استانی 08:41 - 24 مرداد 1401

۴۷ درصد تشکل‌های مردم‌نهاد در اردبیل فعال است

رضوان باقلاچی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: چهار مرجع صادرکننده مجوز برای تشکل‌های مردم‌نهاد به غیر از فرهنگ و ارشاد در این حوزه فعال هستند و سعی می‌کنند تا با هدف جلب مشارکت مردمی اجازه فعالیت به تشکل‌های مردم‌نهاد را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته مجوزهای چند منظوره برای این تشکل‌ها صادر می‌شد که هم اکنون این مجوزها تک منظوره صادر می‌شود تا تشکل‌ها به صورت تخصصی و در هشت حوزه تعیین شده، بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و سلامت، علوم و فناوری، محیط زیست، عمران و آبادانی، توسعه پایدار و امور بین‌الملل فعالیت می‌کنند.

باقلاچی افزود: زیرشاخه‌های این موضوعات تخصصی نیز متنوع و شامل آسیب‌های اجتماعی، نشاط اجتماعی، فرهنگ عمومی، مسائل اعتقادی و مذهبی، سلامت عمومی، امور حمایتی و حوزه‌های علمی، پژوهشی و… است که در بدو تأسیس با ۹ نفر فعالیت خود را آغاز کرده و باید در سال‌های بعد عضویت خود را تا ۲ برابر افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال متولی صدور مجوز ورزش و جوانان است که ما در استان در ابعاد مختلف سعی می‌کنیم برای مشارکت بیشتر جوانان مجوزهای درخواستی را مورد بررسی قرار داده و صدور مجوزهای قانونی را انجام دهیم.

باقلاچی اضافه کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد ماهیت غیردولتی دارند و به هیچ وجه منابع دولتی به آنها اختصاص پیدا نمی‌کند اما در قالب تفاهمنامه، قرارداد و برون‌سپاری فعالیت‌ها حمایت‌های مالی از این تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی فعالیت این تشکل‌ها را عام‌المنفعه و در راستای توسعه استان اعلام کرد و ادامه داد: در استان اردبیل برای ۱۲ تشکل استانداری، ۶۹ تشکل فرمانداری و نیروی انتظامی ۲۵ تشکل مجوز لازم را صادر کرده و ۲۱ مجوز تشکل مردم‌نهاد از سوی بهزیستی و ۵۶ مجوز نیز از سوی ورزش و جوانان صادر شده است.

باقلاچی بیان کرد: در مجموع ۲۱۵ تشکل در استان اردبیل فعال هستند در حالی که برای ۴۶۰ تشکل پروانه فعالیت صادر شده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته، ۴۷ درصد تشکل‌های مردم‌نهاد استان فعال و ۵۳ درصد نیمه‌فعال و یا غیرفعال هستند که سعی می‌کنیم با حمایت‌های همه‌جانبه این تشکل‌ها را فعال کنیم.

باقلاچی برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی و حل مشکلات مدیریتی، مالی و تشکیلاتی این گروه‌های مردم‌نهاد را یادآور شد و تصریح کرد: بزرگترین تشکل مکتب اسلام مساجد است که در مسجد کانون‌های فرهنگی، هنری و پایگاه‌های مقاومت فعالیت کرده و در کنار آن فعالیت مراکز نیکوکاری و هیئت‌های مذهبی را نیز شاهد هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با گرامیداشت ۲۲ مرداد سالروز تشکیل تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: در گرامیداشت این هفته دیدار با پیشکسوتان و تجلیل از تشکل‌های فعال انجام شده و با حضور در تشکل‌های حوزه اجتماعی به ویژه خیرین مدرسه‌ساز، مسجدساز و کتابخانه‌ساز سعی می‌کنیم تجلیلی را از فعالان این حوزه داشته باشیم.


11654689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است