بازار 17:17 - 15 شهریور 1398

پرسشنامه چیست؟

تهیه پرسشنامه یک امر مهم در تمام مراحل تحقیقی، پژوهشی برای اغلب موارد ملاک و مقیاس سنجش است چرا که خروجی آماری بر این امر استوار است. در تمام مقاطع شغلی و تحصیلی پرسشنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به نیاز بسیاری افراد در تمام مقاطع تحصیلی، رسمی؛ و ... استفاده از پرسشنامه امری انکار ناپذیر است. تهیه پرسشنامه را در اولویت کاری خود قرار دادیم چرا که تهیه پرسشنامه هایی با استاندارد های مناسب و کاربردی را امری لازم در راستای کمک به جامعه آماری متقاضی این نوع فایل می دانیم.

شایان ذکر است که پرسش سنج ارائه خدمات پرسشنامه ها را در قالب فایل های دانلودی به دلیل انتقال سریع به کاربر و دسترسی آسان را جز خدمات ویژه کار خود قرار دادیم.

مفهوم پرسشنامه

درک پرسشنامه و ویژگی های پرسشنامه و نقاط قوت و ضعف آن، و همین‌طور حساسیت‌هایی که باید در مورد یک پرسشنامه وجود داشته باشد، کار ساده‌ای نیست.

پرسشنامه شامل دسته اي از پرسش ها ست كه برطبق اصول خاصي تدوين گرديده است و به صورت كتبي به افراد ارائه مي شود و پاسخگو بر اساس تشخيص خود جواب ها را در آن مي نويسد.

تعاریف دیگر پرسشنامه:

بعضی منابع، مکتوب بودن را در تعریف پرسشنامه قید کرده‌اند.

برخی منابع دیگر، پرسشنامه را ابزاری برای گردآوری اطلاعات از پاسخ دهنده‌ی مطلع تعریف کرده‌اند.

در برخی از تعاریف پرسشنامه، تاکید شده که موضوع سوالات در مورد دیدگاه‌ها و نگرش‌ و ترجیحات مخاطب است.

برخی تعاریف دیگر، دانش و نگرش و عملکرد را به عنوان حوزه های اصلی مورد سنجش در پرسشنامه ها مطرح می‌کنند.

اصول كلي تنظيم پرسشنامه

- سوال هاي پرسشنامه بايد بر اساس هدف ها يا سوال هاي تحقيق تنظيم گردد؛

- پرسشنامه بايد پاسخ دهنده را جذب نموده و سوال هاي آن براي او جالب باشد؛

- پرسشنامه بايد تا حد امكان كوتاه باشد و داده هاي مورد نياز پژوهشگر را فراهم آورد؛

- دستورالعمل تكميل پرسشنامه بايد كوتاه بوده و حاوي كليه اطلاعات مورد نياز پاسخ دهنده، براي كامل كردن پرسشنامه باشد. پرسشنامه بايد همراه دستورالعمل تكميل آن بوده و چگونگي پاسخ دادن به سوال ها را براي پاسخ دهنده تشريح كند.

انواع پرسشنامه از لحاظ محتوایی

به طور كلي به لحاظ محتوايي در يك پرسشنامه، پنج نوع پرسش وجود دارد.

1ـ پرسش­هاي زمينه­اي يا خصيصه­ ها: اين پرسش­ها  براي كسب اطلاع از خصوصيات پاسخگو است، پرسش­هايي در مورد جنس، سن، شغل، قوميت، مذهب و ... در اين گروه جاي مي­گيرند. اين پرسش­­ها در پرسشنامه بيشتر در نقش متغيرهاي مستقل ظاهر مي­شوند.

2ـ پرسش­هاي رفتاري: اين پرسش ها براي اطلاع از رفتارها و فعاليت هاي پاسخگويان مناسب است،  چراكه رفتار پاسخگو مد نظر است و در صدد كشف فعاليت هاي آنها هستيم. پرسش هايي نظير (روزي چند ساعت از برنامه هاي تلويزيوني استفاده  مي­كنيد؟، آيا در فعاليت­هاي محلي شركت مي­كنيد؟ و ...)

3ـ پرسش­هاي اعتقادي: كانون توجه اين پرسش­ها تعيين چيزي است كه پاسخگو آن را درست مي­داند. مثلاً (به نظر شما مشاركت محلي تا چه اندازه بر توسعه محلي تاثير دارد؟، تا چه حد موافق هستيد: مسئولين در توسعه محلي نقشي ندارند؟ و ...) در اين پرسش­ها به دنبال سنجش اعتقادات و باورهاي شخصي پاسخگو مي­باشيم، باورهايي كه ذهن پاسخگو وجود دارد و با آنها زندگي مي­كند.

4ـ پرسش­هاي نگرشي: كانون توجه اين پرسش­ها تعيين چيزي است كه پاسخگو آن را مطلوب مي­داند. مثلاً (به نظر شما شهروندان محله بايد در فعاليت­هاي محلي شركت كنند؟، آيا مسئولين محلي موظف به تشويق مشاركت محلي شهروندان هستند؟     و ...) در اين پرسش­ها از پاسخگو درخواست مي­شود شرايط مطلوب و آرماني را تعيين كنند و و به دنبال تعيين ميزان  اعتقادات و باورهاي شخصي آنها نيستيم.

5ـ پرسش­هاي دانشي: اين پرسش­ها به دنبال ارزيابي و سنجش دانش و آگاهي پاسخگو مي­باشد. در مطالعاتي نظير سواد رسانه­اي، سواد انرژي، مطالعات فرهنگ سازماني بيشتر از اين نوع پرسش­ها استفاده مي­كنيم.

اشكال پرسش­ها

پرسش­ها به سه شكل بسته، باز و نيمه بسته مي­باشد. پرسش بسته با گزينه­هاي تحميلي پرسشي است كه در پاسخ به آن چند گزينه ارائه شده و پاسخگو بايد يك يا چند گزينه را انتخاب كند. پرسش باز، پرسشي است كه پاسخگو با اختيار كامل به پرسش­ها پاسخ مي­دهد و پرسش نيمه بسته تركيبي از دو پرسش است در اين پرسش به پاسخگو گزينه­ هايي ارائه مي­شود و در ضمن به اختيار داده مي­شود پاسخ مد نظر خود را اعمال كند.

پرسش باز: مثال، مهمترين مشكل فعاليت­هاي جمعي در ميان شما چيست؟

پرسش نيمه بسته: مثال، اوقات فراغت خود را در آخر هفته چگونه سپري مي­كنيد؟

تماشاي تلويزيون         ديد و بازديد          مطالعه          ساير موارد؟ ...............................................

پرسش­هاي بسته: پرسش­هاي بسته كه بخش زيادي از پرسش­نامه را پر مي­كند داراي اشكال مختلفي مي­باشد

به چه پرسشنامه ای استاندارد می گوید؟

به پرسشنامه ای استاندارد گفته می شود که چند شاخص مهم را دارا باشد :

-روایی داشته باشد: این بحث در ارزیابی نگرش ها برای مسائل مدیریتی و روانشناسی بسیار مهم است. استاندارد بودن پرسشنامه جهت ارزیابی داده ها بسیار اهمیت دارد. محتوای پرسش ها و ماهیت پرسش ها لازم است با هدف پرسشنامه یکی باشد یعنی ارتباط معنایی و مفیدی داشته باشد به عنوان مثال برای ارزیابی نگرش فردی شخص نیازی نیست بدانیم به کدام فروشگاه برای خرید می رود. پس پرسش ها با شاخص هدف، ارتباط معنایی داشته باشند به این خصوصیت پرسشنامه می گویند پرسشنامه دارای روایی است.

پایایی پرسشنامه : پرسشنامه ای استاندارد محسوب می شود که از اعتبار برخوردار باشد یعنی نتیجه نهایی قابل اطمینانی ارائه کند و در صورت تکرار جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه همان نتایج یا نتیجه ای نزدیک به آن را ارائه دهد، ما فروش پرسشنامه ها را بصورت فایل با قابلیت اعتماد بالا برایتان امکان پذیر کرده ایم.

روش اجرا و ارزیابی نتیجه : یکی دیگر از شاخص های پرسشنامه استاندارد، روش اجرای مشخص است، نحوه نتیجه گیری و نمره گذاری پرسشنامه باید مشخص و تعریف شده باشد.

روش تعبیر: روش تعبیر؛ نتیجه، تحلیل یا تفسیر هر کدام یکی باشد یعنی شاخصی برای اعلام نتیجه ی پرسشنامه مشخص شده باشد.

پرسشنامه شناسنامه دار باشد : بدین معنا که تنظیم کننده آن مشخص باشد، چه کسی آن را ابداع کرده است، مشخص باشد. در چه سالی تدوین شده است، تعداد پرسش ها مشخص باشد، در پرسشنامه چه مطلبی مورد ارزیابی قرار می گیرد، مشخص باشد.

توجه داشته باشد که دانلود پرسشنامه را از هر وبسایتی انجام ندهید،فقط از وبسایت های معتبر که مجوز های لازم را داشته باشند.

معرفی پرسش سنج

پرسش سنج در سال1398 تاسیس شد و با هدف بهبود کیفی در آزمون های آماری که با روش تحقیق میدانی، و با در اختیار قرار دادن پرسشنامه های استاندارد برای محققین و دانشجویان پا به این عرصه نهاد. چناچه مطالب بالا نظر شما را در ارتباط با چیستی و چگونگی پرسشنامه جلب نمود شما میتوانید با مراجه به پرسش سنج پرسشنامه خود را تهیه نموده.

 


10230803
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است