استانی 10:33 - 09 آذر 1396
دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه:
قم - دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم گفت: سعادت بشر نیازمند تبعیت از قرآن و عترت به عنوان دو یادگار باقی مانده از پیامبر(ص) است.

سعادت بشر نیازمند تبعیت از قرآن و عترت است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمد احمدی قمی، شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین گردهمایی استادان تفسیر و علوم قرآنی حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: پیامبر به میزان زیادی بر حدیث ثقلین تأکید داشتند و همه می‌دانیم سعادت انسان در گرو تمسک به این دو ثقل است.

وی افزود: بیان و تفسیر قرآن کار پیامبر اکرم(ص) است و پیامبر(ص) نیز آن‌گونه که امت اسلامی تا روز قیامت به آن نیاز دارد تفسیر قرآن را برای امام علی(ع) بیان کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه افزود: در روایاتی که هم از شیعه و هم از اهل سنت رسیده است بیان شده که امام علی در شبانه‌روز دو مرتبه خدمت پیامبر(ص) می‌رسیدند؛ یک مرتبه صبح و یک مرتبه شب و پیامبر آیات نازل شده را برای ایشان بیان می‌فرمود و امام نیز به عنوان ودایع برای ائمه مابعد خود باقی گذاشت.

وی اظهار داشت: تنها راه برای تفسیر قرآن این است که سراغ اهل بیت(ع) برویم و از ایشان بیان قرآن و تفسیر را بخواهیم.

حجت الاسلام احمدی قمی ادامه داد: هر کسی که می‌خواهد تفسیر قرآن کند باید عام و خاص و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه را بشناسد تا بتواند قرآن را تفسیر کند در اینجاست که ضرورت پرداختن به علوم قرآن برآمده از معصوم(ع) مورد نیاز شدید است.

وی اضافه کرد: از استادان قرآنی این انتظار وجود دارد که به علوم قرآن از بیان معصوم بپردازند و تعریف معصوم از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه را ارائه دهند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: اصول و قواعد تفسیر بایستی از کلام معصوم و از خود قرآن استخراج شود و ملاک و معیاری که برای سنجش صحت و سقم تفاسیر مورد نیاز است باید از کلام معصوم استخراج شود.

وی تأکید کرد: گروه‌هایی باید در مجمع عالی تفسیر شکل بگیرد و به اصول و قواعد، ادبیات قرآن، علوم قرآنی، فقه اللغه و واژگان قرآن بپردازند تا در آینده این کتاب الهی را بتوانیم برای انسان‌ها تبیین کنیم و چراغ مسیر انسانیت را روشن کنیم.

حجت الاسلام احمدی قمی افزود: در دنیایی که هزاران مشکل وجود دارد باید بتوانیم راه رسیدن به سلامت را برای انسان‌ها باز کنیم و این انتظار از حوزه وجود دارد.


9563202
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است