استانی 14:38 - 06 آبان 1400
ایسنا/آذربایجان غربی در دنیای امروز صادرات موتور توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و هرچه اقتصاد کشوری پیشرفته تر، قدرت بهره وری آن بالاتر و توانمندی رقابت آن در عرصه بین المللی بیشتر باشد سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

چوبهای لای چرخ صادرات

ضروری است دولتها همواره صادرات را موردحمایت خود قرار می دهندچراکه اولا صادرات مهمترین منبع درآمد ارزی کشورهای دنیا و تامین کننده نقدینگی برای اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و فراهم کننده نیازهای وارداتی آنهاست .ثانیاصادرات موجب ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی می شود که مصرف کننده داخلی نیز از نتیجه آن بهره مند می شود. 

برهمگان پر واضح است صادرات علاوه بر اشتغال زایی، بهبود رکود اقتصادی، در ایجاد درامد ارزی بسیار تاثیر گذار است اما میزان حمایتها از کارافرینان و صادرکنندگان تولیدات داخلی توسط دولت و مشکلاتی که دراین مسیر مثل سنگی بر پای صادرکنندگان میخورد، موضوع قابل تاملی است که ایسنا در گفت و گو با یک فعال اقتصادی به گوشه ای از آن پرداخته است. 

‍ سیدمحمد حسن‌زاده، یک فعال اقتصادی و مدیرعامل یک شرکت تولید قطعات لوازم خانگی در ارومیه با بیان اینکه اغاز فعالیت این شرکت با سرمایه ای اندک و با تولید اتو لوله سبز بوده و اکنون جز تولیدکنندگان،واردکنندگان و صادر کنندگان مطرح استان و کشور است، گفت: صنعت لوازم خانگی کشور قطعا یک صنعت رو به رشد بوده‌، البته در صورتی‌که بلایی همچون صنعت خودرو بر سر آن نیاید.

وی با بیان اینکه برخی قطعات ۱۰۰٪ تولید داخل بوده و در برخی دیگر از قطعات واردات نیز داشته‌ایم، بیان کرد: تاکید ما بهره‌مندی از نیروهای تحصیل‌کرده و زبده است که با تجارت بین‌المللی آشنایی داشته باشند و درحال حاضر ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم در این زمینه فعالیت دارند.

حسن زاده گفت: طی یک‌سال گذشته حجم صادرات شرکت به میزان ۴۵۰ هزار دلار به کشورهای ازبکستان، روسیه و ترکیه بوده است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به موانع پیش روی تولید کننده و صادرکننده ها گفت: تامین مواد اولیه،نبود نقدینگی و نبود تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به تولید و صادرات و واردات، روند طولانی صدور مجوز از طرف دولت از جمله مشکلات پیش روی صادرکنندگان است. 

وی بیان اینکه تاکنون هیچ تسهیلات بانکی از طرف هیچ بانکی دریافت نکردیم،گفت:هر تولیدکننده‌ای برای رقابت در بازارهای جهانی نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارد که ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این شرایط استفاده کنیم.

مدیر عامل این شرکت ساخت قطعات لوازم خانگی در ارومیه ادامه داد: نوسانات نرخ ارز سبب متضرر شدن تولید کنندگان و به هم خوردن تمامی برنامه ریزی‌های تولید کننده، صادر کننده و وارد کننده می شود همچنین به دلیل تحریم کشتیرانی هزینه های واردات و صادرات از ۴ هزار دلار به ۸۵۰۰ دلار رسیده است و این کار را برای همه سخت کرده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه اتاق بازرگانی ارومیه حمایتی از صادرات نمی کند، گفت: خواستار رفع قید و بندهای صادراتی از سوی دستگاههای متولی در راستای توسعه اقتصادی و کمک به اشتغال کشور هستیم. 

این فعال اقتصادی گفت: با وجود مشکلات بسیار در امر تولید مانند تحریم‌ها و برگشت ارز همچنان به فعالیت تولید خود ادامه می دهیم. 

وی با بیان اینکه در استان تولید کنندگان بسیاری وجود دارد که کیفیت محصولاتشان قابل مقایسه با برندهای مطرح است، گفت:متاسفانه این تولیدکنندگان توانایی صادرات و معرفی محصولات خود را ندارند و در این زمینه  افراد زبده و متخصصی وجود ندارد و باید دولت چنین افرادی را تربیت کند.

به گزارش ایسنا؛ اعتماد دولت به صادرکنندگان یکی از راههای توسعه صادرات است که باید تحقق پیدا کند که در این راستا اگر چه دولتمشوقهای صادراتی و حمایتهایی از صادر کنندگان اعلام می کند اما ضروری است این حمایتها بیشتر شود تا علاوه بر تشویق سایر فعالان اقتصادی و کارافرینان، چرخ اقتصاد کشور سریعتر بچرخد. 

انتهای پیام


11292029
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است