استانی 16:22 - 17 مرداد 1399
مدیر کل صدا و سیمای یزد:
ایسنا/یزد مدیر کل صدا و سیمای یزد خبرنگاران را بسترسازان نظارت عمومی در جامعه خواند و با دسته‌بندی خبرنگاران به دو گروه خبرنگاران حرفه‌ای و شبه خبرنگاران، شبه خبرنگاران را محصول درخت فضای مجازی و گسترش کمی رسانه‌ها دانست.

خبرنگاران شناسنامه‌دار یزد متعهد و به همان اندازه بدون حامی هستند

«احمد پهلوانیان» به مناسبت روز خبرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به کارکرد رسانه‌ها به عنوان بسترسازان نظارت عمومی، اظهار کرد: خبرنگاران موظف به بازنمایی اخبار با وجوه مثبت، رو به رشد و بالنده و همچنین اخبار منفی و گرفتار نقصان به منظور تحقق نظارت عمومی در کنار فعالیت نظارتی سایر نهادهای جامعه هستند.

وی عملکرد خبرنگاران را همانند یک اتوبان دوطرفه‌ ترسیم کرد و گفت: خبرنگاران باید از بطن مردم و براساس مطالبات  و نیازهای جامعه حرکت کرده و به منشا خدمات ختم شوند لذا در این مسیر، اطلاع‌رسانی جهت بسترسازی نظارت عمومی جز با نگاهی متعهدانه نسبت به مطالبات و نیازهای مردم مسیر نخواهد شد.

وی خبرنگاران را به دو گروه خبرنگاران حرفه‌ای و شبه خبرنگاران دسته بندی کرد و گفت: افرادی مسلط، حرفه‌ای، واقف به آداب و اخلاق خبرنگاری و دارای دانش و تخصص این حوزه هستند و عده‌ای نیز فقط شبه خبرنگار و محصول درخت فضای مجازی و گسترش کمی رسانه‌ها هستند.

مدیر کل صدا و سیمای یزد با بیان این که شبه خبرنگاران افرادی صرفاً علاقمند به خبر ولی بدون تخصص و دانش کافی هستند، گفت: فعالیت رسانه‌های مجازی و تحت وب در هم فرورفته و مرزبندی مشخصی ندارند لذا نمی‌توان فعالیت آن‌ها را از هم تفکیک کرد لذا این شبه خبرنگاران برای جامعه‌ی خبرنگاری، دستاورد مثبتی ندارند اما می‌توانند دستاوردهایی را در نظارت عمومی داشته باشند.

وی در رابطه با نقش خبرنگاران شناسنامه دار استان، تصریح کرد: خبرنگاران شناسنامه‌دار استان متعهد و دلسوز نسبت به مشکلات و مسائل مردم در استان هستند و به همین میزان بدون حامی و مظلوم واقع شده‌اند و کمتر حمایت خاصی شامل این اقشار می‌شود. از طرفی توقع و انتظارت خبرنگاران یزد پایین و به همان نسبت شجاع و فعال هستند.

پهلوانیان معتقد است که دیالوگ به معنای صحبت دوطرفه در میان مدیران استان و خبرنگاران کم بوده و باید تقویت شود هر چند عامل اصلی این کاستی، نگاه مدیریتی برخی از مدیران استان است.

جهادانشگاهی می‌تواند فرافرهنگی عمل کند

این مسئول  در بخش دیگری از سخنانش با تبریک سالروز تاسیس نهاد انقلابی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی عمدتاً با هدف  توسعه و جهش علم و فناوری فعالیت خود را پس از انقلاب آغاز کرد ولی در این بازه چهل ساله، جبران عقب‌ماند ستون‌های علم کشورمان در دنیا بود و به جایگاه‌های ارزشمندی در سطح دنیا به واسطه فعالیت‌هایش در حوزه‌هایی مانند علوم نانو، سلول‌های بنیادی و غیره دست یافته است.

پهلوانیان از شکاف میان دانشگاه و صنعت یاد کرد و با اشاره به تاثیر جهاد دانشگاهی در پر کردن این خلا و شکاف، گفت: این ایراد دانشگاهی که از قبل نیز وجود داشته، به واسطه فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی در زمینه مهارت افزایی و ایجاد شغل و کارافرینی برای فارغ التحصیلان و همچنین آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی و کاربردی این سازمان تا حد زیادی رفع شده است.

وی به فعالیت آکادمیک جهاد دانشگاهی در زمینه گردشگری نیز اشاره و تصریح کرد: مراکز آموزش عالی این سازمان در زمینه صنایعی همچون گردشگری، علمکرد موثر و قبال توجهی داشته‌اند و علاوه بر آن محورهای اقتصادی، کارآفرینی و تولید حرفه در راس آموزش‌های این نهاد علمی، پژوهشی و فرهنگی است.

مدیرکل صدا و سیمای یزد جهاد دانشگاهی را پیوند دهنده آموزش های کاربردی با هسته‌ی استانی دانست و گفت: بروز کردن صنایع به شیوه دستی و صنعتی و انتقال این دستاوردهای مهم به جوانان جویای کار از دیگر اقدامات مهم جهاد دانشگاهی است.

وی استفاده از ظرفیت نیروهای آموزش دیده جهاد دانشگاهی به ویژه در زمینه فرهنگی  و اموزشی مانند حوزه های تدوین و تصویربرداری در صدا و سیمای استان را یادآور شد و گفت: فرهنگ، تعاریف مختلف حداقلی و حداکثری دارد که در این میان فعالیت‌هایی مانند انتشار کتاب، فعالیت‌های هنری و شبه هنری در این تعریف گنجانده شده ولی تعاریف حداکثری مانند در برگیری ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز می‌توان در این تعریف جا دارد.

پهلوانیان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد رویکرد فرهنگی جهاد دانشگاهی براساس تعاریف حداقلی این سازمان در چارجوب‌های تعریف شده باشد ولی جهاد دانشگاهی یزد با توجه به اثرگذاری و ظرفیت‌های موجود میتواند با بازتعریفی از فرهنگ، فراتر از یک نهاد فرهنگی در جامعه عمل کند.

انتهای پیام


10656796
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است