استانی 13:50 - 08 شهریور 1393
همزمان با هفته دولت/
استان تهران - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور عشایر استان تهران از افتتاح 17 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 5.5 میلیارد ریال همزمان با هفته دولت خبر داد.

17 پروژه عمرانی در مناطق عشایری استان تهران به بهره برداری می رسد

سیروس نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی هفته دولت و همزمان با افتتاح طرح های مختلف در سراسر کشور، 17 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 5.5 میلیارد ریال در مناطق عشایری استان تهران به بهره برداری می رسد که با افتتاح این طرح ها خدمات رسانی به بیش از هزار و 300 خانوار عشایری از سرعت و کیفیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسئول احداث حمامهای خورشیدی، پل، ساماندهی و ترمیم ایل راه ها، تامین آب شرب خانوار و دامها، چراغ روشنایی معابر، فروشگاه تعاونی و.... را از جمله پروژه های قابل افتتاح برشمرد.

کوچ پاییزه عشایر تهران از 15 شهریورماه آغاز می شود

وی با اشاره به در پیش بودن زمان کوچ پاییزه عشایر عنوان کرد: هزار و 300 خانوار عشایری تهران هم اکنون در مناطق ییلاقی استان (شهرستانهای دماوند، فیروزکوه و شمیرانات) هستند که از تاریخ 15 شهریور به تدریج وارد مناطق میانبند و سپس حوزه قشلاقی استان (شهرستانهای جنوبی) می شوند که ستاد کوچ عشایر استان با هدف تمهید مقدمات لازم طی هفته جاری تشکیل جلسه خواهد داد.

مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: تامین امنیت در مسیر کوچ، بازگشایی معابر و ایل راه ها، هماهنگی تامین آب هنگام بازگشت دام ها ووو از جمله مواردی است که در جلسه مذکور مورد بررسی و برنامه ریزی قرار خواهد گرفت.

نصیری سوالی در زمینه ایل راه ها به ویژه مسیر اتوبان پردیس را اینچنین پاسخ داد: برای این مسیر فعال کردن چند زیرگذر و احداث پل هوایی به منظور عبور دام در دست برنامه ریزی است که در شرف تامین اعتبار برای اداره راه و شهرسازی هستیم تا تعهد خود در رابطه با ایجاد این معبر را اجرایی کند، کوچ پاییزه امسال نیز از معبر قدیمی انجام می شود.

450 آبشخور دامی و 100 تانکر پلی اتیلن میان عشایر توزیع می شود

این مسئول در پاسخ به سوالی در زمینه خشکسالی و عواقب آن در مناطق عشایری استان تهران متذکر شد: با توجه به کاهش 30 درصدی بارش در استان تهران طی سالجاری و بروز خشکسالی، تهمیداتی برای تامین آب شرب و بهداشتی عشایر در نظر گرفته شد که از آن جمله می توان به آبرسانی به هزار و 300 خانوار و 400 راس دام عشایر با استفاده از 10 تانکر با ظرفیت مجموعا 40 هزار متر مکعب آب اشاره کرد.

وی افزود: همچنین 25 مورد بازسازی چشمه و قنوات در مخازنی با ظرفیت 20 هزار متر مکعب صورت گرفت، همچنین 450 آبشخور دامی و 100 تانکر پلی اتیلن نیز طی سالجاری میان عشایر توزیع خواهد شد.

توزیع 10000 تن نهاده دامی میان عشایر در فصل قشلاق

مدیرکل امور عشایر استان تهران اضافه کرد: از دیگر عواقب بحران آبی، خشکی مراتع است که تعلیف دام عشایر را با مشکل مواجه می کند، در این راستا نیز بالغ بر چهار میلیارد ریال اعتبار استانی برای تامین علوفه دام در نظر گرفته شده که در اختیار عشایر قرار می گیرد، همچنین تشکلهای عشایری بیش از 10 هزار تن نهاده های دامی را در فصل قشلاق میان عشایر توزیع خواهند کرد.

نصیری سوالی در زمینه آمار مهاجرت عشایر به شهر و روستا را اینچنین پاسخ داد: بر اساس سرشماریهای صورت گرفته، جمعتی عشایر کشور و استان تهران طی چندین سال گذشته ثابت بوده است، به دلیل اینکه معیشت اصلی عشایر دامپروری است و متکی به مراتع هستند بنابراین از آنجاکه محدوده مرتع و ظرفیت پذیرش دام نیز ثابت است، همواره جمعیتی ثابت می توانند از ان استفاده کنند لذا سرریز جمعیت کوچ نشینان وارد روستا و شهرها شده و جمعیت ثباتی بر اساس ظرفیت مراتع در قالب عشایری باقی می مانند.

مهاجرت معکوس جوانان به زندگی عشایری دوباره جان گرفت

این مسئول افزود: به همین دلایل جمعیت عشایر متکی به دامپروری طی سنوات گذشته با کمترین افزایش و کاهش مواجه بوده است زیرا قابلیت واگذاری و اضافه کردن مرتع جدید وجود ندارد، بنابراین ما تلاش داریم فرزندان و خانواده های جوان عشایری را به سمت فعالیتهای جانبی نظیر صنایع دستی، کشاورزی، زنبورداری و... سوق داده تا کمک درآمدی برای بخش دامپروری خانوار باشد.

وی گفت: البته از آنجاکه زندگی عشایری بسیار پرتلاش و با سختی های خاص خود همراه است، جوانان کمتر به این سمت رغبت داشتند اما طی سالهای اخیر با توجهات ویژه دولت و ارائه خدمات مطلوب نظیر بهبود وضعیت ایل راه ها، احداث حمامهای خورشیدی، فروشگاه های تعاونی و... حرکت معکوس جمعیت جوان به سوی زندگی عشایری آغاز شده و به ویزه در سالجاری برخی خانوارها که کوچ نشینی را بطور کامل کنار گذاشته بودند مجدد به این محیط بازگشتند.


4600133
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر ورزش با اشاره به 2 طرح آمایش سرزمینی و برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور گفت: این دو طرح اساسی و بزرگ در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفته است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در مجموع 87 مصوبه جدید برای دور دوم سفر رئیس جمهور به قم با اعتبار 5هزار و 364 میلیارد تومان پیشنهاد شد که با تایید رئیس جمهور در استان قم اجرا می شود.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: فلسطینی ها می جنگند و می دانند هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و امروز صدای شکستن استخوان های رژیم صهیونیستی به گوش می رسد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در سال گذشته و در قالب 310 مورد پرونده تشکیل شده، بیش از یک هزار و 988 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده سپاه نینوا گلستان گفت: نتیجه وعده صادق، رستاخیز و جنبش دانشجویی در آمریکا و 26 ایالت آن و در کشورهای اروپایی از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب به ثمر نشسته است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور گفت: همه نیروهای انقلاب را از اختلاف پرهیز می دهم؛ اختلاف افراد را می تراشد و افراد فکر نکنند اگر طرف مقابل تراشیده شد، به سبد او افزوده می شود؛ خیر جای دیگری می رود.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رییس بسیج دانش آموزی استان اردبیل گفت: 402 تیم دانش آموزی استان اردبیل در لیگ علمی پایا با هم رقابت کردند.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» طی مراسمی و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی نخستین یادواره شهدای دژکرد اقلید برگزار شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» یکی از پاسداران سپاه امام حسن مجتبی (ع) به دست اشرار در حین دفاع از امنیت کشور، به شهادت رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است