فرهنگی‌هنری 05:34 - 18 خرداد 1394
آیا میدانید؛
از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معنای سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردی. و معنای سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمی گردانی. و سربرداشتن از سجده دوم به معنای این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهی آورد.


سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ مَعْنَی السُّجُودِ فَقَالَ مَعْنَاهُ مِنْهَا خَلَقْتَنِی یَعْنِی مِنَ التُّرَابِ وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السُّجُودِ مَعْنَاهُ مِنْهَا أَخْرَجْتَنِی وَ السَّجْدَهُ الثَّانِیَهُ وَ إِلَیْهَا تُعِیدُنِی وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السَّجْدَهِ الثَّانِیَهِ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنِی تَارَهً أُخْرَی‏»


علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۶۲
مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏۸۲، ص ۱۳۹


از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به همین پرسش، نقل شده است که فرمودند: نماز عبارت است از رکوع و سجود و تفاوتی میان این دو نیست؛ لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجده عمل شخص نشسته می باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است؛ از این رو می بایست عمل نشسته دو چندان شود تا با عمل ایستاده برابر گردد؛ لذا سجده تکرار می شود تا با تعداد رکوع برابر شود.


علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۶۲٫


در روایتی که از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است آن حضرت در بیان این که چرا هر رکعتی یک رکوع و چرا دو سجده دارد؟ فرموده اند: "لأن الرکوع من فعل القیام و السجود من فعل القعود و صلاه القاعد علی النصف من صلاه القائم فضوعف السجود لیستوی بالرکوع فلایکون بینهما تفاوت لأن الصلوه إنّما هی رکوع و سجود” یعنی زیرا رکوع از افعال قیام است و سجده از افعال نشسته؛ نماز شکسته برابر با نصف نماز ایستاده است(همان گونه که در نوافل و یا نمازهای احتیاط این چنین است) پس سجده دو برابر رکوع شد تا با آن برابر شود و میان آنها (در فضیلت) تفاوتی نباشد؛ زیرا نماز رکوع و سجود است.


(عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۱۰۸)





انتهای پیام/



6520852
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نوزدهمین «شب کارگردان» انجمن کارکردانان تئاتر ایران عصر امروز نهم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نوزدهمین «شب کارگردان» انجمن کارکردانان تئاتر ایران عصر امروز نهم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات گفت: رویکرد سازمان صداوسیما بر حضور فعال مردم و لایه‌های مختلف اجتماع استوار است و بیشتر حول محور مخاطب گستره داخلی برنامه‌سازی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیمان جبلی با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی مردم دو کشور خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» راه‌یافتگان نهایی بخش‌های کاریکاتور، شعر طنز، داستان کوتاه طنز، نثر طنز و طنز چندرسانه‌ای به بخش داوری هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف از نمایشگاه دستاورد‌های وقف به عنوان فرصتی مناسب یاد کرد که از طریق آن به معرفی کارکرد‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف پرداخته اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بهینه سازی تولید مد نظر است؛ گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنطیم گری ایشان طی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: به طور میانگین روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند که ۷۰ درصد آنها جزو بازدیدکنندگان تخصصی بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: به طور میانگین روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند که ۷۰ درصد آنها جزو بازدیدکنندگان تخصصی بودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است