استانی 08:08 - 02 مرداد 1392
عضو علی‌البدل شورای چهارم شهر اراک:
عضو علی‌البدل شورای اسلامی چهارم شهر اراک با انتقاد شدید از وضعیت فوتبال در این استان گفت: از فوتبال استان مرکزی تنها فوتش باقی مانده است.

از فوتبال استان مرکزی تنها فوتش مانده است

محمد رجاییان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: حکایت فوتبال استان مرکزی حکایت عجیب و غریبی است، سال‌ها است که نونهالان، نوجوانان، جوانان، امیدها، بزرگسالان و پیشکسوتان استان و به خصوص شهر صنعتی پردرآمد اراک از نداشتن حامی مالی و یاری‌کننده رنج می‌برند و متولیان فوتبال هم حاضر نیستند به مطالبات قانونی شهروندان پاسخ دهند!

وی تصریح کرد: فوتبال امروز از فضای تاریخی و سنتی سال‌های قبل خارج شده و می‌طلبد تا مدیرانی بر فوتبال حاکم شوند که از فضای سنتی و تاریخی فاصله بگیرند و با آگاهی از دانش روز و کار سیستمی فوتبال را به توسعه و پیشرفت نزدیک کنند.

عضو علی‌البدل شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه امروز مشکلات اقتصادی، جوان‌های ما را در فضای خانواده محزون و بی‌انگیزه کرده و فوتبال رویکرد و عنصر جدیدی برای شاداب کردن و با انگیزه کردن جوان ایرانی است، ادامه داد: نباید این فرصت گرانبها در اختیار افرادی قرار گیرد که هیچ برنامه‌ای برای توسعه آن ندارند.

رجاییان اظهار داشت: متأسفانه فضای سنتی حاکم بر فوتبال اراک حامیان انگشت شمار فوتبال را نیز ناراضی و نگران کرده تا جایی که خیلی از آنها حاضرند به جز اراک در هر شهری سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه هر مجموعه و سیستمی را نتایج و دستاوردهای آن مشخص می‌کند، گفت: اجازه دهید بی‌پرده و بی‌پروا با مدیران فوتبال شهر سخن بگوییم تا شاید از روی دلسوزی و کمک به جوانان شهر رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند، قبل از هر چیز بی‌پرده و صریح به خوانندگان عزیز عرض کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت ورزش و جوانان برای دانش‌افزایی و به‌روز شدن شخصیت‌های باتجربه‌ای چون محمدرضا غفاری و سایر همکاران وی در هیئت فوتبال هزینه‌های گزافی پرداخت کرده و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که این عزیزان از فوتبال سر درنمی‌آورند، اما حضور سالیان سال دراز ایشان در صحنه فوتبال و بالا و پایین شدن‌های فراوان، اجازه فعالیت جسورانه و پیگیری‌های دلسوزانه را از آنها سلب کرده و طی 40 سال حضور فرسایشی شرایط به گونه‌ای شده که امروز هیچ برآیند و نتیجه‌ای در فوتبال استان مرکزی حاصل نمی‌شود.

وی افزود: منظور اینکه حاج غفاری در فوتبال کم‌سواد نیست و اطلاعات خوب قانونی را با خود به همراه دارد، محمدرضا غفاری گنجینه قانون فوتبال است و به اندازه همه آلبوم‌های شما فوتبالی‌ها با مسئولان فوتبالی عکس دارد، اما آیا در اداره کشتی به گل نشسته فوتبال استان مرکزی، نجات این فوتبال از وضعیت کنونی و فرار از عقب گرد و پس رفت موفق عمل کرده یا خیر! این که هیئت فوتبال استان مرکزی همچون 40 سال پیش فقط و فقط به یک وظیفه خود و آن هم برگزاری مسابقات با تامین کادر اجرایی و داوران عمل می‌کند، عامل بدبختی فوتبال ماست! فوتبال امروز از تفنن و سرگرمی به یک علم و تجارت بزرگ تبدیل شده است که کوچکترین غفلت، فرصت‌های بزرگی را از ما سلب خواهد کرد و شما می‌بینید که طی سال‌های اخیر که علم روز به فوتبال تزریق شده ما دیگر حرفی برای گفتن نداریم.

عضو علی‌البدل شورا ی اسلامی شهر اراک که خود دستی بر آتش دارد، در ادامه تاکید کرد: به واقع هر سیستم و مجموعه‌ای که منشا اثر باید باشد را با کارنامه‌اش می‌سنجند و امروز باید کارنامه هیئت فوتبال استان مرکزی را مرور کنیم تا مشخص شود دوستان عزیز بنده چه میزان منشا اثر بوده و هستند! ما کدامین قله فوتبال کشور را فتح کرده‌ایم و کدام خدمات ارزنده را خارج از سیستم به جامعه فوتبال ارائه کرده‌ایم که حاضر نیستیم از کنار میز فوتبال کنار رویم و جای خود را به دیگران بدهیم.

رجاییان اظهار کرد: خودمان را گول نزنیم همه این جامعه را دعوت کنیم و ببینیم کدام یک از عملکرد مدیران فوتبال این دیار رضایت دارند (جامعه فوتبال اعضا و نفراتی را چون عوامل اجرایی و برنامه‌ریز، بازیکنان، مربیان، مدیران، داوران، هواداران، کارکنان باشگاه‌ها و... شامل می‌شوند)، از کادر اجرایی آغاز می‌کنیم،کادری مجرب و برنامه‌محور که خداوکیلی کار خود را خوب بلدند و شک نکنید که هیئت فوتبال این استان در برنامه‌ریزی مسابقات موفق بوده است، اما اگر یکی از این عزیزان استعفا دهد و قهر کند آیا توانسته‌ایم کادری پشتیبان را پرورش داده و آماده به خدمت نگاه داریم یا اینکه خدمت عزیزان را دائمی و ابدی فرض کرده‌ایم !

وی گفت: آیا تلاش کرده‌ایم تا کادر فعلی را با آموزش‌های صحیح و اصولی در بخش‌های مختلف قوانین، تغییرات قوانین، ارتباطات رایانه‌ای، ثبت‌نام‌های نوین رایانه‌ای، دانش روز فیفا، بازیکنان و مربیان خارجی و فرم‌های جذب آنها و... آشنا کنیم؟

عضو علی‌البدل شورا ی اسلامی شهر اراک ابراز داشت: به طور مثال اگر بخواهیم وضعیت یک بازیکن خارجی در لیگ‌های اروپایی را در هیئت فوتبال استان جستجو کنیم و بخواهیم بدانیم وضعیت ITC وی در سیستم TMS فیفا چیست، باید به چه فردی در هیئت رجوع کنیم؟ بایگانی و تاریخچه فوتبال استان مرکزی در کدام بخش هیئت فوتبال مستقر شده است؟ آیا مدارک و مستندات لیگ‌های دو فصل قبل را در این بایگانی داریم که اگر خواستیم استناد کنیم مشکلی ایجاد نشود؟

رجاییان بیان داشت: مطمئن باشید که پاسخ منفی است و ما در این خصوص کاری نکرده‌ایم، یکی از اشکالات عمده رئیس فعلی عدم واگذاری امور به همکاران به صورت تخصصی و بخشی است و همکاران معتقدند که ما در اداره امور اختیار کافی نداریم.

وی گفت: گردش مالی فوتبال دنیا  بالاتر از تجارت نفت و صنعت شناخته شده و در نتیجه افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باید از توان هدایت و اداره مالی و شناخت بازار برخوردار باشند والا کلاه‌مان پس معرکه است، جذب حمایت‌های مالی و کمک‌های ارزی و ریالی از اسپانسرها، ارتباطات مختلف با تجار و صنایع و مدیران باید در دستور کار رئیس و اعضای کمیته‌های مختلف هیئت فوتبال قرار گیرد تا جایی که گردش مالی فوتبال در استان مرکزی از طریق همین صنایع فعال و بخش خصوصی تامین شود و درآمدهای فوتبالی حاصل از قوانین داخلی فدراسیون فوتبال، به چشم اندازهای آینده فوتبال و کمک‌های خاص به برترین‌های فوتبالی این دیار (که به برکت این عملکرد برترینی وجود نداشته است) اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه نشستن در دفتر هیئت فوتبال و منتظر شدن برای بارش پول بر سر فوتبال شکست خورده اراک راه چاره نیست، ابراز داشت: فوتبال اراک نیازمند نگرش اقتصادی مدرن است، جایی که تجار و بازاریان و صنعتگران رغبت کنند برای سرمایه گذاری در عرصه فوتبال حضوری جدی داشته باشند، هیئت فوتبال بیلان کاری خود را در خصوص جذب اسپانسر اعلام کند تا مشخص شود طی سال‌های اخیر چه میزان از محل کمک‌های خارج از سیستم فوتبال وارد فوتبال شده و خرج بچه‌های این شهر شده است؟

عضو علی‌البدل شورا ی اسلامی شهر اراک خاطر نشان ساخت: اگر عملکردی نداریم محترمانه کنار رویم  و اجازه دهیم افرادی به صحنه ورزش ورود کنند که توانایی جذب حمایت‌های مالی و معنوی برای استعدادهای این دیار را داشته باشند، موضوع سوم بازیکنان در رده‌های مختلف سنی هستند، بدون شک هیئت فوتبال شهرستان و استان بزرگ‌ترین حافظ منافع و حمایت کننده بازیکنان در رده‌های مختلف سنی است.

رجاییان با بیان اینکه در شهرهای دیگر رئیس و اعضای هیئت کبوتران فلج را به جای قناری زیبا به باشگاه‌های بزرگ قالب می‌کنند و با رفت و آمدهای مداوم و از روی دلسوزی برای بچه‌های استان همه وجود خود را می‌گذارند، بیان کرد: متاسفانه در استان مرکزی برای بازیکن شدن و ورود به عرصه حرفه‌ای فوتبال باید از مانع بزرگی به نام هیئت فوتبال پرش کنید چرا که به اعتقاد دوستان فوتبالیست اراکی به بلوغ کافی نرسیده و اندازه‌اش این قدر نیست، بچه‌های معصوم اراکی بعد از موفق شدن در تست‌های مختلف آمادگی جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی تازه باید از مانع هیئت پرش کنند که اگر افکارشان با عزیزان ما هم‌خوانی نداشته باشد باید قید فوتبال و پیشرفت در فوتبال را بزنند.

وی افزود: از طرف دیگر دوستان پاسخ دهند طی این 30 سال مدیریت و کارکرد مدبرانه و تیزهوشانه چند بازیکن اراکی در رده‌های سنی مختلف راهی تیم‌های ملی شده است؟ حتی حاضریم دعوت شدگان به اردوهای تیم‌های ملی را لیست کنند تا یکی از شاخص‌های عملکردی هیئت فوتبال برای روشن شدن اذهان عمومی به مردم ارائه شود.

به گفته وی موضوع چهارم داوران این استان هستند در این 30 سال چند مدرس داوری به عرصه فوتبال کشور معرفی کرده‌ایم؟ چند ناظر داوری از اراک در مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول حضور دارند؟ آیا خودخواهی‌های ما سبب نشده تا فوتبال استان از داشتن نفرات مجرب و حرفه‌ای در سطح اول داوری و نظارت داوری بی بهره شود؟  چند داور ما در عرصه داوری کشور در لیگ‌های برتر و دسته اول و دوم و فوتسال برتر و لیگ دسته اول سوت می‌زنند؟

کارشناس مسائل فوتبال استان مرکزی خاطر نشان ساخت: اصلا در حالی که استان‌های کم برخوردارتر از ما داوران برجسته‌ای را به جامعه فوتبال کشور معرفی کرده‌اند کدام داور ما (به جز محمد کمانی که آن هم با تلاش‌های خودش و لابی‌های فراوان وارد این سیستم شده است) به فوتبال حرفه‌ای ورود پیدا کرده است؟

رجاییان خطاب به مربیان زحمتکش و عزیز گفت: ما به جای پرورش افرادی که در فوتبال سابقه بازی و توان علمی و عملی داشته‌اند از ترس جایگزین شدن آنها با خودمان، به توسعه مربیان در بین افراد علاقمند و غیر فوتبالی روی آورده‌ایم و جولان دادن بازیکنان بزرگ در عرصه مربیگری را ممنوع کرده‌ایم! خیلی از کسانی که امروز مربی شده‌اند توانایی زدن یک شوت به سمت دروازه را هم ندارند چه رسد به هدایت و راهبری تیم‌های فوتبال آن هم در فوتبال پایه که نیاز به تخصص بالا دارد! حسن عبادی، حمید نعمتی، محمدرضا رضایی، محمدرضا خسروی، تورج تربتی، محمود احمدی، رضا قاسمی، علیرضا علیدادی، اصغر حیدری، بهداد غضنفری، مهدی مطلبی، عباس دربندی، جواد احدی، ابوالفضل آتشیان، سعید دریس‌پور، محمدعلی رمزی، حمید بیگلری، رضا شمسی و... از نسل‌های دورتر  و محمد سلیمی، محسن اسلامیان، حسین عبدی، رضا طلایی، داود رمزی، حسین جعفری، علی قلعه نویی، مسعود کلبعلی و... از نسل جدیدتر در کجای فوتبال ما جای دارند! چرا فنی‌های فوتبال ما باید برای ورود به عرصه حرفه‌ای فوتبال به لابی‌های غیر فوتبالی روی بیاورند و دستشان به جایی نرسد؟

وی تصریح کرد: فوتبال و مربیگری فوتبال حرفه تخصصی است و چاکرم، نوکرم بر نمی‌دارد ولی در فوتبال اراک هر کس زودتر وارد صحنه شود و حرف‌های قشنگ‌تری بزند موفق‌تر و بالاتر است و این یعنی دور ماندن شایسته‌ها در عرصه فوتبال و همان دایره عقب گرد فوتبال.

عضو علی‌البدل شورا ی اسلامی شهر اراک ادامه داد: در حوزه پرورش نیروی انسانی برای احراز رتبه مدرس و ناظر در بخش‌های مربیگری و داوری هم، اخلاق مدیران فعلی فوتبال اجازه نداده تا کس دیگری به جز خودشان در این عرصه جولان دهد، استان‌های کم برخوردارتر و همجوار استان مرکزی تعداد زیادی ناظر داوری، ناظر فدراسیون و مدرس راهی فوتبال کشور کرده‌اند اما ما خودمان هستیم و خودمان تا کسی فرصت حضور و خودنمایی و عرض اندام در فضای فوتبال خارج از استان را نداشته باشد.

رجاییان ابراز داشت: امروز عزیزان ما در هیئت فوتبال اولین کسانی هستند که نقش و تاثیر مربیان بومی در اندک تیم‌های حرفه‌ای استان مرکزی انکار می‌کنند و با ضرب‌المثل و مثال و شوخی آنها را معضل فوتبال استان می‌شمارند و اجازه هر گونه فعالیت حرفه‌ای را از اراکی‌ها می‌گیرند، این موضوع در خصوص فوتبالیست‌ها و دست اندرکاران حوزه‌های مختلف فوتبال هم صدق می‌کند.

وی تاکید کرد: شما به دفتر زیر پله هیئت فوتبال در چند دهه اخیر نگاه کنید، به نظر شما آیا این محل در شان و شخصیت استان تجاری صنعتی مرکزی است، سوال کنید چه میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی (فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان) به بحث فوتبال استان مرکزی اختصاص داده شده است؟ آیا اندازه و شان فوتبال استان زیر پله‌ای است که بیشتر به قهوه‌خانه شبیه است و بس یا اینکه ما می‌توانستیم از وجود شخصیت‌های برجسته‌ای که در راس هرم مدیریتی استان فعالیت می‌کنند و حاضرند با پیگیری‌های انجام شده برای فوتبال هزینه کنند، بهره بجوییم و فوتبال استان را در طرح‌های مختلف مثل آسیا ویژن، استعدادیابی، جوانان، مدارس فوتبال، باشگاه‌های نمونه و... به موفقیت رهنمون سازیم.

عضو علی‌البدل شورا ی اسلامی شهر اراک گفت: امروز فوتبال آمال و آرزوی همه اقشار جامعه است و مردم این دیار با پیروزی خوشحال می‌شوند و با شکست سرافکنده و خموده! و فوتبال فوتی استان مرکزی همه‌اش شکست و ناکامی است تا جایی که دست اندرکاران جامعه فوتبال استان مرکزی یکی پس از دیگری کنار می‌روند و عطای فوتبال را به لقایش می‌بخشند.

البته دبیر دوست داشتنی هیئت فوتبال به موضوع شفاف و قانونی اشاره کرده‌اند که محمد رضا غفاری منتخب افراد حاضر شده در مجمع است و کاملا قانونی رئیس هیئت شده است اما باید اذعان داریم که قرار بود در فصل چندم حضور رئیس تغییرات عمده‌ای انجام و مطالبات جامعه ورزش پاسخ داده شود.

رجاییان بیان کرد: این تغییرات که انجام نشد هیچ، دسته بازی‌های بدتر از دسته بازی‌های سیاسی آغاز شد و در نهایت به جز چند تغییر کوچک که به هیچ عنوان در اصل موضوع دخالتی نداشته و ندارد بقیه نفرات در جشن پیروزی شرکت کردند و به حال و روز جامعه فوتبال خندیدند! شاید خیلی از عزیزانی که تلاش کرده‌اند تا به منظور کمک به فوتبال وامانده اراک تغییری را در هیئت ایجاد کنند، طرد شدند و فاصله‌شان با هیئت و فوتبال بیشتر شد تا علمی شدن فوتبال که مورد نظر همه کارشناسان ورزش است کمتر به چشم خورد.


1132481
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۱۸ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۱۸ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ یکشنبه ۱۷ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱۶ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱۶ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» مردم ایران با حضور در محل اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به صندوق انداختند.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» جلوه ای از مشارکت مردم سراسر کشور در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را در این بسته خبری مشاهده می کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۱۴ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۱۳ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی استان سمنان از دستگیری زن و شوهری که ۱۶ سال قبل اقدام به قتل مادربزرگشان کرده بودند، خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است