استانی 10:35 - 22 مرداد 1401

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هفتمین سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم در حالی مهر ماه سال ۱۴۰۰ انجام شد که بر اساس برنامه‌ریزی ها حجت الاسلام رئیسی در استان فارس علاوه بر حضور در میان آحاد مختلف جامعه، بازدیدی هم از طرح‌های عمرانی، اقتصادی و… داشت و شورای اداری استان فارس نیز با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

حجت الاسلام رئیسی پیش تر به استان همجوار فارس، بوشهر سفر کرده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات مشترک دو استان فارس و بوشهر را راه آهن شیراز بوشهر عنوان کرده و ابراز امیدواری کرده بود این طرح به سرعت به سرانجام برسد.

این در حالی است که صولت مرتضوی، معاون اجرایی دولت سیزدهم در خصوص اولویت‌های سفر ریاست جمهوری به استان‌ها اظهار کرده بود که سفرهای استانی انجام شده و اولویت سفرها بر اساس استان‌های کمتر توسعه یافته است.

مطالبات مردم فارس از دولت

با کلید خوردن سفر استانی به فارس، خبرگزاری مهر به تشریح مطالبات مردم از رئیس جمهور پرداخت.

مطالباتی نظیر احیای واحدهای نیمه کاره فرهنگی، احیای صنایع راکد، تعیین تکلیف وضعیت پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، رسیدگی به زیرساخت‌هایی نظیر راه و… از جمله نکاتی بود که در راستای مطالبات مردمی مطرح شد.

در حوزه صنعت خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «صنعت فارس در انتظار احیا / کارخانه‌هایی که به خاطره‌ها پیوسته‌اند» به تشریح اوضاع صنایع مهم فارس پرداخت.

همچنین در گزارشی با عنوان «درخواست کشاورزان کربال از رئیس جمهور / حقابه منطقه تخصیص یاب د» به مشکلات کشاورزان پرداخته شد.

مردم لامرد نیز مطالبات خود را در گزارشی با عنوان «م طالبات مردم لامرد از دولت / بازار به ثبات برسد» مطرح کردند.

حل مشکلات حوزه ورزش نیز از دیگر مطالبات مردم بود که در قالب گزارشی با عنوان «ورزش فارس چشم به راه دولت سیزدهم / ۳۷۰ طرح نیمه تمام است» مورد بررسی قرار گرفت.

اهالی فرهنگ نیز در سفر رئیس جمهور درخواست‌های خود را در گزارشی با عنوان «پروژه‌های فرهنگی شیرازخاک می‌خورند / پایتخت کتابی که کتابخانه مرکزی ندارد» مطرح کردند.

در عین حال مردم زرین دشت نیز در حوزه راه مطالباتی داشتند که در گزارشی با عنوان «گردنه حاجی آباد-شهرپیر حذف شود / رونق زرین دشت درگروی توسعه راه‌ها» به آن پرداخته شد.

فارس استان برخورداری نیست

در سفر رئیس جمهور، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت که استان فارس دیگر استانی برخوردار نیست از این رو باید نگاه ویژه ای به فارس صورت گیرد تا جزو استان‌های پیشران شود.

آیت الله لطف الله دژکام بیان کرد: هفتمین سفر ریاست جمهوری به همراه هیئت دولت به استان فارس صورت گرفت و این سفر برکات قابل توجه‌ای برای استان فارس داشته است.

برنامه‌های رئیس جمهور در فارس اظهارنظرها و قول‌ها
بدو ورود به شیراز و در جمع خبرنگاران

* خشکسالی و بیکاری ازجمله مسائل مهم فارس و کشور است و دولت در تلاش است این مشکلات را برطرف کند.

*۱۰۰ طرح برای فارس احصاء شد.

بازدید از کارخانه آزمایش مرودشت *بررسی مشکلات کارخانه.
حضور در جمع روستاییان کناره و بررسی مشکلات دامدارها و کشاورزان *باید دست دلالان قطع و نهاده‌های دامی راحت و بدون مشکل و واسطه در اختیار دامداران قرار بگیرد.

*محصولات لبنی و کشاورزی باید در داخل کشور تولید شود.

* مشکل آب و بیمارستان کناره مرودشت با جدیت پیگیری می‌شود.
بازدید از کارخانه کاغذسازی زرقان و بررسی مشکلات کارخانه

*با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد می‌توانیم در بخش کاغذسازی خودکفا باشیم.

*تسهیلات باید برای این چنین کارخانه‌ها استفاده شود.

دیدار با علما و نخبگان استان فارس

* دولت تلاش خواهد کرد تا دست دلالان را در تمامی عرصه‌ها قطع کند.

* واکسیناسیون و معیشت اولویت‌های دولت است.

*به میزان اعتبارات قول و وعده می‌دهیم و اگر اعتباری نبود برای سال بعد آن قول می‌دهیم اما بالاخره باید این مشکلات حل شود.

دیدار با قهرمانان ورزشی استان فارس *دغدغه‌های مدال آوران و قهرمانان ورزشی فارس و کشور در اسرع وقت حل می‌شود.
شورای اداری

* صنایع غیر فعال استان باید فعال شوند.

* رؤسای بانک‌ها تسهیلات را به طرف تولید ببرند.

* اقتصاد گردشگری فارس و شهر شیراز باید فعال شود و گردشگری سلامت، زیارت و سیاحت باید مورد برنامه ریزی جدی قرار بگیرد.

* اگر درآمد گردشگری منطقه بالا برود باید درصدی از درآمد آن صرف و خرج مشکلات اطراف خودش بشود.

نشست خبری

* ۱۰۰ طرح با شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه استان فارس در نظر گرفته شده است.

* فارس در برخی از ویژگی‌های کشاورزی در کشور اول است ولی باید با تغییر شرایط کشت در حوزه کشاورزی علاوه بر نوآوری نسبت به افزایش بهره وری اقدام کرد.

* بودجه قابل توجه‌ای برای احیا و مرمت آثار تاریخی در فارس در نظر گرفته شده است.

*شورای عالی آب به زودی در کشور تشکیل خواهد شد تا عدالت در توزیع آب رسانی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به مرودشت با همراهی ایشان شاهد بودیم که مردم نسبت به بیان مشکلات موجود در جامعه اقدام کردند و این سفرها دارای فواید مختلفی است که این موضوع نیز از جمله فواید سفرهای استانی ریاست جمهوری است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ریاست جمهوری از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شد، ادامه داد: پیش‌تر در تهران در خصوص شیراز این موضوع مطرح می‌شد که فارس جزو استان‌های بدون مشکل یا کمتر دارای مشکل است اما واقعیت این گونه نیست بلکه مشکلات متعددی در استان فارس وجود دارد.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: فارس دیگر استانی برخوردار نیست از این رو در سفر ریاست جمهوری نکاتی مطرح شد که می‌توان با تحقق این مصوبات استان فارس جزو استان‌های پیشرو در کشور شود.

وی افزود: ظرفیت‌های استان فارس طی این سفر مطرح شد اما باید مطالبات مردمی به گونه‌ای مطرح شود که مهم‌ترین اولویت‌های استان مدنظر باشد تا پس از برطرف شدن این مشکل جامعه از برکات آن بهره مند شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: شش هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان برای برطرف شدن مسائل استان اختصاص یافته است و این اعتبارات باید به گونه‌ای باشد که برای مردم محسوس باشد و در این میان مسئله نظارت نیز باید مدنظر باشد تا این اعتبارات در جای درستی مصرف شود.

به گفته این مقام مسئول کشور در جایگاهی قرار دارد که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست بلکه باید با دانش و آگاهی نسبت به مصرف اعتبارات اقدام نمود تا جامعه به تعالی برسد.

۶,۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های اولویت دار فارس تصویب شد

رئیس جمهور نیز در سفر به استان فارس گفت: بیش از ١٠٠ طرح اولویت دار با اعتبار شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه استان فارس در نظر گرفته شده است.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

آیت الله ابراهیم رئیسی بیان کرد: پیش از سفر به استان فارس نسبت به بررسی مشکلات و نیازهای استان فارس اقدام شد و با متخصصان جامعه در خصوص اولویت‌های استان فارس گفت و گو به عمل آمد از این رو با توجه به اینکه در استان فارس دارای پروژه‌های ناتمام است از این رو پروژه‌های ناتمام فارس در حوزه‌های مختلف شناسایی شد.

او ادامه داد: بیش از ١٠٠ طرح در استان فارس احصاء شد که این طرح‌ها با ضمانت دولت قرار است در استان فارس اجرایی شود و بیش از شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان فارس در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور یادآور شد: این طرح‌ها در حوزه‌های استانی و ستادی مورد پیگیری قرار خواهند گرفت که از طرح‌های توسعه محور حرم مطهر تا مشکلات موجود در حوزه تأمین آب در میان این طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: شورای عالی آب به زودی در کشور تشکیل خواهد شد تا عدالت در توزیع آب رسانی را شاهد باشیم این در حالی است که پروژه اتصال فارس به دریا نیز مدنظر دولت سیزدهم است.

فارس قطب فرهنگی کشور

آیت الله رئیسی عنوان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند مصوبات این سفر را محقق کنند این در حالی است که استان فارس قطب فرهنگی کشور است و باید با این دیدگاه نسبت به برنامه‌ریزی برای این کلان شهر و استان برنامه‌ریزی کرد.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

به گفته وی استان فارس در حوزه‌های گردشگری سلامت و گردشگری طبیعی و مذهبی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌توان از اقتصاد گردشگری برای توسعه فارس و کشور اقدام کرد.

رئیس جمهور افزود: فارس در برخی از ویژگی‌های کشاورزی در کشور اول است ولی باید با تغییر شرایط کشت در حوزه کشاورزی علاوه بر نوآوری نسبت به افزایش بهره وری اقدام کرد.

فقط ۴۰ صنعت استان فعال است

او افزود: در حوزه اقتصاد نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند این در حالی است که فارس تنها ۴٠ مورد از صنایع این استان فعال است ولی باید حرکت نقدینگی در ارائه تسهیلات به سمت تولید حرکت کند.

به گفته وی طرح‌های که احصاء شده است مربوط به اولویت‌های استان فارس است از این رو شاید طرح‌های دیگری نیز وجود داشته باشد اما این طرح‌ها مهمترین نیاز استان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است یادآور شد: اشتغال‌زایی باید به گونه‌ای باشد که تمام جوانان به هرگونه ای که امکان پذیر است مشغول به کار شود و اشتغال نیز تنها عضویت در میان دستگاه‌های دولتی نیست بلکه باید تولید در کشور افزایش یابد.

آیت الله رئیسی یادآور شد: توجه به معیشت نباید عاملی برای فراموشی نمادهای فرهنگی و موضوع فرهنگ شود از این رو برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای است که بتوانیم با برنامه‌ریزی کلان نسبت به توسعه اقتصاد گردشگری اقدام کنیم لازم به ذکر است که بودجه قابل توجه‌ای برای احیا و مرمت آثار تاریخی در استان در نظر گرفته شده است.

وزرا چه گفتند؟

در سفر رئیس جمهور به فارس، وزرای کشاورزی، صنعت، فرهنگ، راه و شهرسازی، بهداشت، کشور،، میراث فرهنگی نفت، نیرو، برخی معاونین رئیس جمهور و… آیت الله رئیسی را همراهی کردند.

وزرا و معاونین رئیس جمهور در سفر به شهرستان‌های فارس با ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها، پروژه‌های نیمه تمام و مطالبات مردم آشنا شدند.

مسئول قول‌ها و اظهارات
وزیر جهاد کشاورزی

*انتقال آب از سد میرزای شیرازی به شهرستان خفر اجرایی می‌شود.

*تبدیل بیمارستان خاتم الانبیا این شهرستان از ۳۲ تختخوابی به ۶۴ تختی.

*با توجه به وقوع خشک‌سالی و شرایط اقتصادی علاقه‌مندیم طرحی اجرا شود تا نهاده‌های دامی به‌صورت امانی به دامداران اختصاص و تحویل داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

* قول مساعد برای رفع مشکلات ۴ طرح نیمه تمام موزه پاسارگاد، ساختمان فرمانداری، بهسازی قبور شهدا و مجتمع فرهنگی در پاسارگاد.

* آغاز ساخت مرکز حافظ شناسی در سال آینده.

*تالار مرکزی شیراز در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسد.

وزیر بهداشت *توجه به خیران سلامت لارستان
وزیر راه و شهرسازی

* تصویب منابع مالی آزاد راه شیراز به اصفهان.

*ساخت قطعه‌های ۷ تا ۹ آزاد راه شیراز به اصفهان در سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید.

* ساخت ۲ میلیون خانه در کشور.

*واگذاری زمین برای تأمین مسکن قهرمانان کشتی در شیراز.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

*باغ موزه مشاهیر جهان سال آینده در شیراز به بهره برداری می‌رسد.

*خانه‌های تاریخی در بین الحرمین شیراز تخریب نمی‌شوند.

وزیر نفت

*سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری دولت در توسعه میدان‌های گازی فارس.

* تا پایان سال جاری ۱۰۰ روستا در فارس دارای گاز طبیعی می‌شوند و استان فارس به استان سبز کشور تبدیل خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور

*کارخانه قند ممسنی راه اندازی می‌شود.

وزیر صمت *سهمیه بندی مواد اولیه پتروشیمی و فولاد پایان خواهد یافت.
وزیر نیرو * سدنرگسی سال آینده آبگیری می‌شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده *موضوع استخدام بانوان ورزشکار پیگیری می‌شود.

در این سفرها همچنین اعضای هیئت دولت برای بهبود وضع شهرستان نیز قول‌ها و وعده‌هایی نیز دادند.

پیگیری مصوبات از کشاورزی تا صنعت

پس از سفر رئیس جمهور نوبت به بررسی روند اجرای مصوبات است. مصوباتی که پیش از این در گزارش‌های خبرگزاری مهر نیز به آنها اشاره شده بود.

این مصوبات در طیف متنوعی از کشاورزی تا صنعت و زیر ساخت‌ها قابل دسته بندی هستند.

سهم ۳۹۰۰ میلیارد ریالی کشاورزی فارس از سفر دولت

سهم بخش کشاورزی فارس در سفر دولت به این استان سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است تا با تکمیل طرح‌های حوزه کشاورزی و آب و خاک، مسائل کشاورزی در فارس تا حدود زیادی برطرف شود.

مدیر اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس در این راستا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس در حوزه کشاورزی و آب و خاک اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هفت مصوبه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به تصویب هیئت دولت رسیده است.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

سید محمود رضا طباطبایی افزود: یکی از مهمترین این مصوبات احداث شبکه‌های آبیاری عمومی در حوزه‌های سد خسویه، زرین دشت و فدامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال است که باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار شود.

مدیر واحد آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: از ظرفیت آبی این بند ۹۱۱ خانوار از پنج روستا در بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی زیردست آن بهره برداری می‌کنند.

او با اشاره به بازدید وزیر جهاد کشاورزی در ۲۲ مهر ماه از بند تنظیمی خسویه و کانال‌های آبرسانی پایین دست آن در شهرستان زرین دشت، عنوان کرد: نتیجه سفر وزیر جهاد کشاورزی با تصویب اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش آب کشاورزی شهرستان زرین دشت همراه بود.

این مقام مسئول در حوزه آب و خاک استان فارس گفت: به منظور جلوگیری از موازی کاری برای مطالعه این طرح پس از سفر رئیس جمهور به فارس مکاتبه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای به منظور استفاده از مطالعات صورت گرفته در خصوص سد خسویه انجام گرفته است.

ایجاد راه آهن شیراز - بوشهر قطعی شده است

استاندار فارس در این خصوص گفت: راه آهن شیراز - بوشهر در سفر رئیس جمهور به فارس قطعی شده و اخیراً نیز توافقنامه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و استاندار بوشهر امضا شده است.

محمدهادی ایمانیه یادآور شد: ٨٠ سال طول کشید که فارس به شبکه راه آهن کشور متصل شود و حق نداریم ٨٠ سال هم برای اتصال راه آهن شیراز به بوشهر زمان را سپری کنیم.

استاندار فارس اضافه کرد: تا استان فارسی‌ها در وزارت راه و شهرسازی بر سر کار هستند باید ماجرای عقب ماندگی استان در بحث راه، راه آهن و فرودگاه را حل کنیم.

او ضمن یادآوری اینکه برنامه راه آهن شیراز بوشهر در سفر رئیس جمهور به این ۲ استان، قطعی شده است، گفت: تاکنون دو جلسه جدی با وزرای نفت و راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور برگزار شده و اخیراً نیز توافقنامه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و استاندار بوشهر امضا شده است.

مصوبه امیدبخش دولت در حوزه راه‌های فارس

استاندار فارس دستور حذف گردنه حاجی آباد - شهر پیر را با اختصاص اعتبار از سفر دولت صادر کرد تا با مصوبه امیدبخش دولت، عملیات حذف یک نقطه حادثه ساز در جاده‌های فارس شروع شود.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

حذف گردنه حاجی آباد - شهر پیر شهرستان زرین دشت به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان زرین دشت برای رونق اقتصادی این منطقه از فارس است.

محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق رایزنی‌های وی با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

این در حالی است که محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در ادامه سفرهای شهرستانی خود با حضور در شهرستان زرین دشت دستور حذف این گردنه را داد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار کرد: در راستای مطالبات بحق مردم زرین دشت و بار ترافیکی موجود در این مسیر خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مقرر شده است با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و حدود ۴۰ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات سطح استانی و ملی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور عملیات حذف این گردنه به سرانجام برسد.

محمد جواد عسکری افزود: خوشبختانه با تلاش‌های بی وقفه اعتبارات مورد نیاز محقق شده و معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از نزدیک از محور بازدید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با حذف این گردنه شهرستان زرین دشت از بن بست خارج شده و قطار رونق اقتصادی این شهرستان به حرکت در می‌آید.

فارس از بن بست ریلی خارج می‌شود

دولت سیزدهم در سفر استانی خود به فارس تصمیماتی برای راه آهن گرفت تا هم گره از پروژه نیمه تمام قطار شیراز- بوشهر گشوده شود و هم فارس از بن بست ریلی بیرون بیاید.

یکی از مشکلاتی که همواره در استان فارس وجود داشته، نبود سیستم حمل و نقل ریلی مناسب و ارتباط آن با شبکه حمل و نقل کشوری است به همین خاطر این مشکل سالیان زیادی است که فارس را دچار مشکلات اساسی کرده است و استان نتوانسته نقش مؤثری در حوزه حمل و نقل ریلی کشور داشته باشد.

دولت سیزدهم برای پایان دادن به طرح‌های نیمه تمام به طرحی رسید که سالیان زیادی از عمر آن گذشته ولی اهتمام ویژه ای برای بهره برداری از آن وجود ندارد. یکی از این پروژه‌ها، طرح راه آهن شیراز به بوشهر است.

به گفته مسئولین میانگین عمر پروژه‌های نیمه تمام در استان فارس و کشور نزدیک به ۱۴ سال است و و پروژه راه آهن شیراز به بوشهر نیز از زمان آغاز فعالیت‌های اجرایی آن تاکنون نزدیک به ۱۴ سال سن دارد ولی این پروژه هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

دولت در تلاش است تا این طرح بزرگ مقیاس ملی را به سرانجام برساند اما سوال اساسی اینجاست که طرحی که نیاز به حداقل ۵ سال فعالیت مستمر برای بهره برداری دارد آیا در طول دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد یا خیر؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مشکلات تأمین مالی که در این طرح وجود داشته است راهکار دیگری برای برطرف کردن مشکلات مالی این طرح بزرگ مقیاس در نظر گرفته شده و آن تهاتر با نفت است و در این راستا نیز بر اساس تفاهم نامه‌های صورت گرفته ۷۰۰ میلیون دلار تهاتر با نفت برای تأمین اعتبار این طرح در نظر گرفته شده است.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

محمود رضایی در خصوص راه آهن شیراز به بوشهر ادامه داد: این طرح یکی از طرح‌های بزرگ کشوری است که ۲ استان مهم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد از این رو اعتباراتی که برای این طرح در نظر گرفته شده است موجب شده تا این طرح ملی با مشکلات و تأخیر مواجه شود.

وی اضافه کرد: این طرح نزدیک به ۱۰ سال است که مقدمات آن در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفته است ۱۲ قطعه عملیاتی نیز برای راه آهن شیراز و بوشهر در نظر گرفته شده است و هر استان مکلف به انجام تعهدات خود در قبال این طرح ملی است.

رضایی ادامه داد: تاکنون ۴ قطعه از این طرح در دستور کار قرار گرفته و سهم استان فارس از قطعات در حال انجام ۲ قطعه و سهم استان بوشهر نیز به همین اندازه بوده است.

این مقام مسئول در حوزه عمران استان فارس در خصوص تخصیص بودجه به این طرح نیز ادامه داد: بودجه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده بود امکان بهره برداری از این طرح را طی سه یا چهار سال نمی‌داد از این رو با توافقاتی که صورت گرفته و همکاری دولت مقرر شده تا تهاتر با نفت یکی از روش‌های تأمین مالی است طرح بزرگ صنعتی باشد تا بتوان بودجه لازم برای این طرح را از این طرح تأمین نمود این در حالی است که با توجه به اینکه این مسیر ریلی از میان شهرهای مختلفی عبور کرده و واحدهای اقتصادی مختلفی نیز از این طرح بهره مند می‌گردند انتظار می‌رود که سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

معاون استاندار فارس ادامه داد: طرح راه آهن شیراز به بوشهر علاوه بر اینکه سهم فارس را در حل و نقل ریلی کشور افزایش می‌دهد می‌تواند نقش مؤثری در افزایش حمل و نقل ریلی مسافر نیز داشته باشد و کمک قابل توجه‌ای به این صنعت کند با توجه به جایگاه ویژه استان فارس در کشور امید است با بهره برداری از این طرح بتوان زمینه توسعه سیستم حمل و نقل ریلی مسافر را فراهم نمود.

راه آهن شیراز- بوشهر ۴ تا ۵ سال آینده آماده بهره برداری

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص زمان بهره برداری از این طرح نیز گفت: اگر مشکلات موجود در حوزه تأمین مالی این طرح برطرف گردد انتظار می‌رود این طرح بزرگ ملی طی ۴ الی ۵ سال آینده آماده بهره برداری باشد.

رضایی ادامه داد: مهم‌ترین چالش این پروژه مشکلات مالی است از این رو روش‌های متفاوتی برای این طرح در نظر گرفته شده تا تأمین مالی این طرح صورت بپذیرد و مشکلاتی که در حوزه تأمین مالی این طرح وجود دارد برطرف گردد البته در این میان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین مالی این طرح در استان فارس یکی از اولویت‌های تأمین مالی این طرح است.

شروع مجدد ساخت پروژه تالار مرکزی شیراز

استاندار فارس گفت: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر ظرفیت ویژه فارس در زمینه فرهنگ و هنر، شروع مجدد ساخت پروژه تالار مرکزی و دیگر پروژه‌های عمرانی مورد توافق واقع شد.

ظرفیت‌های بالقوه استان فارس در زمینه فرهنگ و هنر و همچنین ارتقا زیر ساخت‌های فرهنگی جزو مباحث این دیدار بود که در نهایت برای شروع مجدد «ساخت پروژه تالار مرکزی» همزمان با پرداخت اولین بودجه از سمت وزارت ارشاد طی چند هفته آینده، توافق شد.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

در ادامه مشارکت استانداری فارس و وزارت ارشاد در تعمیر و بازسازی «تالار حافظ» به توافق دو طرف رسید.

در ادامه دیدار، ایمانیه با وزیر فرهنگ و ارشاد طبق توافق صورت گرفته، ساختمان «بنیاد حافظ شناسی فارس» با اختصاص زمین از سوی وزارت راه و تأمین اعتبارات وزارت ارشاد ساخته خواهد شد.

تسریع در تکمیل کارخانه کاغذ سازی زاگرس یکی دیگر از دست آورده‌ای دیدار استاندار فارس با وزیر ارشاد و بانک‌ها بود.

هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور به فارس پس از گذشت ۵ ماه از سفر

در حالی که حدود پنج ماه از سفر رئیس جمهور به استان فارس گذشته بود و در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر هزار میلیارد از اعتبارات این سفر محقق شده است.

در حوزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مصوباتی از جمله تکمیل موزه دفاع مقدس، مشارکت وزارت دفاع در تکمیل آزادراه شیراز اصفهان، احیای ورزشگاه‌های موجود در پادگان‌های شیراز و استان و تهیه تجهیزات اطفا حریق در استان فارس به تصویب رسید.

در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری تکمیل برج فناوری پارک علم و فناوری، مساعدت به دانشکده نفت دانشگاه شیراز، تجهیز مرکز رشد لارستان این مصوبات تصویب شد.

تصویب طرح‌هایی از جمله توسعه خط غربی شماره یک قطار شهری شیراز و تکمیل خط دوم قطار شهری شیراز، تقویت ناوگان اتوبوسرانی شیراز، مشارکت جهت بازآفرینی اطراف حرم مطهر شاه چراغ (ع) و تکمیل ساختمان مدیریت بحران استان فارس از مصوبات این سفر در حوزه وزارت کشور بود.

امیدی که سفر دولت به فارس ایجاد کرد/  بررسی مصوبات هفتمین سفر

تکمیل تالار مرکزی شیراز و کتابخانه مرکزی شیراز و مجتمع فرهنگی شهرستان خنج در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکمیل سد نرگسی کازرون، سد کوار، خط دوم آبرسانی شیراز- بیضا -خرامه و تکمیل فاضلاب شش شهر داراب، فیروزآباد، نی ریز، فسا، سپیدان و آباده، راه‌اندازی سدها در سال جاری، آبرسانی به شهر ارسنجان، فاز دوم آبرسانی به شهرستان زرین دشت، رود بال و جنت شهر، تکمیل رینگ آبرسانی شهر شیراز، تکمیل آبرسانی به شهر مرودشت، آبرسانی به سرچهان، آبرسانی به قیر و کازرون، تکمیل تصفیه خانه کازرون، آبرسانی به جهرم نیز از جمله مصوبات مربوط به وزارت نیرو در سفر رئیس جمهور به استان فارس بود.

تکمیل راه شیراز- بوشهر- عسلویه، تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان با مشارکت وزارت دفاع، تسریع در تکمیل کمربندی شمال شرق به شیراز، تکمیل بزرگراه دشت ارژن، قائمیه تنگ بوالحیات، تکمیل ۵۰ کیلومتر از محور جهرم، لار و احداث باند دوم محور فیروزآباد جم، تکمیل ۱۰ کیلومتر از بزرگراه نی ریز قطرویه، تکمیل ۱۶ کیلومتر از بزرگراه فسا، داراب، تکمیل ۵ کیلومتر از محور مرودشت، درود زن، بهسازی ۸ کیلومتر از جاده قدیم فسا به داراب، تکمیل ۹ کیلومتر از محور لار بستک، تکمیل ۶ کیلومتر قطعه اول باند بابا میدان به گچساران و تأمین زمین مورد نیاز و پرداخت تسهیلات برای ۱۱۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۲ هزار واحد مسکن روستایی، رفع نقاط حادثه خیز استان با اعتبار بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، تهیه و تصویب طرح تفصیلی مجموعه ۵۷ هکتاری حرم حضرت شاه چراغ (ع) از مصوبات سفر هیأت دولت در وزارت راه و شهرسازی بود. بر اساس اعلام استانداری ۶۵ مصوبه سفر رئیس جمهور به فارس امسال اجرایی می‌شد.

معاون امور عمرانی استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تا اسفند ماه ۱۴۰۰ بالغ بر هزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر تخصیص یافته و کارهای عمرانی در استان شتاب گرفته است.

وی به گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در این مدت اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها مربوط به آزادراه شیراز - دشت ارژن است که دنبال می‌شود البته در بحث تملک مشکلاتی در روستاهای اطراف وجود دارد که به دنبال حل آن هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار فارس گفت: پروژه‌های راه مربوط به فیروزآباد - قیر و کار زین و کمربندی داراب نیز طی یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به شتاب پروژه‌های آبرسانی نیز بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم مربوط به طرح‌های کشاورزی از جمله گلخانه‌ای و… است که این امر نیز با شدت بیشتری پیگیری و در سال جاری اقدامات خوبی در این رابطه انجام می‌شود.

به گفته رضایی بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها امسال و سال آینده به بهره برداری می‌رسد و تأثیر زیادی در توسعه استان دارد.

جذب ۱۸۰۰ میلیاردی اعتبارت سفر تا مرداد ۱۴۰۱

مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهور به استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تا اواسط مرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان فارس جذب شده است.

امیر حسین جمشیدی گفت: تمامی پروژه‌های استان فارس در حال انجام بوده و این طرح‌ها با توجه به تعهداتی که برای انجام داشته‌اند در حال پیگیری و توسعه اند.

وی افزود: بیش از ۱۱۴ پروژه در جریان سفر ریاست جمهوری به استان فارس مصوب شده است که برخی از این طرح‌ها با تعهدات یک ساله و برخی نیز دارای تعهدات چهارساله اند.

به گفته این مقام مسئول تمامی تعهدات یک ساله استان فارس بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.


11652488
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است