بازار 01:23 - 16 فروردین 1399

تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی

اگر دانش زیادی در مورد فرش دستباف یا فرش ماشینی ندارید و تشخیص و تمایز بین این دو نوع فرش برای شما دشوار است، این مقاله از قالیشویی مشهد می تواند در واقع به شناسایی تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی به شما کمک کند. بنابراین در این مطلب برای شما تفاوت عمده بین فرش دستباف و فرش ماشینی را بازگو می کنیم.

فرش دستباف

فرش دستباف به روش خاصی بافته شده و این کار با دست انجام می شود. بافندگان متناسب با نیاز، اندازه فرش مورد نظر خود را تنظیم می کنند. ساخت فرش دستباف یک هنر باستانی است. فرش های دستباف دارای سه نوع اصلی هستند.

  • فرش دستباف  گره دار

فرش دستباف گره دار بخشی از انواع فرش دستباف است. در روش گره دار دستی اندازه دستگاه بافندگی به اندازه فرش بستگی دارد و بافندگی از پایین به بالا انجام می شود. ابتدا بافندگان "گره ها" را در قسمت فرش ها قرار می دهند و با دستی کراوات می گیرند که پرز نامیده می شود. ماه ها طول می کشد تا یک فرش با توجه به اندازه، ترکیب رنگ و طرح ها تکمیل شود. این نیز به الگو و پیچیدگی فرش بستگی دارد. حاشیه فرش های دستباف نیز بخشی از پایه فرش است. با این وجود، بارها و بارها دیده شده که مردم به این حاشیه ها یا نوارها علاقه ای نشان نمی دهند و آنها حذف می کنند.

  • فرش دستباف پرزدار

 فرش دستباف پرزدار همچنین از انواع فرش های دستباف هستند، اما تکنیک و روند بافت آنها کاملاً متفاوت است. برای بافت این فرش ها از  اسلحه مته اصلاح شده فرش برای قرار دادن پرزها در پایه پارچه استفاده می شود. جنس پارچه ها از مواد پنبه ای است و هنگامی که در پارچه قرار داده می شود پرز ایجاد می کند. 

این یک روش ارزان تر برای ساخت فرش در مقایسه با یک فرش گره دار دستی به دلیل استفاده از اسلحه مته است و برای بافتن آن زمان کمتری می گیرد.

  • Dhurrie تخت بافته شده

این مدل فرش دستباف تخت نیز از دسته دیگری از فرش دستباف است. فرش تخت بافته، بدون پرز ساخته می شود. این پارچه از جنس پنبه، پشم و جوت است. این فرش دوام بسیار بالایی دارد و مناسب برای مناطق پر رفت و آمد نیز هست.

فرش ماشینی

این نوع فرش ها توسط ماشین های بزرگ ساخته می شوند که به آن دستگاه بافندگی قوی می گویند. قدرت این ماشین های بافندگی  از طریق رایانه ها کنترل می شود و تولید فرش با آن بسیار سریع است. این ها در مقایسه با فرش های دستباف بسیار ارزان هستند. دوام فرش ساخته شده ماشینی حداکثر 15 سال است. در فرش ماشینی ساخته شده، حاشیه فرش و قسمت پشتی فرش نیز در دستگاه ساخته می شود و ظاهر آن بسیار محکم و کاملاً یکنواخت است. اگر پرزهای فرش از نایلون، پلی استر، الفین یا هر فیبر مصنوعی ساخته شده باشند، فرش 100٪ با دستگاه ساخته شده است.

از این رو، برای نتیجه گیری، عاقلانه است که بگوییم گرچه برای افراد عادی که تفاوت فرش ها را نمی دانند هر فرش یک فرش است. اما در واقعیت، تفاوت زیادی بین فرش ماشینی و فرش گره دار دستی از هر جنبه وجود دارد. همچنین ما به شما توصیه می کنیم فرش دستباف به دلیل دوام و طول عمر بیشتری که دارد را تهیه کنید.

فرش های دستباف در مقابل فرش های ماشینی

فرش های اصلی شرقی به طور کامل با دست بافته می شوند. دانستن تفاوت بین یک فرش ماشینی و فرش دستباف می تواند به معنای تفاوت بین یک سرمایه گذاری عاقلانه و یک راه حل کوتاه مدت باشد. همانطور که روی کیفیت سرمایه گذاری می کنید، زیبایی و ارزش آن می تواند برای همیشه دوام داشته باشد.

ابتدا باید به فرش های دستباف به عنوان آثار هنری نگاه کنید. در فرش های دستباف هزاران فیبر به دقت با دست قرار داده شده و آن ها را گره می زنند تا طرح های پیچیده ای ایجاد کنند. یک بافنده سعی می کند طرح اصلی را با دست بسازد، اما حفظ فاصله دقیق هر گره یا مطابقت با همان رنگ با رنگ ها تقریباً غیرممکن است. فرش های دستباف دارای جزئیات اساسی و داستان های ناگفته هستند که در نگاه اول قابل دیدن نیستند. در اینجا تفاوت های اساسی بین دو نوع وجود دارد:

به دلیل هزینه کم و مواد، یک فرش ماشینی تهیه می کنید تا ارزان تر باشد. اما از طرف دیگر فرش دستباف یک اثر هنری منحصر به فرد است که از ارزش آن روز به روز بالاتر می رود و به یک میراث خانوادگی تبدیل می شود.

فرش های دستباف از طریق استفاده شروع به ایجاد یک پاتینای غنی می کنند. مانند کتاب و دوستان، با افزایش سن از آنها قدردانی خواهید کرد. به همین دلیل است که  انسان ها، آنها را خیلی مشتاقانه در سراسر جهان جمع آوری می کنند. زیرا، در دنیای تولید انبوه، یافتن چیزی کاملاً بی نظیر که به صورت جداگانه با دست و گره به گره ایجاد می شود، کاری دشوار است.

اکنون که تفاوت های اساسی بین فرش های دستباف و دستگاه های ساخته شده را یاد گرفته اید، می توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی را بخرید.

شستوشوی فرش دستباف و ماشینی

ما به عنوان یک قالیشویی در مشهد، با استفاده از دستگاه های مدرن و مجهز تمام تلاش خود را برای حفظ رضایت مشتری و همچنین کیفیت فرش شما انجام خواهیم داد. این قالیشویی می تواند گزینه ای بسیار مناسب به عنوان بهترین قالیشویی آنلاین مشهد برای شما عزیزان باشد.

 


10467539
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است