بازار 15:47 - 17 آبان 1399

ویروس پاپیلومای انسانی HPV و سرطان دهان

تشخیص سرطان های دهان و حفره ی حلق در رابطه با ویروس پاپیلومای انسانی نسبت به سرطان های مربوط به مصرف دخانیات دشوارتر است، چرا که علائم این بیماری برای فردی که به این نوع سرطان مبتلا می شود یا متخصصانی که به دنبال علائم آن هستند همیشه مشخص و واضح نیست.

حقایق مربوط به ویروس پاپیلومای انسانی HPV

  • ویروس پاپیلومای انسانی شایع ترین ویروس و عفونت منتقله از طریق برقراری رابطه جنسی است.
  • نزدیک به ۲۰۰ نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که اکثر آنها بی خطر هستند و سرطان زا نیستند.
  • ممکن است به این ویروس آلوده شده باشید بدون اینکه هرگز از آن مطلع شوید، چرا که این ویروس غالبا هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند.
  • اگر آزمایش پاپیلومای انسانی HPV شما مثبت است، هیچ روش مطمئنی وجود ندارد که بدانید چه زمانی به این ویروس آلوده شده اید و یا چه کسی آن را به شما انتقال داده است.

به نقل از همشهری آنلاین:

در بسیاری از افراد طی یک تا دو سال، ویروس HPV به صورت خود به خود از بین می رود ولی ویروس آن همچنان باقی می ماند. برای درمان زگیل تناسلی بسته به تعداد و اندازه شایعات از پمادهای موضعی، لیزر زگیل و نیز جراحی استفاده می شود.

یک فرد ممکن است سال ها، حتی ده ها سال به این عفونت آلوده باشد و این مساله را تشخیص نداده باشد:

  • آزمایش مثبت عفونت HPV به این معنی نیست که شما یا همسرتان خارج از رابطه خود، رابطه جنسی دیگری دارید. مساله این است که آلودگی به این ویروس دوره های طولانی غیرفعال یا خاموش دارد.
  • استفاده از کاندوم فقط می تواند ضریب ابتلا به این ویروس را کاهش دهد، چرا که ممکن است مناطقی که به وسیله ی کاندوم پوشیده نشده اند آلوده به این ویروس باشند.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV و سرطان دهان

ویروس پاپیلومای انسانی علت اصلی بروز سرطان های حفره دهان و دهانه حلق است. این ویروس می تواند باعث بروز سرطان لوزه، حفره های لوزه، پایه دهان (پشت دهان و بخشی از آنچه به صورت غیر علمی به آن گلو می گوییم) و بخش بسیار کمی از جلوی دهان شود. مردان سفید پوست و غیر سیگاری ۳۵ تا ۵۵ ساله ۴ برابر بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

عوامل خطر (ریسک فاکتورها)

1- تعدد شرکای جنسی

هرچه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی HPV نیز بیشتر خواهد بود. در هنگام برقراری رابطه جنسی دهانی، این ویروس باعث آلوده شدن حفره ی دهانی می شود. برقراری رابطه جنسی با فردی که چندین شریک جنسی داشته باشد نیز خطر ابتلا به این ویروس را افزایش می دهد.

2- سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی HPV قرار دارند. سیستم ایمنی بدن ممکن است به دلیل ابتلا به ایدز و اچ آی وی و یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، تضعیف شود.

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان دهان

در این لیست علائم مربوط به سرطان های دهانی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی HPV و سرطان های ناشی از مصرف تنباکو و مشروبات الکلی در نظر گرفته شده است.

  • زخم یا حفره ای که در عرض ۲ الی ۳ هفته بهبود نیابد
  • تغییر رنگ در بافت های نرم دهان به رنگ قرمز، سفید یا سیاه
  • مشکل در بلع و یا قورت دادن به همراه درد، همچنین احساس به هم چسبیدگی گلو هنگام بلع غذا
  • لوزه متورم اما بدون درد
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • گلو درد یا گرفتگی صدا به طور مداوم
  • بروز تورم یا برآمدگی در دهان
  • سرفه مداوم
  • گوش درد یک طرفه که بیش از چند روز ادامه یابد

چگونه افراد به ویروس پاپیلومای انسانی HPV مبتلا می شوند؟

ویروس پاپیلومای انسانی HPV از طریق تماس جنسی و از طریق پوست به پوست منتقل می شود و اغلب در هنگام رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی این انتقال صورت می گیرد.

این برای سلامتی من چه معنایی دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی معمولا بین شرکای جنسی مشترک است. اگر برای مدت طولانی با شریک خود بوده اید، احتمالا از قبل به ویروس پاپیلومای انسانی او آلوده شده اید.

اگر چه ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایع ترین عفونت های جنسی منتقله است، اما در اکثر افراد در کمتر از ۲ سال به وسیله سیستم ایمنی بدن پاک می شود. افراد مبتلا به عفونت های مداوم بسته به محل عفونت، در معرض ابتلا به انواع مختلف سرطان هستند.

از کجا بدانم که به ویروس پاپیلومای انسانی HPV آلوده شده ام؟

تنها راه اطلاع از وجود این ویروس ین است که آزمایش بدهید. برای زنان، در رابطه با بررسی دهانه رحم، آزمایش پاپ اسمیر صورت می گیرد. در حالی که برخی از آزمایش ها برای تشخیص این عفونت در دهان توسط برخی از دندانپزشک ها انجام می شود، ولی صحت این آزمایش ها خیلی هم مورد تائید نیست.

تنها مساله ی نگران کننده در رابطه با ویروس پاپیلومای دهانی این است که هیچ علامت قابل مشاهده ای تا مدت ها وجود نخواهد داشت. تست های سیتولوژی براش مقعدی برای بررسی این ناحیه نیز وجود دارد. ولی هیچ آزمایش تناسلی مشخصی برای مردان وجود ندارد. 

آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

هیچ درمانی برای ویروس ها وجود ندارد. در اکثر مواقع، این ویروس طی دو سال به خودی خود از بین می رود و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. فقط هنگامی که این ویروس برای سال ها در بدن باقی بماند، ممکن است باعث بروز سرطان شود.

حتی در آن صورت، تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به این عفونت، دچار سرطان می شوند.

واکسن های ویروس پاپیلومای انسانی

دو واکسن معروف به نام های گارداسیل و سرواریکس در برابر دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی که باعث سرطان های دهانه رحم می شوند محافظت می کنند (16, 18). گاردازیل همچنین از ابتلا به نوع های دیگری از این ویروس که باعث زگیل های تناسلی می شوند نیز جلوگیری می کند (11, 6).

نسخه جدید واکسن گارداسیل 9 از بدن در برابر ۹ نوع از این ویروس محافظت می کند. بهترین زمان دریافت این واکسن در ۱۲ سالگی است و اگر موفق به گرفتن این واکسن در این سن نشده اید بهتر است تا پیش از ۲۶ سالگی این واکسن را دریافت کنید.

به تازگی برای بزرگسالان دامنه سنی از ۲۷ به ۴۵ سال افزایش یافته است. این واکسن بهتر است قبل از فعال شدن رابطه جنسی دریافت شود، چرا که در صورت فعال بودن رابطه ی جنسی و ابتلا به این ویروس، واکسن تاثیری نخواهد داشت.


10797733
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بیناری اچ پی وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی جهانی است که از آغاز شیوع آن در دهه ۱۹۸۰، تاثیری عظیم بر سلامتی جوامع داشته است. این ویروس با انتقال سریع از طریق رابطه جنسی به عنوان نتیجه‌ای از ضعف ایمنی، باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جم...
بازار
«پارسی نیوز» گلدوزی هنری ظریف و پرطرفدار است که با استفاده از سوزن و نخ بر روی پارچه طرح و نقش ایجاد می‌شود. این هنر زیبا قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف رواج داشته است. گلدوزی علاوه بر زیبایی، کاربرد‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است