فرهنگی‌هنری 14:51 - 07 مهر 1393
رییس فرهنگستان هنر:
تهران - ایرنا - رییس فرهنگستان هنر با بیان آنکه شاعر و نویسنده، پیام خویش را با کلمات ارسال می کنند، نقاش با طرح و رنگ پیغام خود را می گذارد می گوید: استاد فرشچیان، نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، محمد علی معلم دامغانی، در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، یادداشتی آورده است: فرشچیان بی هیچ شائبه یکی از مصادیق این سخن است. اصولاً چنانکه مشهور است:هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید /بلبل به غزلخوانی و قُمری به ترانه



درادامه آمده است : عصر رسانه بر همه کس آشکار کرد که مردمان از ابتدای تاریخ تا به امروز در هر دوره ای و به اقتضای آنچه در اندیشه داشته اند، شیوه ای را برای ابلاغ و تبلیغِ سخن خویش برگزیده و آن سخن را چنانکه بایست به مخاطبان آن رسد «کد گزاری» کرده اند.



' شاعر و نویسنده، پیام خویش را با کلمات ارسال می کنند، نقاش با طرح و رنگ پیغام خود را می گذارد. هنرمندان عرصة هنرهای تجسمی، شیوه خود را دارند و در زمان ما حتی عکاسان که لحظه ها را به اصطلاح روز «فریز» می کنند و آنات را به سنگ سخت بدل می سازند اینگونه مطلب خود را به مخاطبانشان می رسانند .'



وی می افزاید: فرشچیان در یک کلمه نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است. او طرح را چنان می شناسد و محاکات می کند که جز به قوة ولایت چنین هنری نمی توان و سِحر رنگ ها و تاثیر آنها را به مصابتی می شناسد که حقیقت در عالم طبیعت طرح های خود را با آن رنگ ها آراسته است و طرح و رنگ محض چشم آدمیان است وگرنه سایر موجودات جز در موارد خاص از چنین سرمایه هایی بهره نمی گیرند و اما لطیفه والاتر، فرشچیان در جهان خاکی رنگ ها و نیرنگ ها دل در گرو عالم بی رنگی دارد. او راوی معراج است، روایتگر غدیر است، مرثیه خوان ظهر عاشوراست.



فرشچیان هنر و اخلاق را کمندی می پندارد و نردبانی می خواهد که با آن بر بام بلند آسمان فراتوان رفت و از آن بلند جای به تماشای دو جهان ایستاد و برای عالمیان از هر دو عالم سخن گفت. هم اکنون فرهنگستان در صدد چاپ و انتشار مجموعة شعری از شعرای جوان سرزمین شعر «ایران» در وصف و تقدیر محمود فرشچیان است.



این مجموعه در معنی و محتوا حکایت گر حقیقت نگارگری است که از همگنان به واسطة حقایق و دقایقی در گذشته و به جایی رسیده است که به زبان نقش و تصویر، حکمت و فلسفه تدریس می کند و معارف دینی و مذهبی می آموزد . او را در آینه شعر شاعران خواهید دید که آنان پیام نقاش گران مرتبه روزگار ما را آنچنانکه او پیغام کرده است فهمیده اند و در باز خورد مسئله او را به صفاتی که از نقش و رنگ والاتر است و نه به جهان رنگ که به عالم بی رنگی تعلق دارد، ستوده اند.



آنها می گویند که تو عزیزی زیرا روایتگر قصة عزیزانی. باش که در سایه هدایت و عنایت آنان از سعادت در پایان آمده است: این عالم و عالم دیگر برخوردار گردی و نیکا کسانی که چون تو باشند و ما ستایشگر چون توئی برای بیداری تو و دلالت تو به عالم نوریم تا نگویند که کوریم و آنچه را که در روزگار ما روشن است و روشنگر در نمی یابیم و نیافتیم.



فراهنگ**9266**1601**

انتهای پیام /*


4834248
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هیات علمی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در راستای تعامل گسترده با پدیدآورندگان آثاز این حوزه بیانیه داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه دومین شورای راهبری مجمع «رصتا» با حضور رئیس ساترا و دیگر مسئولان برگزار و رئیس این دوره انتخاب شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند محرم، ماهی است که دشمنان، حرمت اهل بیت(ع) به ویژه کاروان امام حسین(ع) را پایمال کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: گردآوری اطلاعات شهدای گرانقدر رسانه ملی انجام شد و برای ما لازم است که عملکرد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم را الگو قرار دهیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان سینمایی، فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر شبکه مستند سیما از اهمیت فصل تابستان و سرگرمی‌های تابستانی در شبکه مستند گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کاویانی توجه به پیرغلامان و نوگلان حسینی را از اقدامات شبکه رادیویی محرم برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ‌سوگواره «احلی من العسل» پنجم محرم در بیش از ۴۰۰ منطقه کشور برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «رنگین کمان» گفت: ماجرای سفر اربعینم ناگهانی اتفاق افتاد. به حضرت رقیه (س) گفتم یا رقیه! باید این سفر را به من هدیه بدهی. آنجا بود که سفر یکهو جور شد و ما عازم کربلا شدیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فایل صوتی مداحی شب اول محرم ۱۴۰۳ با نوای حاج محمود کریمی در این مطلب قابل دریافت است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است