فرهنگی‌هنری 08:56 - 05 آذر 1393
تقویم شیعه؛
مهمترین وقایع تاریخ شیعه در روز سوم ماه صفر المعظم را در ادامه گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ مهمترین رویدادهای امروز سوم ماه صفر المعظم در تقویم تاریخ هجری قمری به شرح زیر است :




ولادت حضرت امام "محمد باقر(ع)" - به روایتی (57 ق)
حضرت امام محمد باقر(ع) امام پنجم شیعیان در مدینه به دنیا آمد. مادرش، فاطمه معروف به ام عبداللَّه، دختر امام حسن(ع) می‏باشد و این امام از پدر و مادر علوی و هاشمی است. ابوجعفر کنیه‏ی ایشان و باقر و باقرالعلوم نیز از القاب آن حضرت می‏باشند. ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز و هشام ابن عبدالملک در زمان حیات آن امام همام حکومت می‏کردند. اولاد آن حضرت را پنج پسر و دو دختر نقل کرده‏اند. در زمان امام باقر(ع) علی‏رغم هرج و مرج موجود به جهت تغییر حاکمیت اموی به عباسی، زمینه‏ای برای قیام علیه دستگاه جور فراهم نبود. با این حال در این میان، قیام عِلمی، ممکن بود. این حرکت علمی امام در حالی صورت گرفت که مُلاّهای درباری که متکی به زر و زور سلاطین بودند، هر یک مذهبی از خود تراشیده، سبب انحراف شده بودند. امام باقر(ع) در آن دوران، مطالب علمی و اسلامی را بازگو می‏کرد و چنان در بسط علوم متبحّر بود که به باقرالعلوم یعنی شکافنده‏ی دانش‏ها، معروف گردید. این تلاش مقدس به حدی بود که شیخ مفید آن را منحصر به فرد می‏داند و میزان ظهور علوم دین، آثار و سنت و علوم قرآن، تاریخ و فنون آداب را در این زمان، بی‏نظیر توصیف می ‏کند. اگر به روایات شیعه رجوع کنیم، خواهیم دید که بیشترِ آنها از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است، زیرا امامانِ دیگر، مانند آن دو بزرگوار، برای نشر حقایق مجال نیافته ‏اند.


تولد "شیخ الرئیس ابوعلی سینا" فیلسوف و دانشمند شهیر ایرانی در بخارا (370 ق)
فیلسوف و پزشک نابغه‏ی مسلمان ایرانی ابوعلی سینا ملقب به شیخ الرئیس، حجة الحق و استاد استادان در بلخ به دنیا آمد. وی با کمک هوش سرشار خود، به سرعت، تعلیمات مقدماتی را آموخت و در ده سالگی کل قرآن را حفظ نمود. ابن سینا پس از فراگیری منطق، هندسه و نجوم، به فلسفه روی آورد و در علوم زمان خود، سرآمد عصر خود گردید. ابوعلی سینابه خاطر درمان نوح بن منصور،پادشاه سلسله‏ی سامانی، توانست به کتابخانه‏ی دربار او راه یابد واز آن بهره ببرد. ابن سینا مدتی را نیز به مشاغل دیوانی از جمله وزارت گذراند. با این حال، مطالعه و تالیف کتاب از هر کاری برای ابن سینا مطلوب‏تر بود. او نگارش کتاب را از 21 سالگی شروع کرد و در مدت 58 سال زندگی خود، آثار پر ارزشی بر جای گذارد که هنوز مورد استفاده‏ی مجامع علمی واقع می‏شود. از جمله کتاب‏های ابن سینا، قانون و شفا و اشارات است. این دانشمند در سال 428 ق وفات یافت و در همدان مدفون گشت.


درگذشت "محمد بن عبداللَّه" معروف به حاکم نیشابوری محدث و فقیه مسلمان (405 ق)
محمد بن عبداللَّه مشهور به حاکم نیشابوری از بزرگان محدثین و فقها و مورخین اسلام است. معروف است که وی با دو هزارتن از مشایخ در بلاد مختلف دیدار و مباحثه کرده و از آنان حدیث شنیده است. ابوعبداللَّه در سال 359 ق قاضی نیشابور شد و در نزد شاهان آل‏بویه و سامانی حرمت و تقرب داشت. کتاب معروف او در حدیث "المُسْتَدْرَکُ بَیْنَ الصحیحین" است. کتاب تاریخ نیشابور یا تاریخ علمای نیشابور از تألیفات دیگر اوست.


وفات "سیده نفیسه" عالمه‏ ی اسلامی (208 ق)
سیده نفیسه، دختر حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی‏طالب همسر اسحاق مُؤْتَمَن و از زنان محدّثه می‏باشد. او در سال 145 ق درمکه متولد شد و در مصر اقامت گزید. پس از وفات شافعی، عالم بزرگ مسلمان، جنازه‏اش را به خانه‏ی آن بانوی مجلّله برده و در آن‏جا نماز خواندند. سیده نفیسه در مصر دار فانی را وداع گفت و مقبره‏اش زیارتگاه گردید.

5272802
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مداح پیشکسوت کشور از ماجرای ترورش و نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها در برنامه «برمودا» شبکه نسیم گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق (ع) به عنوان یک شخصیت ویژه‌ی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح بوده که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت (ع) همیشه معترف بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: نمایشگاه کتاب گردشگر خارجی دارد و می‌توان تور‌های بازدید گردشگران از نمایشگاه کتاب را فعال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چند روز تا رسیدن به یاری دیرین بیشتر نمانده است، یاری پنددان و خوش‌بیان که سعی فرهنگ‌دوستان بر این است که از کودکی انسان را با آن مانوس کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تشییع پیکر زنده یاد مسعود اسکویی، گوینده و کارشناس مجری پیشکسوت رادیو روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مردم باید بدانند که هر فردی می‌تواند بجای رقبه (زمین) حساب بانکی خود را وقف کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مسئول برگزاری اجتماع طلاب و روحانیون استان تهران با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام صادق (ع) گفت که حوزه علمیه به حضرت (ع) مدیون است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد که در ۶ ماه گذشته که هنوز کار تبلیغاتی برای وقف پول انجام نشده بود، نزدیک به سه میلیارد تومان وقف شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ ایران، سازوکار‌های تشکیل کمیته‌های مشترک برای مقابله با اخبار دروغ را بررسی کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ ایران، سازوکار‌های تشکیل کمیته‌های مشترک برای مقابله با اخبار دروغ را بررسی کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است