استانی 17:18 - 08 اسفند 1399
ایسنا/خراسان رضوی فرماندار سرخس گفت: در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از روستاهای سرخس اقدامات لازم، به موقع انجام شد و این بیماری مهار شده و در حال حاضر شرایط تحت کنترل است.

کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سرخس کنترل و مهار شد

محمدرضا رجبی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای اسلام قلعه سرخس در هفته گذشته گزارش شد که بلافاصله اقدامات لازم انجام و این کانون عملا مهار شد.

وی اظهار کرد: به محض اطلاع از اولین نمونه تست مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای اسلام‌قلعه، با کمک نیروی انتظامی، نیروی مقاومت بسیج و دامپزشکی شهرستان وارد عمل شده و روستا را قرنطینه کردیم و با همکاری اهالی روستا کلیه طیور روستا جمع‌آوری و معدوم شدند.

رجبی مقدم ادامه داد: به منظور کنترل بیماری، در این عملیات نسبت به جمع‌آوری و معدوم‌سازی حدود ۱۰۰۰ قطعه مرغ و بوقلمون و... اقدام شد و پیگیر هستیم که خسارت وارده به روستاییان جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری در کلیه روستاهای اطراف از جمله روستاهای چشمه‌شور و پس‌کمر هم انجام شده و خوشبختانه تمامی تستهایی که گرفته شد، منفی بودند.

رجبی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شهرستان سرخس سابقه شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد، مطرح کرد: شهرستان سرخس با توجه به این که یک شهرستان مرزی است و با کشورهای آسیای میانه در ارتباط است و محل عبور پرندگان مهاجر است همواره در معرض شیوع این بیماری بوده و دو سال پیش نیز مواردی از ابتلای به بیماری در شهرستان داشتیم.

فرماندار سرخس تأکید کرد: در حال حاضر شرایط کاملا تحت کنترل است و بیماری عملا مهار شده است اما رصد و پایش همچنان ادامه دارد تا چنان چه موردی از بیماری مشاهده شود اقدامات لازم و به موقع انجام شود.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری با ماهیت ویروسی است که خطر سرایت آن بسیار بالا بوده و تلفات ناشی از آن هم زیاد است و این بیماری هم پرندگان صنعتی شامل طیور گوشتی، طیور تخم‌گذار و طیور مادر و هم پرندگان بومی شامل شترمرغ، بوقلمون و... را بیمار می‌کند، همچنین نکته دیگری که اهمیت دارد این است که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری مشترک بین انسان و طیور است و اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام نشود، می‌تواند انسان را هم درگیر کند.

انتهای پیام


10967886
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است