استانی 17:28 - 08 اسفند 1398
ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت ۵۷ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی در سال ۹۸ خبر داد.

ثبت ملی ۵۷ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در سال  ۹۸

مرتضی آبدار در این خصوص  اظهار کرد: در راستای صیانت از آثار غنی تاریخی و فرهنگی و انجام رسالت در زمینه انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده، ثبت ملی آثار طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال جاری تداوم داشت و بر این اساس 29 اثر تاریخی غیرمنقول استان، پس از بررسی و تأیید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور در فهرست آثار ملی، قرار گرفت.

وی در ادامه به تشریح پرونده های ثبتی آثار غیرمنقول استان پرداخت و گفت: از جمله آثار غیرمنقول ثبتی در سال جاری می‌توان به "محوطه تاریخی باغ تاریخی گلستان، هنرستان وحدت" شهرستان تبریز"، "مسجد جامع خاروانا" شهرستان ورزقان، "برج مقبره آس و برج مقبره برزندیق" شهرستان کلیبر، "مسجد خیرآب" شهرستان شبستر، "حمام امیر تومان روستای مهین" شهرستان سراب، "حمام شیخ الاسلام و پل حاج محمد باقر" شهرستان مراغه و ...، همچنین 7 اثر صنعتی "ساختمان قدیمی ایستگاه راه آهن (یام) پیام"شهرستان مرند، "ایستگاه راه آهن" شهرستان مراغه، "پل فلزی راه آهن"شهرستان جلفا، "پل راه آهن قافلانکوه (قزل اوزن)" شهرستان میانه، "کارخانه حوله برق لامع، کارخانه آردسازی آراکلیان و کارخانه کبریت سازی توکلی" شهرستان تبریز اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت و غنای آثار منقول تاریخی موجود در استان، ادامه داد: آثار کشف‌ شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگ آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار برای نسل کنونی ضروری است، در این راستا معاونت میراث فرهنگی این اداره کل طی یک سال سال جاری با جدیت فرآیند ثبت این آثار در فهرست ملی را در دستور کار خود قرار داد و به این ترتیب موفق به ثبت ملی 10 اثر از آثار فاخر استان شد.

آبدار ادامه داد: این آثار شامل "سنگ بسم‌الله، محراب مسجد جامع سراب، مهر استامپی حاصل کاوش‌های کول تپه هادی شهر جلفا، النگوی طلایی به‌ دست‌آمده از کاوش‌های سایت موزه عصر آهن تبریز، قفل فلزی رمزی سلجوقی و تنگ و دیگچه سفالین به‌ دست‌آمده از کاوش‌های سد خداآفرین، گچ‌بری سرباز اشکانی قلعه ضحاک هشترود و بزرگ‌ترین سکه نقره‌ای شاه اسماعیل صفوی" است.

وی در ادامه با بیان این‌که حفظ آثار تاریخی با حفظ موجودیت و یکپارچگی آن با محوطه اطراف بسیار حائز اهمیت است، گفت: تعیین حریم آثار تاریخی برای تضمین بقای اثر و پیوند آن با محیط پیرامون ضرورت دارد به همین منظور اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال جاری، حریم سه اثر تاریخی نیز به ثبت رسید. همچنین پنج اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، وی به ثبت ملی آثار طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری، 10 اثر طبیعی استان نظیر "درخت کهنسال روستای پیرلر" شهرستان کلیبر، درخت کهنسال روستاهای "طو علی علیا، قیزیل یول و سوتن" شهرستان خدآفرین و "چشمه تراورتن ساز صوفیان" شهرستان شبستر در فهرست ملی آثار طبیعی به ثبت رسید.

انتهای پیام


10416982
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است