بازار 11:57 - 06 مهر 1399

راهنمای خرید مزدا ۳ در ایران

عمر ۱۰۰ ساله کمپانی مزدا، سرشار از تولیدات موفق و پرفروش بوده است. اما در بین آن‌ها، نسل‌ها و مدل‌های مختلف مزدا ۳ در ایران محبوب‌ترین‌های این کمپانی هستند. این خودرو که از سال ۸۶ شمسي وارد ایران شد، کامپکت اسپرت محبوبی است که اولین بار در ۲۰۰۲ ميلادي به عنوان جایگزین مزدا ۲۳۲ به جهان معرفی شد. مزدا تا کنون ۴ نسل از این خودروی محبوب خود را معرفی کرده است که در این میان دو نسل وارد ایران شده‌اند. وارد کننده مزدا ۳ به کشور، بهمن موتور نمایندگی رسمی مزدا در ایران بود که از سال ۸۶ به مونتاژ CKD این خودرو مشغول شد. اولین نسخه مونتاژ شده مزدا ۳ در ایران، نمونه پیش از فیس‌لیفت نسل اول آن بود. در ادامه بهمن‌موتور به دلیل استقبال گسترده عمومی از نسل اول مزدا ۳، در سال ۸۹، یعنی همزمان با معرفی نسل دوم مزدا ۳ به جهان، اقدام به مونتاژ آن در کشور کرد. همین اتفاق باعث شد طرفداران این خودروی باکیفیت، نسبت به وعده ارائه نسل سوم مزدا ۳ همزمان با رونمایی جهانی، از سوی بهمن‌موتور امیدوار شوند. اما بهمن‌موتور به دلیل اعمال تحریم‌ها هرگز نتوانست این وعده را محقق سازد. حال اینکه مزدا، در سال ۲۰۱۹، نسل چهارم مزدا ۳ را نیز به جهان معرفی کرده است.

 

همهٔ سدان‌های مزدا ۳ در ایران

ماحصل تولیدات مونتاژی بهمن‌موتور در کشور، تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از مزدا ۳ بود. این مدل‌ها در دو کلاس سدان و هاچ‌بک عرضه شدند. در این بین، نسخه‌های ساخته شده از نسل اول که تا سال ۸۹ شاهد تولیدشان بودیم، تنها به صورت سدان ارائه شدند. همچنین خودرویی که در ایران به مزدا ۳ نیو معروف شده، درواقع نسل سوم این خودروست که تولید آن از ۸۹ و با پایان یافتن مونتاژ نسل اول آغاز شد. این نسل که تولید آن در جهان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ صورت گرفت، از ابتدا در دو نسخه هاچ‌بک و سدان عرضه شد. در ایران نیز، بهمن‌موتور مزدا ۳ نیو را از ابتدا در هر دو نسخه تولید کرد. نسل اول مزدا ۳ در سه تیپ امکاناتی عرضه شد. این تیپ‌ها که از جهت فنی تفاوتی نداشتند، تنها در سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت عرضه می‌شدند. به این ترتیب که تیپ ۱ که تیپ پایه این نسل نیز محسوب می‌شد، فاقد کامپیوتر سفری، روکش چرمی فرمان و دسته دنده و صندلی‌ها و سیستم صوتی مجهز به خروجی AUX با امکان کنترل از روی فرمان بود.

تیپ ۲ اما مجهز به این سیستم صوتی بود و با روکش چرمی دسته دنده و غربیلک فرمان تکمیل شده بود. در این تیپ همچنین شاهد کامپیوتر سفری بودیم. تیپ ۳ یا فول آپشن نیز علاوه بر امکانات ذکر شده در دو نسل قبلی، دارای گرم‌کن صندلی، سیستم اتوماتیک چراغ‌های جلو، برف‌پاک‌کن‌های خودکار و روکش چرمی صندلی‌ها بود. این تیپ در ظاهر نیز با سپر و جلوپنجره اسپرت نسبت به تیپ‌های دیگر متمایز شده بود. اما هر سه تیپ مزدا ۳ نسل اول با تجهیزات ایمنی خوب و کاملی نسبت به سال تولیدش همراه بودند. تجهیزاتی مانند ۶ کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، ABS، EBD و EBA که از نسخه پایه برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. اما داستان در مورد تولیدات نسل دو کمی متفاوت است. نسخه سدان این نسل که تا پایان سال ۹۸ در کشور ادامه داشت، در ۴ تیپ امکاناتی عرضه شدند. امکاناتی نظیر شیفتر دنده پشت فرمان،‌ روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌ها، سانروف، آینه بغل‌های برقی، کروز کنترل و سیستم DSC برای تیپ پایه در نظر گرفته نشده است. تنها برتری تیپ ۲ که نیز نسبت به تیپ ۱، چراغ‌های هالوژنی آن است که قابلیت چرخش در پیچ‌ها (AFS) نیز برای‌شان لحاظ نشده است. در تیپ ۳ همین چراغ‌ها را از نوع زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع و قابلیت (AFS) و سنسور نور می‌بینیم. اما تیپ ۴ (یا تیپ 3 LFA) که فول آپشن این نسل شناخته می‌شود، از امکاناتی مانند آینه وسط فتوکرومیک، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو و قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار اینچراغ‌ها بهره‌مند شده است. همچنین این تیپ در ظاهر نیز تغییراتی با تیپ‌های دیگر داشته و به عنوان فیس‌لیفت نسخه‌های قبلی یا مزدا ۳ نیو پلاس شناخته می‌شود.

 

هاچبک‌های مختلف مزدا ۳ در ایران

تفاوت‌های تیپ‌های نسخه هاچبک نسل دوم مزدا ۳ نیز همانند نسخه‌های سدان تنها در امکانات رفاهی آن‌ها دیده می‌شود. این نسخه تنها در دو تیپ تولید شده است و شاهد نسخه پلاس یا فیس‌لیفت در آن نبودیم. ضمن اینکه تولید آن پیش از نسخه سدان متوقف شد. تیپ ۱ نمونه هاچبک مزدا ۳نیو فاقد شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، سانروف و روکش چرمی صندلی‌هاست. روکش غربیلک فرمان و دسته دنده در این تیپ از جنس PVC است. موارد ذکر شده به علاوه سیستم صوتی ۴ کانال از تفاوت‌های دو تیپ هستند. لازم به ذکر است در تیپ ۲ چراغ‌های زنون با قابلیت خودکار تنظیم ارتفاع و زاویه نور، جایگزین چراغ‌های هالوژنی بدون قابلیت‌های ذکر شده، می‌شوند. همچنین در تیپ ۱ سیستم صوتی ۴ کانال و در تیپ دو، ۶ کانال است.

 


10736013
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است