بازار 10:08 - 06 خرداد 1400

قهوه ها مرموز و دوست داشتنی





با قهوه بیشتر آشنا شویم

 

نوشیدنی های زیادی وجود دارند که ما با آنها  علاقه داریم و از نوشیدن آنها احساس رضایت می کنیم.

هر کسی  متناسب با ذائقه ی خود به یک نوشیدنی منحصر به فرد تمایل دارد اما می توان قهوه را جزو معدود نوشیدنی هایی بدانیم که اکثر افراد از نوشیدن آن احساس رضایت دارند و همیشه قهوه را جزو اولین اولویت های خود می دانند.

جدا از  این مورد این نوشیدنی اعجاب انگیز  برای تمامی سلیقه ها حرفی برای گفتن دارد و عموم افراد با هر طبع و مذاقی می توانند به نحوی از قهوه استفاده کنند.

و در ادامه باید بگوییم قهوه تنها یک نوشیدنی ساده  نیست که به عنوان یک وعده ی عصرگاهی از آن استفاده کنیم بلکه می توانیم از خواص و فواید بی کران آن نیز بهره ببریم.

در ادامه بیشتر راجب شگفتی های قهوه برایتان می گوییم ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که:

این گیاه ارزشمند چه تاریخچه ای دارد ؟ از کجا آمده ؟ توسط چه کسی کشف شده ؟ خواص آن چیست و هزاران موضوع جذاب دیگر…

 

تاریخچه ی پیدایش قهوه:

داستان های فراوانی در رابطه با اینکه اولین بار چه کسی این گیاه ارزشمند را کشف کرده وجود دارد و این داستان ها دست به دست شده تا به امروز یا با تحریف یا به طور کامل بدست ما رسیده و هر کسی روایت خاص خودش را برای این کشف دارد و حقیقتا شاید بتوان گفت که بطور دقیق مشخص نیست که چه کسی  یا چه چیزی سبب کشف قهوه شد ولی آنچه که تا به امروز شنیده شده حاکی از آن است که روزی،  فردی به نام کالدی (kaldi) که اهل اتیوپی بود گله ی بز های خود را برای چرا به یک مرتع برده و پس از چندی متوجه می شود که بزهایش بعد از خوردن یک گیاه خاص سرحال تر هستند و انرژی بیشتری دارند سپس خود نیز از آن گیاه خورده و متوجه انرژی دو چندانی که در بدنش حاصل شده می شود و همین شد تا امروز ما این گیاه ارزشمند را با نام قهوه می شناسیم در واقع از جهتی ما این موهبت را مدیون آن گله ی بز هستیم.

 روایت دیگری که شاید شنیده باشید این است که فردی به نام عمر در بیابان های یمن  گم شده بود که  در حین گشت و گذار متوجه درختی می شود و از میوه ی آن استفاده می کند و سپس با انرژی مضاعفی که در بدنش ایجاد شده به شهرش باز می گردد و از آن پس استفاده از  قهوه و گیاه آن در بین مردم یمن نیز رواج پیدا می کند، سپس از یمن به مصر و ایران راه پیدا کرد.

 

در هر صورت هر اتفاقی که افتاده تا این گیاه ارزشمند کشف شود سرانجامش این است که امروز با به راحتی دانه های قهوه را در دسترس داریم و از آن ها استفاده می کنیم.



اصطلاحات مربوط به قهوه:

رست (برشته کردن ): قهوه ای که شما بطور روزانه  استفاده می کنید همان گیاهی نیست که از درخت چیده شده بلکه تغییرات بسیاری در آن ایجاد شده تا آنچه که به دست شما رسیده به عمل آید یکی از این تغییرات رست کردن یا همان برشته کردن قهوه است که سبب می شود طعم ،میزان تلخی و میزان کافئین موجود در گیاه قهوه متغیر باشد و دیگر قهوه شباهتی به آن گیاه ابتدایی نداشته باشد و خاصیت های آن متفاوت از گیاه اولیه باشد.

 

 در این فرایند باید دو فاکتور بسیار مهم را در نظر داشته باشیم باشیم زیرا رست کردن قهوه صرفا به این دو فاکتور بستگی دارد:

  • درجه
  • زمان

 

درست کردن قهوه به چند دسته تقسیم می شود؟

فرایند رست کردن قهوه به 4 دسته تقسیم  می شود که این چهار دسته به نسبت  بازه زمانی و بازه دمایی که دارند ویژگی های ظاهری و شیمیایی قهوه را تغییر می دهند.

 بطور کلی این چهار دسته  رست کردن در بازه زمانی 13 دقیقه و بازه دمایی 196 تا 205 درجه سانتی گراد متغیر است.

 

برشته کردن روشن (LIGHT ROAST)

در این نوع رست کردن خصوصیات ظاهری و شیمیایی قهوه مانند طعم، عطر، رنگ دانه های قهوه در بیشترین حالت ممکن حفظ می شود و همچنین میزان کافئین موجود در این مدل از رست کردن نسبت به بقیه بیشتر است و درجه دمای مناسب برای این نوع رست بین 196 تا 205 درجه سانتی گراد است اگر دقت داشته باشید در این مدل هیچ گونه روغنی را روی دانه های قهوه مشاهده نخواهید کرد.

(MEDIUM ROAST) برشته کردن متوسط

در این نوع از رست کردن درجه دمای لازم باید بین 210 تا 219 باشد و همچنین در این مدل هم هنوز روغن دانه های قهوه دیده نمیشود و به نسبت دانه های تیره تر کافئین آن بیشتر است

(MEDIUM - DARK ROAST) برشتگی متوسط - تیره:

این نوع رست اولین قدم برای داشتن یک قهوه ی تلخ است زیرا به نسبت دمایی که دانه های قهوه تحمل می کنند تیره تر گردیده طعم آن تلخ تر از دو دل قبلی است و کافئین آن نیز به نسبت دو نوع پیشین کمتر است .

درجه دمایی که دانه های قهوه تحمل می کنند در این نوع رست کردن بین 225 تا 230 می باشد.

  (DARK ROAST)برشتگی تیره

در این نوع رست کردن شما می توانید شاهد مقدار کمی روغن روی دانه های قهوه باشید و به دلیل دمای بالایی که دانه ها تحمل می کنند دانه ها به تیره ترین حالت ممکن می رسند و گاه شاید حتی سیاه بنظر برسند که در این نوع کافئین آن به کمترین حالت ممکن می رسد و تلخی آن به نسبت زیاد است و دمایی که دانه ها تحمل می کند حدود 240 تا 245 درجه سانتی گراد است .  

اکنون که با انواع روش رست کردن و تفاوت آنها  آشنا شدید بهتر است به معرفی انواع قهوه بپردازیم تا از این پس شما نیز اطلاعات تخصصی و حرفه ای را در رابطه با انواع قهوه داشته باشید تا زین پس با آگاهی بیشتری قهوه میل کنید

  انواع  دانه قهوه

همانطور که در بالا اشاره شد رست کردن قهوه سبب ایجاد تغییرات در طعم، رنگ و میزان کافئین آن می شود و سپس برای تهیه ی نوشیدنی های مختلفی که بر پایه ی قهوه هستند ازنوع لازم رست شده ی آن استفاده می کنند.

 در ادامه انواع مختلف نوشیدنی هایی را که بر پایه ی قهوه است را به شما معرفی خواهیم کرد.

عربیکا:

این نوع قهوه به دلیل رست شدن با دمای بالا کافئین آن کمتر است و طعم شیرین و مطلوبی را به شما ارائه می دهد.

روبوستا:

این نوع قهوه نسبت به عربیکا کافئین بیشتری دارد و بیشتر میزان تلخی را در آن حس می کنید به همین دلیل در تهیه ی نوشیدنی هایی از جمله اسپرسو از این دانه استفاده می شود. اگر دوست دارید در طول شبانه روز انرژی شما بالا باشد پیشنهاد می شود از این نوع قهوه استفاده کنید.

قهوه ی ترک که یکی از محبوب ترین انواع قهوه است از ترکیب دانه های عربیکا استفاده می شود برای آشنایی با خواص قهوه ترک  کلیک کنید.

انواع نوشیدنی های قهوه

نوشیدنی های قهوه از ترکیب دانه های قهوه گاه با آب یا شیر تهیه می شوند و به نسبتی که دانه های قهوه در آن متفاوت باشد طعمی که به ارمغان می آورد متفاوت تر است.

شما می توانید با توجه به ذائقه ی خود نوشیدنی دلخواه خود را تهیه کنید.

 

قهوه ی سیاه :

نوعی نوشیدنی گرم است که از ترکیب دانههای قهوه با آب تهیه می شود



لاته:

 یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که بر پایه ی قهوه تهیه می شود و در ترکیبات خود اسپرسو و شیر را جای داده و به همراه کمی کف سرو می شود.









کاپوچینو:

 اگر بخواهیم دقیق تر این نوشینی را تشریح کنیم باید بگوییم همان لاته است با این تفاوت که میزان کف آن به نسبت شیر بیشتر است و طعم بسیار دلپذیری دارد.

آمریکانو:

 شاید بتوان گفت آمریکانو نوعی قهوه ی سیاهاست که مشابه آن کمی اسپرسو را با آب رقیق می کنند و طعم تلخ جذابی دارد.







اسپرسو:

اسپرسو را می توانید د هم به عنوان پایه ی برخی  نوشیدنی هم مانند لاته استفاده کنید و هم می توانید به تنهایی از طعم آن لذت ببرید.





دوپیو:

 

این نوشیدنی سرشار از کافئین است و از دو شات اسپرسو تشکیل شده پس پیشنهاد می شود روزهایی که به انرژی بیشتری احتیاج دارید خود را به نوشیدن یک فنجان دوپیو دعوت کنید.

کورتادو:

 ترکیب لطیفی از طعم شیر و تلخی اسپرسو است.

انقلابی در دنیای قهوه ها

در ادامه قصد داریم شما را با یکی از تولیدات جذاب و مثال نزدنی در دنیای قهوه ها آشنا کنیم

 

 قهوه نسپرسو (کپسولی):

در دهه های اخیر شاهد تولیدات جذاب و خارق العاده ای از شرکت نسپرسو بودیم.

تولیداتی که تمام پیش فرض های ما را نسبت به روش های دم آوری قهوه تغییر داد و ما را وارد دنیای بی انتهایی از کپسول های نسپرسو کرد.تولیدی که از ابتدا موفقیت آن تضمین شده بود چرا که هدف آن داشتن یک فنجان قهوه در سریع ترین زمان ممکن و برای هر ذائقه ای بود.

از جمله کپسول هایی که پیشنهاد می شود حتی برای یکبار هم شده آن را امتحان کنید  کپسول دولچه گوستو  می باشد که قطعا از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد.

 

به تاریخچه ی این گیاه ارزشمند اگر نگاه کنید سراسر آن مملو از ابتکار و نوآوری بوده و حال با تولید کپسول قهوه توسط شرکت نسپرسو می توان گفت انقلابی نوپا در این حوزه رخ داده .

فکرش را بکنید کپسولی را درون دستگاه گذاشته و بعد از گذشت یک دقیقه شما یک فنجان قهوه با طعم دلخواه خود دارید آیا این شگفت انگیز نیست.

برای امتحان کردن این کپسول ها و آشنایی با دنیای جدید و عجیب نسپرسو می توانید سری به سایت sunrup  بزنید و انواع کپسول ها و دستگاه های نسپرسو را با جزئیات بیشتری در آنجا مشاهده کنید و برای تهیه ی آن ها اقدام کنید.

حال برویم ادامه ی دنیای قهوه ها را بشناسیم.

 

خواص درمانی قهوه

این نوشیدنی جذاب را اگر در وعده ی عصرگاهی خود جای داده اید توجه داشته باشید که علاوه بر طعم دلنشین و جذابی که به شما هدیه می دهد برای شما خواص درمانی زیادی را نیز به ارمغان می آورد.

همانطور که میدانید این نوشیدنی سرشار از کافئین است وکافئین سرشار از خواصی است که تاثیر مستقیم روی بدن ما دارد به عنوان مثال:

کافئین می تواند شما را در برابر ابتلا به دیابت نوع دو ایمن سازد.

کافئین می توانید تاثیرات چشمگیری در چربی سوزی برای ما داشته باشد.

کافئین انرژی شما را افزایش داده و احساس هوشیاری بیشتری را احساس خواهید کرد

و مهم تر از تمام آنچه گفته شد قهوه می تواند مواد مغذی بدن شما را از جمله : ویتامین ب2، ویتامین ب5، پتاسیم، منیزیوم و منگنز را تامین کند.

 

پس زین پس به قهوه به چشم یک نوشیدنی عصرگاهی نگاه نکنید.

تمام آنچه گفته شد چکیده ای از دنیای بزرگ و اعجاب انگیز قهوه هاست که شما می توانید از آن انرژی و آرامش و تمرکز هدیه بگیرید و هدف ما آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان با فواید و اثرات قهوه خوردن و همچنین شناخت دنیای بیکران آن بود و قصد داریم با معرفی سایت سان راپ انواع قهوه ها، کپسول های نسپرسو و دستگاه های مربوطه را به شما معرفی کنیم.

قهوه ها و کپسول های نسپرسو متنوع و با کیفیت هستند مخصوصا اگر با دستگاه اسپرسو دم آوری شوند.






11083911
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» این روزها، گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباطات، تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طریق این دستگاه‌های هوشمند، امکانات بی‌شماری برای کسب درآمد وجود دارد که بسیاری از افراد به طور موفق از آنها استفاده می‌کنند. از پرداخت‌های م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است