سیاسی 22:17 - 22 بهمن 1394
اخیرا یک عکس قابل تامل در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عربستان سعودی نقش مخربی در تحولات منطقه  "غرب آسیا"  داشته و تلاش می‌کند تا یک جنگ بزرگ در وسعت سوریه ایجاد کند تا کشورهای منطقه نیز در این پروسه قرار بگیرند.





اخیرا سخنگوی ائتلاف سعودی اعلام کرده که آماده اعزام نیروی نظامی به سوریه بوده و در این پروسه می‌خواهد در کنار ایالات متحده آمریکا با تروریست‌های داعش بجنگد.







**انتشار عکس انتقال تجهیزات نظامی عربستان به مرز اردن و سوریه



علاوه بر این، اخیرا یک تصویر در فضای مجازی منتشر شده که در آن نشان می‌دهد خودروهای تانک‌بر و زره‌پوش ارتش رژیم  سعودی در اردن و در نزدیکی مرز سوریه دیده شده‌اند که این عکس جای تامل دارد ؛ چرا که عربستان هم اکنون درگیر جنگ یمن بوده و ایجاد یک جبهه جدید برای ارتش سعودی کار راحتی نخواهد بود.







انتقال





 اینکه چقدر تصویر مذکور واقعیت داشته باشد، جای سوال است؛ اما مقامات رژیم سعودی همچون  "احمد العسیری" سخنگوی ائتلاف سعودی در حمله به یمن و  "عادل الجبیر" وزیر خارجه پادشاهی عربستان اعلام کردند که آماده اعزام نیروی نظامی به سوریه هستند.





جدا از اینکه هدف عربستان از این اقدام چیست، باید به این نکته اشاره کرد که سعودی‌ها تاکنون در جنگ یمن موفق نبوده‌اند و حال چگونه می‌خواهند با حضور در سوریه مشکلات این کشور را حل کنند.







**عربستان به دنبال مقابله با "بشار اسد" ؟



 وب سایت "تینک پراگرس" گزارش داد:  پس از وعده کشورهای ثروتمند خلیج فارس برای مشارکت زمینی در مبارزه با داعش در سوریه، ماجراجویی‌های جنگی رژیم سعودی گسترش یافت. با آنکه برخی معتقدند این تکاپوها برای نابودی داعش است، کارشناسان بر این باورند که  "ریاض" با درگیر کردن خود در جنگ داخلی سوریه می‌کوشد نظام سوریه را سرنگون کند. 




"تئودور کاراسیک" تحلیلگر مسائل جغرافیای سیاسی معتقد است: پادشاه سعودی دکترین گسترش قدرت نظامی را در دستور کار قرار داده و این امر ممکن بوده برای نفوذ (در منطقه) باشد و  رژیم سعودی در این امر بسیار جدی است.





با این حال، جامعه بین المللی عربستان سعودی را به دلیل شکست در کنترل افراط‌گرایی و تلاش ناکافی برای مقابله با داعش، متهم به دامن زدن به نزاع‌های غرب آسیا می‌کند. شهروندان سعودی درصد نگران کننده‌ای از اعضای داعش را تشکیل می‌دهند. منتقدان معتقدند تعداد بالای اعضای سعودی داعش سبب آموزش غیرقابل تحمل افراط‌گرایی در میان تروریست‌ها می‌شود. 






"ولادیمیر آخمتوف" محقق ارشد موسسه مطالعات شرقی دانشکده علوم فدراسیون روسیه در این باره معتقد است: اگر چه رژیم  "ریاض" علاقه شدیدی به جنگ با گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد، اما این امر با تردید همراه است. وی افزود:  "ریاض"  به دنبال حمایت تسلیحاتی از معارضینی است که با دولت سوریه می‌جنگند.




عربستان سعودی تلاش می‌کند با توجه به تحولات اخیر میدانی در سوریه از پیشروی هرچه بیشتر ارتش و نیروهای دفاع وطنی این کشور و پشتیبانی فدراسیون روسیه جلوگیری کند که البته  "مسکو" هم اعتقاد دارد که این اقدام عربستان در صورت عملی شدن اعلام یک جنگ واقعی است.





پادشاهی عربستان مدتی طولانی است که از تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره حمایت می‌کنند و در این مسیر هزینه های انبوهی را تقبل کرده اند ؛ اما نتیجه ای که گرفتند برایشان مورد پذیرش نبوده و لذا می‌خواهند به صورت مستقیم وارد آوردگاه سوریه شوند.







**نیروهای مقاومت توانایی پاسخ به ارتش عربستان را دارند



حضور خودروهای سعودی در مرز اردن که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که اگر اقدامی از سوی رژیم سعودی ضد مقاومت انجام شود؛  قطعا نیروهای مقاومت توانایی پاسخ نظامی را دارند ؛ همانطور که ارتش اسرائیل هر بار که حمله کرد، اقداماتش تلافی شد.






مقاومت اسلامی لبنان، ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در 5 ماه اخیر پیشروی های قابل توجهی را در جبهه های مختلف شمالی و جنوبی بدست آوردند و به نظر می رسد حضور نظامی عربستان در مرزهای جنوبی سوریه به این دلیل است که آن ها با یک تهاجم زمینی به کمک تروریست های ارتش آزاد، جبهه النصره، جیش الاسلام و داعش بیایند و از پیشروی های بیشتر ارتش سوریه جلوگیری کنند.





انتقال







مسائل یمن هم به نحوی با گسیل احتمالی تجهیزات نظامی در سوریه مرتبط است؛ به نحوی که عربستان با توجه به اینکه از داعش و القاعده و همپیمانانش به نحوی کمک گرفته و عدن را با نیروهای هم پیمان داعش تصرف کرده ، لذا می خواهد در سوریه این کمک را جبران کند.







**آزاد سازی  "حلب"  نزدیک است



سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه و کمک نیروهای دفاع وطنی  به پیروزی در حلب و آزادسازی این شهر نزدیک می‌شود و عربستان تمایل ندارد این اتفاق بیفتد و لذا تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا با گسیل تجهیزات نظامی از طریق اردن اقداماتی را انجام دهد.





کشورهای همسایه سوریه همچون عراق نیز از دخالت احتمالی نظامی عربستان در سوریه خشنود نیستند.  "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق ضمن تأکید مجدد بر حل سیاسی بحران سوریه گفت: اعزام نیروی زمینی به سوریه موجب وخیم تر شدن اوضاع در این کشور خواهد شد.





ورود نظامیان عربستان به جنگ سوریه بسیار خطرناک و البته با توجه به اعزام تجهیزات نظامی محتمل بوده و لذا امکان دارد که اتفاقات پیچیده ای در آینده تحولات سوریه رخ دهد.





 "عادل الجبیر" وزیر خارجه رژیم سعودی گفته اگر موضوع سوریه از طریق مسیر عادی حل نشود اقدامات دیگری انجام خواهد شد. این جمله خطرناک از سوی وزیر خارجه کشوری مطرح شده که کارنامه قریب به 11 ماه جنگ یمن را دارد و لذا ممکن است در سوریه نیز اقداماتی را انجام دهد؛ هرچند شرایط سوریه بسیار متفاوت از یمن بوده و تحولات میدانی برای یک ارتش کلاسیک و تجهیزات محور همچون عربستان بسیار سخت خواهد بود.










گزارش از محمد زرچینی





انتهای پیام/




7675201
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است