بازار 13:49 - 19 فروردین 1402

راهنمای خرید اسپارک گپ

خوردگی در گذشته مشکلات جدی در خطوط لوله فلزی ایجاد کرده است، مسائل حفاظت از خوردگی نقش اساسی در برنامه ریزی خطوط لوله جدید ایفا می کند، به حداقل رساندن خطر خوردگی فلز در هنگام برنامه ریزی و بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و حمل و نقل، نفت و گاز، تاسیسات دریایی و دیگر صنایع برخوردار از سازه های فلزی، نقش مهمی دارند.

 

پیشگیری از خسارات اقتصادی و زیست محیطی و همچنین جلوگیری از موقعیت های خطرناک ناشی از خوردگی فلزات در صنایع مختلف ضروری است و یکی از عوامل مهم در زمینه حفاظت و پیشگیری از خطرات و آسیب ها، محافظت از اجزای سیستم در برابر تاثیرات موقتی ولتاژ است. قیمت اسپارک گپ به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اسپارک گپ یک وسیله الکتریکی است که نقش حفاظتی مهمی در سیستم حفاظتی دارد که در این نوشتار از دانش آریا به معرفی این قطعه ارزشمند و همچنین مواردی از جمله قیمت پلاریزیشن سل و... می پردازیم.

 اسپارک گپ چیست؟

اسپارک گپ (شکاف جرقه) شامل دو الکترود است که توسط یک شکاف از یکدیگر جدا می شوند که معمولاً با هوا یا گازی مانند هگزا فلوراید گوگرد پر شده است. در گذشته، اسپارک گپ در فرستنده های رادیویی، ماشین های الکترواستاتیک و ماشین های اشعه ایکس استفاده شده است.

در حال حاضر، گسترده ترین کاربرد آنها در شمع ها برای احتراق سوخت در موتورهای احتراق داخلی، نیروگاه ها و پستهای برق، تجهیزات الکتریکی فشار قوی و خطوط لوله نفت است. اسپارک گپ از تجهیزات الکترونیکی در برابر جریان های الکتریکی مضر محافظت می کند.

این دستگاه طوری طراحی شده است که جرقه بین دو هادی عبور کند. جرقه زمانی ایجاد می شود که اختلاف ولتاژ بین هادی ها از ولتاژ گاز موجود در شکاف بیشتر شود که گاز موجود در شکاف را به یون تبدیل می کند و مقاومت آن را کاهش می دهد. سپس جریان جریان می یابد تا زمانی که مسیر گاز یونیزه شود، به آن "جریان نگهدارنده" می گویند. این معمولا در هنگام افت ولتاژ اتفاق می افتد. به طور معمول، فرآیند یونیزاسیون یک گاز از طریق یک اسپارک گپ صدا، نور و گرما تولید می کند.

انواع اسپارک گپ

به طور کلی دو مدل اسپارک گپ وجود دارد:

1-تراشه: فضای بین دو الکترود با گاز یا هوا پر می شود.

 2- دیاک: شکاف بین دو الکترود با یک نیمه هادی مخصوص پر می شود.

 دیاک یک قطعه الکترونیکی است که معادل دو دیود چهار لایه است که به صورت موازی به هم متصل شده اند. نام دیگر دیود دیاک جریان متناوب است، دیود به محض رسیدن به ولتاژ شکست (VBO) تبدیل به هادی می شود و جریان را می گذراند و در اسپارک گپ های مدل دیاک از همان خاصیت استفاده می کنند که در طول ولتاژ شبکه عادی ، دو الکترود بین آنها رابطه الکتریکی وجود ندارد اما اگر ولتاژ شبکه به ولتاژ شکست دیاک برسد دو الکترود اتصال کوتاه پیدا می کنند.

 محافظ اسپارک گپ برای جداسازی اجزای سیستم الکتریکی که در شرایط عملیاتی عادی به یکدیگر متصل نیستند در نظر گرفته شده است. اگر رعد و برق باعث افزایش ولتاژ در یکی از اجزای سیستم الکتریکی شود، جداساز اسپارک گپ اتصال هم پتانسیل و رسانا را تضمین می کند.

ویژگی‌ها و خصوصیات اسپارک گپ

• امنیت بسیار بالا

• استفاده از فناوری GDT

• بهره‌مندی از پیوند معادل پتانسیل

• قابل استفاده در محیط های زیرزمینی یا نظامی

• بر اساس استاندارد IEC 62561-3:2012 طراحی شده است

کاربرد اسپارک گپ

این محصول به طور کلی برای جلوگیری از آسیب ولتاژ تجهیزات استفاده می شود. بنابراین برای کلیدهای ولتاژ بالا، ترانسفورماتورهای بزرگ، نیروگاه ها و پست ها اعمال می شود. شکاف های جرقه کوچکتر اغلب برای محافظت از تجهیزات حساس الکتریکی و الکترونیکی در برابر نوسانات ولتاژ بالا استفاده می شود. این دستگاه اغلب در هنگام ورود به ساختمان ها از طریق خطوط تلفن استفاده می شود.

لازم به ذکر است که اسپارک گپ ساختمان ها و مدارهای داخلی تلفن را در برابر صاعقه محافظت کرده و به عنوان صاعقه گیر عمل می کند. همچنین اگر از خازن های سرامیکی بهبود یافته استفاده کنید، شکاف های جرقه ای پیشرفته کمتری دریافت خواهید کرد که بسیار ارزان تر از نسخه های پیشرفته هستند. در نظر داشته باشید که یکی از رایج ترین کاربردهای نسخه کوچک این دستگاه برای برد گوشی است اما برای محافظت از خطوط برق نسبت به نسخه بزرگتر این محصول استفاده می شود.

برای کاربردهای ولتاژ بالا، این محصول دارای الکترودهای کروی است. زیرا در بخش شدید، شکست زودتر اتفاق می افتد. بنابراین یکنواختی میدان الکتریکی بین دو کره از بروز جرقه های ناخواسته جلوگیری می کند. بنابراین یکی از کاربردهای بسیار مهم این محصول جلوگیری از انفجار در خطوط لوله حامل گازهای قابل اشتعال، نفت و پتروشیمی است.

نوع ضد انفجار این محصول الکترونیکی می باشد. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، متوجه خواهیم شد که در نوع الکترونیکی، مسیر فعلی توسط عناصر نیمه هادی مانند دیاک ایجاد می شود. بنابراین هیچ موقعیت خطرناکی پیش نخواهد آمد.

به طور کلی نوع ضد انفجار این محصول در محیط های مستعد آتش سوزی یا انفجار استفاده می شود. به این ترتیب، آنها در پمپ بنزین ها، جایگاه های CNG، پالایشگاه ها، شرکت های پتروشیمی، خطوط انتقال مایعات و گازهای انفجاری یا قابل اشتعال استفاده می شوند.

قیمت اسپارک گپ

قیمت این محصول با توجه به مشخصات فیزیکی قطعه کار متفاوت است. این مشخصات عبارتند از:

1. نوع ساختار استاندارد

2. جریان تخلیه (kA)

3. سطح حفاظت ولتاژ هزار آمپر

4. زمان پاسخگویی بر حسب نانوثانیه

5. بهترین محدوده دمای کاری (سانتیگراد)

6. درجه و نوع حفاظت IP

7. ولتاژ پاسخ در کیلوولت

پلاریزیشن سل

همان طور که می دانیم حفاظت کاتدیک بر اساس جریان مستقیم و ولتاژ کار می کند. گاهی اوقات یک سیستم حفاظت کاتدیک دارای سیستم زمین نیز می باشد. به عنوان مثال در یک مخزن به دلیل احتمال برخورد صاعقه و یا اتصال کوتاه باید تجهیزاتی مانند پمپ ها و چراغ ها به زمین متصل شوند.

تداخل بین حفاظت کاتدیک و اتصال به زمین می تواند مشکلات زیادی را در هنگام راه اندازی سیستم ایجاد کند. بنابراین لازم است محافظ کاتدی از ارت جدا شود. اگر حفاظت کاتدیک از ارت جدا نشود، میله های ارت به نقطه ورود جریان حفاظت کاتدیک تبدیل می شود و حفاظت کاتدیک را از بین می برد.

از طرفی ارت معمولا از مس و مخزن از فولاد کربنی ساخته شده است. بنابراین اتصال مستقیم مخزن به زمین مشکل دیگری ایجاد می کند.فلز مس همان کاتد است و آهن در پایین مخزن کنار آن به عنوان آند عمل می کند. بنابراین اتصال آهن به مس باعث خوردگی کف مخزن می شود.

هر کسی که در زمینه طراحی سیستم زمین فعالیت می کند دلیل استفاده از پلاریزیشن سل و اسپارک گپ را می داند، یکی از چالش برانگیزترین موارد در طراحی و نصب سیستم ارتینگ تداخل سیستم زمین با کاتد است. با توجه به اینکه این مشکل تاثیر زیادی در حفاظت کاتدیک دارد، طراحان و مهندسان به دنبال راه حل های مناسب برای رفع این مشکل بوده اند.

هنگامی که ساختمان های تحت حفاظت کاتدیک به یک سیستم ارتینگ متصل می شوند، تداخل می تواند بین این دو سیستم رخ دهد. در این حالت نشتی جریان کاتدی از طریق مقاومت کم ایجاد شده توسط سیستم اتصال به زمین اتفاق می افتد و سازه مورد نظر به زمین اتصال کوتاه می شود.

وقتی این اتفاق می افتد، پتانسیل سازه تحت حفاظت کاتدیک به صفر یا نزدیک به صفر می رسد. این امر باعث از کار افتادن سیستم کاتد می گردد که منجر به احتمال وقوع بسیاری از اتفاقات می شود.

قیمت پلاریزیشن سل

با توجه به نوسان بازار در خصوص قیمت پلاریزیشن سل و همچنین کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران و کارشناسان حرفه ای گروه دانش آریا مشورت نمایید.

عملکرد پلاریزیشن سل

مهندسان و طراحان معتقدند برای از بین بردن تداخل سیستم های کاتد و زمین باید از پلاریزیشن سل و اسپارک گپ استفاده کرد. استفاده از این محصولات سیستم حفاظت کاتدیک و سیستم ارتینگ را از طریق یک امپدانس سری به هم متصل می کند.

 این دستگاه به گونه ای ساخته شده است که تمامی خطاها مانند رعد و برق و اتصالات کوتاه AC، DC از آن عبور می کند. اما آنها پتانسیل و جریان مورد نیاز برای حفاظت کاتدیک را به زمین انتقال نمی دهند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که پلاریزاسیون سل و اسپارک گپ متفاوت عمل می کنند و انتخاب بستگی به محل قرارگیری دستگاه ارتینگ و نحوه استفاده از آن دارد. برای انتخاب بهترین نوع تجهیزات لازم است با مشاوران و متخصصان ما در دانش آریا مشورت نمایید.

تفاوت اسپارک گپ با صاعقه گیر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اسپارک گپ برای محافظت در برابر ولتاژهای اضافی ناشی از خطاهای الکتریکی یا صاعقه استفاده می شود. نام این دستگاه از دو قسمت جرقه و شکاف تشکیل شده است. در برخی موارد، اسپارک گپ با صاعقه گیر اشتباه گرفته می شود، اما این دو عملکرد کاملا متفاوتی دارند.

یک میدان الکتریکی در شکاف جرقه بین دو الکترود یکسان ایجاد می شود. این دستگاه از جرقه های خطرناک جلوگیری می کند. یکی از مهمترین کاربردهای اسپارک گپ محافظت در برابر خطرات احتمالی مانند جلوگیری از انفجار در محیط های خطرناک یا انفجاری یا نزدیک به مواد قابل اشتعال است. این دستگاه ها از امنیت بالایی برخوردار بوده و از فناوری GDT بهره می برند.

شما می توانید از این دستگاه در هر دو محیط داخلی و خارجی استفاده کنید. با توجه به حساسیت و نقش مهم این دستگاه ها در کنترل اضافه ولتاژ، باید بر اساس استانداردهای روز جهانی طراحی شوند. معمولا معتبرترین گواهی برای ساخت تجهیزات ضد انفجار گواهی ATEX است.

اسپارک گپ ضد انفجار برای استفاده در مناطق طبقه بندی شده به عنوان مناطق خطرناک استفاده می شود.با توجه به اینکه در این مناطق ممکن است محیط انفجاری تشکیل شود و هرگونه خطر احتمالی ناشی از جرقه اجتناب ناپذیر است و می توان از اسپارک گپ ضد انفجاری استفاده کرد. این واحد به صورت موازی بین دو فلنج با یک کیت عایق متصل می شود و خطر انفجار تا حد زیادی کاهش می یابد.

خرید اسپارک گپ

برای اطمینان از عملکرد صحیح این تجهیزات استانداردهای مختلفی در نظر گرفته شده است که قابل اعتمادترین آنها استانداردهای ATEX و BET می باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، این محصول در برابر ولتاژهای اضافی ناشی از صاعقه یا جرقه محافظت می کند. بنابراین خرید این محصول بسیار مهم است. وبسایت دانش آریا برای محافظت از سازه ها و محصولات در برابر صاعقه، انواع مختلفی از این تجهیزات را به مشتریان خود عرضه می کند.

لازم به ذکر است که دو نوع Spark Gaps ضد انفجار و نوع معمولی در وبسایت دانش آریا وجود دارد که به قسمت های مختلفی از جمله جداسازی دو سیستم ارت، خروجی برقگیر سیستم ارت و غیره تقسیم می شوند. موارد. بنابراین توصیه می کنیم برای محافظت از ساختمان و محصولات خود در برابر جرقه و صاعقه و جلوگیری از پرداخت هزینه های گزاف تعمیر و خرید مجدد، این محصول را خریداری کنید.

همانطور که گفتیم اسپارک گپ ها متعلق به تجهیزات برقگیر هستند. اسپارک گپ یا شکاف جرقه (به انگلیسی: Spark gap) دو الکترود فلزی هستند که در فاصله معینی از یکدیگر قرار گرفته اند. بسته به کاربرد، این شکاف را می توان با هوا یا گاز خاصی مانند هگزا فلوراید گوگرد پر کرد.

 دو نوع اسپارک گپ وجود دارد: دیاک و الکترونیکی. در نوع دیاک ، گاز موجود در محفظه اسپارک گپ با افزایش اختلاف پتانسیل یونیزه شده و جرقه می زند. این نوع اسپارک گپ با ایجاد یک محیط یونیزه و رسانا باعث ایجاد جرقه و اتصالات الکتریکی می شوند. در دیاک های از نوع الکترونیکی وظیفه تشخیص تفاوت های پتانسیل بر عهده دیاک ها است، جریان به صورت الکترونیکی و بدون جرقه های خطرناک تامین می شود.

برای  کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت دانش آریا مراجعه فرمایید.

https://danesharia.com/products/spark-gap-safe-ex/


11858847
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است