استانی 10:41 - 22 مرداد 1401

بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» ملایر همچنان لنگ اعتبار

ابراهیم جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به آسیبی که بارش‌های شدید ۱۲ فروردین سال ۹۸ به بنای خشتی «یخدان میرفتاح» وارد کرد، از ایجاد کمربند بتنی با ۱۲ ستون برای استحکام‌بخشی عالی این بنا در بستر خاک خبر داد و گفت: بنای یخدان میرفتاح به جز آن یخدان که محل نگهداری یخ در ۶ متری زیر خاک و داخل زمین قرار دارد و یک چاه کوچک محل نگهداری آب است که در آن وجود دارد به طور کامل سالم است.

وی با تصریح بر اینکه دیواره بین یخدان نیز در اثر بارش‌های شدید باران آسیبی ندیده؛ اظهار کرد: در ادامه فعالیت پروژه مرمت و بازسازی بنای تاریخی یخدان میرفتاح اقدامات حصارکشی بنا به طول ۱۳۰ متر، تهیه مستند نگاری بنا و طرح آسیب شناسی همچنین ایجاد نگهبانی و حصار کشی با استفاده از مصالح موجود با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه در سال ۹۹ از محل اعتبارات سال ۹۸ برای آواربرداری، تخریب و استحکام بخشی پایه‌های بیرونی بنا، ساخت قالب و غیره انجام شده؛ افزود: در محل اعتبارات استانی و ردیف متوازن ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شد برای خاک برداری و استحکام بخشی بدنه و پایه‌های آن به عمق ۲ متر و شعاع ۴۸ متر انجام شد.

جلیلی در ادامه، افزود: در سال گذشته نیز از محل اعتبارات ملی ۶۰۰ میلیون تومان در قالب اوراق به مرمت بنا تخصیص پیدا کرد و به دنبال آن با قراردادی که از محل اعتبارات ملی در قالب اوراق به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان با پیمانکار ذی‌صلاح مرمت منعقد شد که از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون این پروژه فعال است.

این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه شده است؛ تصریح کرد: با توجه به اینکه یخدان میرفتاح در زمین‌های کشاورزی قرار گرفته و یخدان نیز به منظور محل نگهداری یخ در عمق ۶ متری منفی سطح زمین ساخته شده، در همین راستا مصالح به کار رفته که بخشی از آن گل، چینه و کلاف چوبی است، از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: به همین منظور در قرارداد یاد شده مقرر شد که با فاصله از دیوار اصلی به عمق بیش از چهار متر به متراژ دور گنبد به مساحت ۴۸ متر گودبرداری انجام شود.

جلیلی بیان کرد: علاوه بر ایجاد دیوار سنگی، در فاصله هر چهار متر پایه بتی و با تزریق بتن و ایجاد کمربند بتنی، استحکام بخشی عالی در بستر خاک انجام شده تا پس از احیای طاق، ساقه و پایه دوام و مقاومت لازم را برای نگهداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بتن‌ریزی انجام شده و در حال اقدام است، افزود: علاوه بر این یک کانال رطوبت‌گیر نیز برای دفع رطوبت دیواره فوق و تأسیسات ایجاد شده که در زیر خاک و همسطح زمین قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهار کرد: به‌زودی پس از اتمام بتن‌ریزی و عملیات فوق، در صورت تأمین اعتبار در سال جدید از محل اعتبارات استانی به ویژه سفر رئیس جمهور، عملیات ساخت طاق گنبد آغاز خواهد شد.


11652494
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است