استانی 01:00 - 25 تیر 1398
خانواده منصوریان به همراه نوزاد خود پس از طی ۴۰۰ روز در حالی به سفر خود پایان دادند که ۸۴۰۰ کیلومتر با دوچرخه‌، دور ایران رکاب زدند.

همراه با خانواده‌ای که دور ایران را رکاب زد

به گزارش ایسنا، خانواده منصوریان سفر خود را از مشهد در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ شروع کردند و پس از ۴۰۰ روز با دیدن ۱۸ استان کشور و برگزاری ورکشاپ‌هایی در ارتباط با ارتقای فرهنگ دوچرخه سواری به سفر خود پایان دادند. احسان منصوریان، شیما هاشم‌نیا و ارسلان، فرزند خردسال این خانواده، پس از پایان سفر ۴۰۰ روزه خود در ایسنا حضور یافتند.

زمستان ۹۲ اولین سفر با دوچرخه

احسان منصوریان با اشاره به اینکه اولین جرقه‌های سفر با دوچرخه در زمستان ۹۲ شکل گرفت، عنوان کرد: زمستان ۹۲ با خرید دوچرخه‌ای برای همسرم اولین جرقه‌های سفر با دوچرخه در ذهن ما شکل گرفت. خرداد ۹۳ با گروه ۱۴ نفره دوچرخه سوار با تجهیزاتی امانی از دوستانمان، سفر خود را از مرز آذربایجان تا دریاچه وان کشور ترکیه شروع کردیم.

وی ادامه داد: زمانی که سفر پایان یافت، شناخت بسیار خوبی در خود یافتیم که توانایی سفری فراتر از اولین سفر خود داریم به همین جهت اولویت‌ها را در زندگی خود تغییر دادیم و شروع به خرید تجهیزات مناسب سفر با دوچرخه کردیم و در پاییز ۹۳ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با تجهیزاتی کامل‌تر نسبت به سفر گذشته در کشور ترکیه (از مرز تا آنتالیا) رکاب زدیم.

وی ادامه داد: در سال‌های بعد با کامل‌تر کردن تجهیزات سفر با دوچرخه، مسیری ۲۰۰۰ کیلومتری از آنتالیا تا استانبول را رکاب زدیم که در یکی از این سفرها با N.G.O آشنا شدیم که ترویج استفاده از دوچرخه، ایمنی دوچرخه سوار و محیط زیست از اهداف اصلی‌اش بود.

منصوریان اضافه کرد: پس از بازگشت از سفر ۲۰۰۰ کیلومتری در ترکیه و آشنایی با پویش دوچرخه سواری شهر "مرسین" ترکیه، با جمع شدن علاقه‌مندان دوچرخه سواری «کانون هم رکابان شهری مشهد» با هدف ترویج استفاده دوچرخه در شهر مشهد تأسیس کردیم که تا به امروز بالغ بر ۲۵۰ برنامه دوچرخه سواری، ۱۵ همایش و سمینارهای آموزشی در این خصوص برگزار کرده‌ایم.

برای ارسلان سیسمونی زیادی نخریدیم اما به جای آن کالسکه سفری تهیه کردیم

شیما هاشم‌نیا با بیان اینکه افراد زیادی به واسطه تجهیزاتی که داریم، تصور می‌کنند وضع مالی بسیار خوبی داریم، بیان کرد: ما برای خرید هر یک از تجهیزاتی که در سفرها استفاده می‌کنیم اولویت‌های زندگی خود را تغییر دادیم تا بتوانیم لوازم سفر خود را کامل کنیم. برای مثال برای ارسلان سیسمونی زیادی نخریدیم اما به جای آن کالسکه سفری تهیه کردیم تا بتوانیم آن را به دوچرخه متصل کنیم تا گامی به سوی اهداف برداریم.

احسان منصوریان در خصوص هزینه‌های سفر با دوچرخه، عنوان کرد: اگر کودک همراه خود نداشته باشید حدود یک‌چهارم تا یک سوم هزینه‌های زندگی شهری صرف هزینه‌های سفر خواهد شد و از طرفی با کاهش هزینه‌های زندگی روزمره و پس انداز کردن، می‌توان هزینه‌های بسیاری از سفرها را تأمین کرد.

خاطرات رکاب زنان از سفر با کودک

احسان منصوریان تصریح کرد: با مشاهده تأثیرات مثبت دوچرخه در زندگی مشترک در تلاش بودیم که حتی اگر صاحب فرزند شدیم، بتوانیم سفر با دوچرخه را ادامه دهیم.

وی افزود: پس از پرسش و تحقیقات بسیاری درباره سفر با کودک به وسیله دوچرخه دریافتیم که بهترین زمان سفر بین ۶ الی ۸ ماهگی فرزندمان است و در نهایت فروردین ۹۷ سفر خانوادگی خود را با دوچرخه به دور ایران آغاز کردیم.

منصوریان خاطرنشان کرد: در این سفر چالش‌های زیادی همراه ما بود اما نکات مثبت آن به مراتب بیشتر از نکات منفی بود. از جمله نکات مثبت این سفر ارتباط مستقیم فرزندمان با طبیعت، بود.

وی در خصوص شرایط تریلر متصل به دوچرخه خود، عنوان کرد: شرایط تریلر ارسلان به گونه‌ای طراحی شده که کمترین میزان آسیب به کودک‌مان برسد و همچنین با طراحی سیستم خنک کننده برای داخل تریلر توانستیم شرایط مطلوبی برای ارسلان ایجاد کنیم.

منصوریان عنوان کرد: زمان که در شیراز توقف کرده بودیم ارسلان دچار ویروس دستگاه گوارشی که در شهر شیوع پیدا کرده بود شد. ماهیت چالش‌های ایجاد شده برای کودکمان در این سفر ارتباط مستقیمی با نوع سفر ما ندارد بلکه اگر در شهر خودمان هم بودیم باز هم با فراگیر شدن ویروس گوارشی در شهر شاهد بیماری فرزندمان بودیم.

شیما هاشم نیا در خصوص بیماری ایجاد شده برای ارسلان، بیان کرد: بعد از ۲ هفته که در منزل یکی از دوستانمان در شهر شیراز ساکن بودیم، ارسلان ویروس گوارشی گرفت. به واسطه ابتلای ارسلان به بیماری و بستری شدن یک هفته دیگر نیز در شیراز توقف داشتیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد در فضای مجازی بیماری گوارشی ایجاد شده برای ارسلان را با نوع سفر ما مرتبط دانستند، اما در واقعیت ویروسی که ارسلان به آن مبتلا شد می‌توانست در شهر خودمان به دور از فضای انتقادی مردم هم رخ دهد و به سادگی فراموش شود.

احسان منصوریان در خصوص حق انتخاب فرزندشان در این سفر عنوان کرد: بسیاری از افراد تا سنین بلوغ در روند زندگی خود انتخابی ندارند لذا اگر ما نیازهای یک کودک را دسته بندی کنیم می‌توانیم پاسخ دهیم که سبک زندگی در جهت تأمین نیازهای کودک بوده است یا خیر با این حال کودکی که در سن ارسلان قرار دارد مهمترین نیازش، امنیت و حضور پدر و مادر در کنار کودک است.

وی ادامه داد: در سن ۳ تا ۵ سال شخصیت انسان به طور کامل شکل می‌گیرد لذا تلاش ما بر است که فرزند ما در این سن دامنه شناختی بهتری داشته باشد که در آینده بتواند تصمیمات منطقی‌تری بگیرد.

اولین گام‌های ارسلان در جاده

شیما هاشم نیا با اشاره به اینکه یکی از بهترین خاطرات‌شان در این سفر، نخستین گام‌های ارسلان در زندگی بود، بیان کرد: در ابتدای سفر هر زمان که ارسلان در تریلر بی‌تاب می‌شد با بدخلقی و یا حرف نزدن ما را متوجه خواسته خود می‌کرد که به این منظور در فاصله مطمئن از جاده، توقف و به بازی با ارسلان مشغول شده و سپس حرکت می‌کردیم.

وی افزود: زمان خروج از بوکان و رفتن هم رکابان همراه ما زمانی برای بازی با ارسلان توقف کردیم که در این زمان ارسلان آرام، آرام با احتیاط کودکانه خود از فضای زیراندازی که پهن کرده بودیم خارج شد و توانست اولین قدم‌های خود را در طبیعت و دور از خانه بردارد.

دوچرخه سواری شروع یک تغییر در سبک زندگی است

احسان منصوریان با بیان اینکه دوچرخه سواری شروع یک تغییر در سبک زندگی است، عنوان کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد رشد داشته باشیم و در زندگی روزانه پیشرفت داشته باشیم، دوچرخه می‌تواند کمک بزرگی کند، شاید افراد زیادی به ما بگویند این صحبت‌ها ناشی از علاقه ویژه ما به دوچرخه است، اما دوچرخه می‌تواند باعث تغییرات پایه‌ای و اساسی در زندگی هر فرد شود.

وی ادامه داد: زمانی که فرد از دوچرخه استفاده می‌کند، درمی‌یابد که چقدر باید انرژی برای یک حمل‌ونقل به ظاهر ساده مصرف شود، از این جهت می‌توان گفت فرد به واسطه دوچرخه می‌تواند دریابد که باید برای محیط اطراف خود ارزش قائل شود. دوچرخه باعث ایجاد تغییرات جدی و مثبت در زندگی هر فرد شود.

باطن انسان در سفر شکوفا می‌شود

احسان منصوریان با بیان اینکه انسان در سفر می‌تواند بهتر طبیعت را درک کند، عنوان کرد: زمانی که انسان از زندگی شهری جدا می‌شود باطن اصلی انسان شکوفا شده و همچنین سفرهای بدون در نظر گرفتن زمان این اجازه را به انسان می‌دهد که انسان تجربه به‌دست آورد و طبیعت را بهتر درک کند.

وی افزود: ورود به مشکین‌شهر مصادف شد با نخستین تولد ارسلان، اما جایی برای اسکان نداشتیم و در تمام مسیر به فکر محلی برای اسکان بودیم که در این هنگام گندم‌زاری و فرد میان سالی که گندم‌ها را دسته می‌کرد توجه مرا به خود جلب کرد، دوربین عکاسی خود را بیرون آوردم و این تصویر زیبا را ثبت کردم. در هنگام توقف برای ثبت عکس با فردی که فعال محیط زیست بود در مشکین شهر آشنا شدیم.

منصوریان ادامه داد: همین توقف کوتاه و هم صحبتی با فعال محیط زیست مشکین شهری باعث شد تولد ارسلان به بهترین شکل ممکن در فضای خانوادگی که در نظر داشتیم، محقق شود. سفر باعث باز شدن دید انسان به زندگی و رخ دادن اتفاق جدید در زندگی انسان می‌شود در حالی که اگر انسان در زندگی عادی خود باشد هرگز چنین اتفاقاتی را تجربه نمی‌کند.

سفر با دوچرخه را ادامه می‌دهیم

شیما هاشم نیا عنوان کرد: از لحاظ نوع سفر خستگی و یا پشیمانی در مواقع سخت نداشتیم اما از لحاظ روحی و دلتنگی برای خانواده در مواقعی کم می‌آوردیم. زمانی که در بندرعباس بودیم دل تنگ اعضای خانواده بودیم و پس از گفت‌وگو با همسرم قرار شد که برای چند روزی به مشهد بازگردیم که به علت گرانی بلیط بازگشت به مشهد منصرف شدیم که در نهایت کرمان با خانواده دیدار کردیم.

منصوریان با اشاره به اینکه "هدف" در سفرهای طولانی همانند نیرومحرکه است، عنوان کرد: در سفرهای طولانی داشتن هدف مانند نیرو محرکه عمل می‌کند که در مواقعی از همه لحاظ کم می‌آوردیم "هدف" باعث می‌شد دوباره جان بگیریم و به سوی مقصد خود با قدرت بیشتری حرکت کنیم.

در کشورم ترسی از دوچرخه سواری ندارم

شیما هاشم نیا با اشاره به اینکه در کشورم ترسی از دوچرخه سواری ندارم، عنوان کرد: من به عنوان یک خانم که مادر فرزندی خردسال هستم در طی سفرم با دوچرخه به هیچ عنوان ترسی نداشتم چرا که اگر قرار بود ترسی از دوچرخه سواری در کشورم داشتم می‌توانستیم خیلی راحت سفر خود را بدون هیچ پیام و مشقتی در خارج از کشور شروع کنیم اما پیام ما در برگزاری تمام و کمال این سفر در داخل بود.

زندگی شبیه به چرخ دوچرخه است

احسان منصوریان با بیان اینکه زندگی شبیه به چرخ دوچرخه است، عنوان کرد: انتخاب‌های انسان مانند سیم پره‌های چرخ دوچرخه است باید تمام این سیم پره‌ها به یک میزان مناسب کشیده شوند تا طوقه دوچرخه بدون تاب باشد اما در حالتی که یکی از این سیم پره‌ها شل و یا سفت‌تر باشد، کل سیستم دوچرخه لنگ می‌زند زندگی‌هم مانند کشش همین سیم پرها است.

وی افزود: قرار گرفتن دو چرخِ دوچرخه در کنار یک دیگر، همانند تلاش دو فرد در کنار یکدیگر است که باید در تمامی شرایط باهم باشند تا این چرخ‌ها به راحتی بچرخند و زندگی پیش رود.

فرهنگ خداقوت با بوق!

شیما هاشم نیا عنوان کرد: ماشین‌های بسیاری بودند که در جاده برای ما بوق می‌زدند؛ معنای این بوق‌ها از ۲ حال خارج نبود، یک اینکه برو کنار و دسته دوم سلام و خداقوت. زمانیکه ارسلان خواب بود و مردم بوق می‌زدند واقعاً ناراحت کننده بود، زیرا از صدای بوق‌ها فرزندمان بیدار می‌شد. همچنین شنیدن صدای بوق در جاده بر روی انرژی ما نیز به طور مستقیم تأثیر دارد.

هاشم نیا خاطرنشان کرد: واکنش فروشنده‌های کنار جاده برای ما جالب و هیجان انگیز بود، آن‌ها با استفاده از بلندگو با صدای بلند ما را صدا می‌زدند و خسته نباشید می‌گفتند، این واکنش‌ها به ما انرژی بسیاری می‌داد.

خطرناک‌ترین جاده که بهترین جاده برای ما شد

احسان منصوریان با اشاره به اینکه کویر مرکزی ایران پر چالش ترین مسیر سفر بود، عنوان کرد: پیش از شروع سفر استرس این جاده را به دلیل طولانی بودن، عبور ماشین‌های سنگین و کویری بودن داشتم، حتی قبل از شروع سفر با دوچرخه طی سفری با خودرو از جاده راور برای بررسی وضعیت جاده عبور کردم.

وی ادامه داد: روزی که به این جاده طولانی و خسته کننده رسیدیم متوجه شدیم پل عبوری جاده بر اثر سیلاب مسدود شده و پس از اصلاح موقت پل نتوانستیم از روی آن عبور کنیم اما پس از مدتی بنا به تصمیم راهداری پل به کل مسدود شد و جاده‌ای که همیشه از آن هراس داشتیم تبدیل به بهترین جاده بدون خودرو برای یک خانواده دوچرخه سوار شد.



انتهای پیام


10178578
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است