استانی 20:16 - 24 دی 1398
ایسنا/قزوین پروفسور احسان اشراقی، تاریخدان و پژوهشگر، که باستانی پاریزی از او با عنوان «شیخ المورخین» ایران یاد کرده است، در سن ۹۲ سالگی درگذشت، مراسم تشییع اشراقی شنبه آتی در دانشگاه تهران و یکشنبه در قزوین برگزار خواهد شد.

آخرین خبر از بدرقه و تشییع پیکر دکتر احسان اشراقی

محمدعلی حضرتی، از شاگردان احسان اشراقی ضمن اشاره به خبر درگذشت این استاد برجسته دانشگاه تهران، نویسنده، پژوهشگر و مصحح متون کهن تاریخی، به ایسنا گفت: دو ماه بود که دکتر اشراقی به خاطر عارضه ریوی و عوارض دیگری مانند قلب، مغز و پروستات در بیمارستان بستری بودند بعد از مدتی به منزل منتقل شده و از هفته گذشته با کاهش سطح هوشیاری ابتدا در بیمارستان مهر و سپس در بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان تخصصی ریه است تحت نظر بودند.

وی ادامه داد: در این مدت سطح هوشیاری دکتر روند کاهشی داشت تا اینکه ظهر امروز بیست و چهارم دی ماه دچار ایست قلبی شده و با وجود تلاش پزشکان در نهایت دکتر اشراقی چشم از جهان فرو بست.

این نویسنده بیان کرد: دکتر اشراقی یکی از ستون‌های فرهنگی ما و ادامه استادان تاریخ و فرهنگ ایران بود، وی شخصیتی دانشور، فرهیخته، شجاع، خوش‌فکر و آینده‌نگر داشت.

وی با اشاره به اینکه دکتر اشراقی از معدود قزوینی‌هایی بود که همه جا حتی در فرانسه اعلام می‌کرد که یک قزوینی است، بیان کرد: ایشان به خاطر علاقه‌ای که به قزوین داشت، وصیت کرد که در قزوین به خاک سپرده شود، البته روز شنبه مراسم تشییع و خداحافظی با پیکر دکتر در دانشگاه تهران انجام خواهد شد و مراسم تشییع پیکر او روز یکشنبه در قزوین خواهد بود که جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

حضرتی گفت: دکتر اشراقی در شهریور ۱۳۰۷ در قزوین متولد شد و در ۹۲ سالگی چشم از جهان فرو بست، وی متون دشواری همچون نقاوه الآثار فی ذکر الاخیار (افوشته‌ای نطنزی) خلاصه التواریخ (قاضی احمد قمی) تاریخ سلطانی (استرآبادی) جنّات عدن (عبدی بیک شیرازی) را تصحیح و منتشر کرده است و آخرین اثر وی با عنوان افضل التواریخ (فضلی خوزانی) در هفته جاری توسط انتشارات میراث مکتوب منتشر شد.

وی افزود: ترجمه کتاب‌های نقش ترکان آناتولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی (فاروق سومر)، سفرنامه کنت دوسرسی، ویرایش و به‌گزینی تاریخ بیهقی، هنر و جامعه در جهان ایرانی و دهها مقاله علمی در نشریات تخصصی داخلی و خارجی از دیگر آثار اوست.

این پژوهشگر در پایان تصریح کرد: قزوین یک شخصیت ممتاز و سرمایه بزرگی را از دست داد، در سال ۸۲ در مراسم بزرگداشت دکتر اشراقی پیشنهاد دادم که شایسته است یک مرکز علمی یا خیابان در زمان حیات ایشان به نام او نامگذاری شود که این اتفاق نیفتاد و قزوین در زمان حیات دکتر اشراقی قدرشناس خوبی برای ایشان نبود.

انتهای پیام


10345908
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است