گوناگون 19:20 - 07 مرداد 1394
ماندن مواد آرایشی روی پوست می تواند باعث ایجاد آکنه ی ناشی از مواد آرایشی – نوعی آکنه که شبیه جوش های قرمز کوچک است.

چطور قبل و بعد از ورزش جوش نزنیم؟

حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: برای امت خود از دو چیز بیش از هر چیز خائف و ترسانم، اول هوای نفس و دوم آروزی دراز.

 

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، می دانید که ورزش برای بدن مفید است اما اگر در هنگام ورزش مراقب پوست خود نباشید، صورت تان پر از جوش هایی می شود که در اثر بسته شدن منافذ پوست ایجاد شده اند. خوشبختانه قبل، بعد و در حین ورزش، با انجام چند کار ساده می توانید شفافیت پوست خود را حفظ و چندین برابر کنید.

 



آن چه قبل از ورزش باید انجام دهید

۱- آرایش

به گفته ی دکتر دیوید ای بنک، متخصص پوست، ترکیب عرق و مواد آرایشی روی پوست باعث ایجاد روغن اضافی می شود. در هنگام تعریق، منافذ پوست باز می شوند؛ مواد آرایشی باعث مسدود شدن منافذ و مانع از تنفس طبیعی پوست می شوند.



ماندن مواد آرایشی روی پوست می تواند باعث ایجاد آکنه ی ناشی از مواد آرایشی – نوعی آکنه که شبیه جوش های قرمز کوچک است و التهاب ندارد – شود. دکتر بنک پیشنهاد می کند که از دستمال مرطوب استفاده کنید که به راحتی می توانید آن را در ساک ورزشی خود بگذارید.



حتی اگر آرایش ندارید، باید قبل از ورزش صورت خود را پاک کنید. برای جلوگیری از تجمع باکتری ها بر روی پوست، می توانید از بنزوئیل پراکساید ضدباکتری یا موضعی استفاده کنید.

این داروهای ضدآکنه حتی به داخل فولیکول های مو می روند و از تجمع باکتری هایی که در اثر تعریق ایجاد می شوند، جلوگیری می کنند.

 

 

۲- ضد آفتاب

اگر در فضای آزاد ورزش می کنید، باید از ضدآفتاب استفاده کنید اما انتخاب ترکیب درست آن بسیار مهم است.

کرم های ضدآفتاب چرب می توانند باعث بسته شدن منافذ پوست و آکنه شوند اما استفاده از ترکیب های ملایم تر تضمین می کنند که بعداً دچار آکنه نشوید. کرم های فاقد چربی منافذ پوست را نمی بندند.

 

 

۳- محصولات مو

بسیاری از افراد از نرم کننده ها و محصولات بسیار چرب برای موهای خود استفاده می کنند و زمانی که این مواد همراه با عرق روی پوست سرازیر می شوند، منافذ پوست را می بندند.

به همین دلیل است که اغلب روی پیشانی جوش می زند. سعی کنید قبل از ورزش های شدید، از این محصولات استفاده نکنید. اگر به هر دلیل نتوانستید این کار را بکنید، حداقل از یک هدبند استفاده کنید تا از ریختن عرق روی صورت جلوگیری کند.

 



در طول ورزش چه کنیم؟ 

وسایل ورزشی

حتماً وسیله ی ورزشی را خودتان تمیز کنید. باکتری ها روی این لوازم جمع می شوند و اگر در طول ورزش، صورت شما فقط یک بار با آن ها برخورد کند، همه ی آن میکروب ها به پوست شما منتقل می شوند.

قبل از استفاده از هرنوع وسیله ی ورزشی، آن ها را با استفاده از مواد آنتی باکتریال تمیز کنید.

 

 



آنچه بعد از ورزش باید انجام دهید

۱- شستشو

برای جلوگیری از تجمع هر نوع باکتری در منافذ پوست، بعد از اتمام ورزش، بدون معطلی صورت خود را بشویید. برای جلوگیری از آکنه ی احتمالی پوست، از پاک کننده ی حاوی بنزوئیل پراکساید استفاده کنید.

 

 

۲- جلوگیری از التهاب

تجمع باکتری ها می تواند باعث التهاب شود. از یک مرطوب کننده ی ضدالتهاب استفاده کنید تا رطوبت پوست را به آن بازگردانید، التهاب آن را برطرف کنید و از به وجود آمدن جوش جلوگیری نمایید.

 

 

 

۳- حمام

عوض نکرن لباس های عرقی باعث آکنه ی پوست بدن می شود. اگر عرق روی پوست بماند، باعث بسته شدن منافذ پوست و مانع تنفس آن می شود.

بعد از ورزش، به سرعت حمام کنید. اگر نمی توانید به حمام بروید، مناطقی که عرق بیشتر در آنجا جمع می شود و احتمال آکنه ی پوست بیشتر است – روی سینه، کمر و شکم- را تمیز کنید.

 

 



دارو / 2018


6832636
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است