گوناگون 20:50 - 01 مرداد 1393
درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی با موج اعتراض‌های جهانی علیه کشتار در نوار غزه تحت فشار بین‌المللی قرار گرفته‌اند جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور نمایندگان کشورهای جهان تبدیل به دادگاه محاکمه این رژیم با محکومیت گسترده و ایراد اتهام جنایت جنگی شد.

با رسیدن آمار شهدای غزه به حدود 650نفر و درحالی‌که گورستان‌های این منطقه پرشده‌اند، در جلسه دیروز شورای حقوق بشر سازمان ملل سفیران کشورها به نمایندگی از قاره‌های مختلف جهان کشتار فلسطینیان را محکوم کردند. کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل هم در این جلسه احتمال قوی ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی را تأیید کرد. ناوی پیلای، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در جلسه دیروز با تأکید بر زیر پا گذاشته شدن قوانین بین‌المللی در نوار غزه اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را می‌توان جنایت جنگی تعبیر کرد.

در این جلسه، سفیر اتیوپی به‌عنوان نماینده قاره آفریقا با تأکید بر سخنان کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که اسرائیل جنایتکار جنگی است و سازمان ملل باید فورا به نقض حقوق بشر در فلسطین رسیدگی کند.سفیر ایتالیا به‌عنوان نماینده اروپا در این جلسه هر چند از پرتاب راکت‌های حماس هم انتقاد کرد اما تأکید کرد که کشتار در غزه نباید ادامه پیدا کند و اسرائیل باید فورا حمله به غزه را متوقف کند. سفیر ونزوئلا هم به‌عنوان نماینده آمریکای لاتین اعلام کرد که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نسل کشی است.

سفیر برزیل به‌عنوان نماینده آمریکای جنوبی بحثی حقوقی را درباره لزوم پیگرد قضایی رژیم صهیونیستی مطرح و تأکید کرد این رژیم به‌عنوان نیروی اشغالگر مسئول کشتار غزه و مسئول مستقیم هر اتفاقی است که برای غیرنظامیان درغزه رخ می‌دهد. نماینده روسیه از اقدام‌های مصر برای آتش بس حمایت کرد و ایرلند هم در این جلسه خواستار توجه فوری به وضعیت غیرنظامیان در غزه از سوی سازمان ملل شد. نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این جلسه ضمن تأکید بر کشتار غیرنظامیان در حملات رژیم صهیونیستی خواستار تشکیل و اعزام یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به نوار غزه از سوی سازمان ملل برای تحقیقات در این رابطه شد. ریاض مالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان در این جلسه گفت: چند نفر باید کشته شوند تا اسرائیل به تجاوزات خود پایان دهد؟

سفیر رژیم صهیونیستی هم که روز گذشته خود را در احاطه انتقادهای گسترده می‌دید حماس را به جنایات جنگی متهم و ادعا کرد این رژیم حداکثر تلاش خود را برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام داده است! او با اعتراض به تشکیل این جلسه ویژه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل این اقدام را برای توافق آتش بس غیرسازنده خواند.

دولت فرانسه هم با گسترش اعتراض‌های جهانی و تظاهرات علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای همراهی با افکار عمومی کشتار فلسطینی‌ها را محکوم کرده است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیروز در سخنانی کم‌سابقه، پاسخ اسرائیل به پرتاب موشک از غزه را نابرابر توصیف کرد و گفت: کشته شدن بیش از 600 فلسطینی در حملات اسرائیل امری غیرقابل‌قبول است و حملات باید فورا متوقف شود. نماینده عربستان در سازمان ملل هم نسبت به فریبکاری رژیم صهیونیستی هشدار داد و جنایات جنگی این رژیم را شرم‌آور توصیف کرد. در روزهای گذشته حتی مادلین آلبرایت و زیبیگنیو برژینسکی از چهره‌های سرشناس سیاست‌خارجی آمریکا حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را غیرمتعارف خوانده و آن را عامل انزوای بیشتر این رژیم توصیف کردند.

درحالی‌که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره درباره توافق آتش‌بس به سرزمین‌های اشغالی رفته است لغو پرواز خطوط هوایی مهم بین‌المللی به تل‌آویو باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است.دیروزابتدا 2هواپیمایی آمریکایی از لغو پرواز به اسرائیل به دلایل امنیتی خبر دادند. بعد طی ساعتی، ده‌ها خطوط پروازی از آمریکا و اروپا تصمیم مشابهی را اعلام کردندو به این ترتیب پروازهای خارجی به سرزمین‌های اشغالی لغو شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خشم از این اقدام، از وزیر خارجه آمریکا، درخواست کرده که به از سرگیری پروازها به تل‌آویو کمک کند، اما سخنگوی دولت آمریکا تأکید کرده که کاخ سفید نمی‌تواند در فعالیت‌های اتحادیه هواپیمایی فدرال دخالت کند.

حمایت عباس از شرایط حماس

وضعیت نوار غزه باعث شده تا گروه‌های فلسطینی اختلاف‌های خود را کنار بگذارند و با یکدیگر متحد شوند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته از شرایط حماس برای توافق آتش بس ازجمله رفع حصر نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی حمایت کرد. خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس هم اعلام کرده که اختلافی با محمود عباس وجود ندارد. او با تأکید بر این مسئله گفت: ما کاملا عملکرد سیاسی خوب و جامع او را درک می‌کنیم.


4311472
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است