتریان و مهمانان خود، در نظافت و تمیزی هتل نهایت سعی خود را به کار برند.
به عبارت دیگر یکی از اصلیترین انتظارات مهمانان و مسافران از هتلها رعایت بهداشت و تمیزی اتاقها است. بهداشت کامل هتل انتظار اصلی مهمانان محسوب میشود که شما به عنوان هتلدار باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. ایجاد یک تجربه اقامت شیرین و به یادماندنی برای همه مهمانان و مسافران امری حیاتی است. تجربه یک اقامت کثیف و بیکیفیت میتواند تاثیر منفی بر روی نظرات مسافران داشته باشد و احتمال بازگشت آنها را کاهش دهد. از این رو یکی از بهترین روشها برای تاثیرگذاری بر روی افزایش میزان رضایت مشتریان، استفاده از امکانات بهداشتی باکیفیت است.
بهداشت کامل هتل
نظافت و بهداشت از جمله معیارهایی هستند که مهمانان هنگام انتخاب هتل در نظر میگیرند. مسافران انتظار دارند اتاقها، فضاهای مشترک، رستوران، کافه و سایر فضاهای هتلی که در آن اقامت دارند، تمیز باشند و کارکنان در حفظ نظافت هتل تمام سعی خود را به کار برند. همه کسب و کارها باید برنامه منظم و دقیقی برای نظافت خود داشته باشند که این موضوع در هتلها پررنگتر است.
بهداشت کامل هتل یکی از مهمترین انتظارات مهمانان است که باید آن را جدی بگیرید. مرحله اول مربوط به بهداشت کامل هتلها، رعایت پروتکلهای موثر در تمیز کردن اتاقها است، البته نظافت هتل تنها به معنای مرتب کردن اتاقها نیست. بلکه این موضوع به فرآیندی جامع نیاز دارد که تمام جزئیات مربوط به نظافت هتلها را در برگیرد.
برای مثال هتلداران باید در کیفیت مواد نظافتی خود دقت زیادی به خرج دهند، از تجهیزات ضروری برای تمیزی اتاقها به طور صحیح استفاده کنند و همچنین به کارکنان خود آموزشهای لازم را ارائه دهند. همه این امور نام برده شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند و بر روی جلب رضایت مسافران و مهمانان بیشتر تاثیرگذار خواهند بود.
نکات مربوط به تمیزی و بهداشت اتاقها
بعد از هر بار که مهمانان اتاقی را ترک میکنند، کارکنان هتل باید اتاق خالیشده را به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنند. در ضمن ملحفهها و حولههای استفاده شده باید با ملحفهها و حولههای جدید جایگزین شوند. همچنین باید تمام سطوح اتاقها همانند کنترل تلویزیون، ریموت کولر، تلفن، دستگیره در و سایر وسایل را با دقت و حساسیت خاصی پاک کنند.
از دیگر نکات مربوط به تمیزی و بهداشت اتاقها، تعویض وسایل رایگان هتلی است؛ زیرا هر یک از مسافران سهمی جداگانه از این وسایل دارند و باید از لحظه ورود این وسایل در اختیار او قرار گیرد. چیدمان روکش و ملحفه و پتوی تخت یکی دیگر از عناصر اصلی و هم در تمیزی و پاکیزگی اتاق هتلها است که نمیتوان از اهمیت آن چشمپوشی کرد.
از آنجایی که تخت خواب اصلیترین قسمت هر اتاق و هتل محسوب میشود، کارکنان هتلها باید بیش از هر چیزی به تمیزی و مرتب بودن تخت و ملحفه آن توجه و دقت کنند. دکوراسیون داخلی اتاق نیز پراهمیت است اما نظافت مربوط به ملحفهها حتی از دکوراسیون نیز مهمتر خواهد بود. ملحفهها بعد از هر بار خروج مهمان باید به خشکشویی تحویل داده شوند و تدارک نظافت کامل اتاق چیده شود. برخی از امور مهم در بهداشت و نظافت اتاق هتلها عبارت هستند از:
- جمع کردن ملحفههای کثیف
- ارسال ملحفههای کثیف به خشکشویی
- شستشو ظروف درون اتاق
- ضدعفونی سطوح درون اتاق
- اتوکشی ملحفهها و حولهها
- جاروکشی
- گرد گیری
- نظافت میز و صندلیها یا مبلهای درون اتاق
در نهایت اینکه علاوه بر تعویض وسایل بهداشتی شخصی همانند مسواک و خمیردندان یا تیغ هتلی، شما باید میکروبها را از نقاط آلوده به باکتری پاک کنید. برای مثال حمام و توالت فرنگی را بشویید؛ زیرا این امکان وجود دارد که باکتریها در فضای غیر بهداشتی انباشته شوند، به طوری که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند.
به بهداشت ورودی هتل خود اهمیت دهید
ورودی یا لابی هتل یکی از اصلیترین نقاطی است که بر روی مسافران بیشترین تاثیر را دارد؛ زیرا مهمانان از لحظه ورود خود اولین تصویری که مشاهده میکنند لابی یا ورودی هتل شما است. در واقع اگر ورودی و لابی تمیز باشند، مهمانان برای دیدن اتاق خود مشتاق هستند اما در صورت کثیفی و بهم ریختگی لابی و ورودی، مسافران تمایلی به اقامت در اتاق هتلهای شما نخواهند داشت.
لحظه ورود یک مهمان به هتل، از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید به انتظارات مسافران توجه کنید. از این رو بیش از هر جای دیگری باید به لابی و ورودی هتل خود اهمیت دهید و تاثیر تمیزی آن را دست کم نگیرید. ورودی و لابی هتل خود را به گونهای دکور کنید که هتل شما در مقایسه با سایر هتلها متمایز باشد.
برای مثال توصیه میکنیم از رایحههای خوشبو و سفارشی برای ایجاد بویی به یادماندنی در لابی هتل استفاده کنید و با این کار برند هتل خود را ارتقا دهید. همچنین باید کف یا پارکت لابی را به طور دائم تمیز کنید تا مشتریان شما از قدم زدن بر روی پارکت لذت ببرند. پاکسازی محیط لابی را جدی بگیرید تا بتوانید رضایت مشتریان بیشتری را جلب کنید.
نکات مهم مربوط به تمیزی فضای مشترک هتلها
تمامی فضاهای مشترک درون هتلها همانند لابی، رستوران، سالن ورزش، استخر، سالن بدنسازی و غیره باید به طور کامل مرتب و تمیز باشند. علاوه بر تمیزی محیط فضاهای مشترک، برخی از سطوحی که به طور دائم توسط مهمانان لمس میشوند نیز به توجه و نظافت بیشتری نیاز دارند. برای مثال دکمههای آسانسور و نردههای راهرو باید به طور دائم ضدعفونی و تمیز شوند.
همانطور که تمیزی و نظافت اتاقها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، رعایت استانداردهای بهداشتی در فضاهای مشترک نیز مهم هستند و با سلامتی مهمانان رابطه مستقیمی دارند. برای ارائه خدمات بهداشتی و نظافتی باکیفیت، هتلها به کارکنان آموزشدیده و منظم نیاز دارند. بنابراین هر نظافتچی باید ماشینآلات و تجهیزات بهداشتی را به درستی استفاده کند و باتوجه به شرایط هتل از به روزترین پروتکلهای بهداشتی کمک بگیرد.
هر چه این نکات بهداشتی در نگهداری و تمیزی فضاهای مشترک هتل بیشتر رعایت شوند، به طور حتم مسافران و مهمانان نیز اقامت بهتری را تجربه خواهند کرد و همین موضوع میتواند به افزایش مشتریان هتل شما کمک کند. اگر به وضعیت نظافت اتاقها و فضاهای مشترک اهمیت دهید، مسافران بیشتری در هتل شما اقامت خواهند داشت.
یکی از فضاهای مشترک مهم و تاثیرگذار در تمیزی و بهداشت هتلها، سرویس بهداشتیهای مشترک است. تمیزی این سرویسها بر روی میزان رضایت و نوع اقامت مشتریان شما تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که به بهداشت هتل خود اهمیت دهید، مسافران حتی هتل شما را به سایر دوستان و همکاران خود نیز توصیه میکنند و همین امر تاثیر زیادی بر روی افزایش مشتریان شما دارد.
سخن پایانی
بهداشت و نظافت معیارهای حیاتی هتلها برای جلب رضایت مهمانان هستند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی شما میتوانید به محبوبیت بیشتر برند هتل خود کمک کنید. رعایت پروتکلهای بهداشتی، تمیزکاری کامل، کارکنان آموزشدیده و سایر نکات ذکر شده در این راهنما میتوانند تاثیر زیادی بر روی بازخورد مسافران و مهمانان داشته باشند.
12042265