بازار 09:47 - 29 خرداد 1400

شباهت های واگن ریل با انواع بلبرینگ

واگن ریل مانند بلبرینگ و رولبرینگ ها در زیر مجموعه های یاتاقان های صنعتی قرار می گیرد. نه تنها واکن ریل ها بلکه تمامی انواع یاتاقان ها با یک هدف یکسان و آن کاهش میزان اصطکاک در حرکت نسبی سطوح می باشد. بدون استفاده از یاتاقان ها در اتصال سطوح بر روی یکدیگر سایش پیدا کرده دما به سرعت بالا می رود و نه تنها سایش سطوح سبب خوردگی آنها می شود بلکه در کاربری مستمر و بصورت پیوسته افزایش دما سبب ذوب شدن و پسبیدن سطوح به یکدیگر می شود.

تفاوت اصلی واگن ریل ها با انواع بلبرینگ در دو بخش قابل بررسی می باشد. اول اینکه در ساختار واگن ریل بجای استفاده از ساچمه های کروی که در ساختار انواع بلبرینگ می بینیم از قطعاتی به شکل غلتک های تو پر فولادی استفاده می شود. تفاوت دوم این دو نوع یاتاقان در نوع و شکل هندسی سطوحی است که در اتصال بکار گرفته می شوند. از واگن ریل ها برای تعلیق بار در اتصالات سطوح مسطح مانند کشوها استفاده می شود حال آنکه از بلبرینگ و رولبرینگ ها در اتصالات شافت ها و محور های دوار استفاده می شود.

معرفی بلبرینگ های سوزنی

استفاده از یاتاقان ها در شکل های بلبرینگ و رولبرینگ در صنایع بسیار گسترده بوده و در واقع این دو دسته از یاتاقان ها دارای حداکثر کاربری در صنایع هستند. بلبرینگ ها در ساختار خود از ساچمه های کروی شکل استفاده می کنند حال آنکه در طراحی رولبرینگ ها از شکل های مختلفی از ساپمه مانند ساپمه های کروی، استوانه ای، سوزنی، مخروطی و بشکه ای استفاده می شود. بلبرینگ ها دارای سطح تماس نقطه ای بین ساپکمه و رینگ و رولبرینگ ها در سطح گسترده تری و اغلب بصورت خطی در تماس بین ساچمه و رینگ عمل می کنند. از این رو درجه آزادی حرکت بلبرینگ ها بیشتر از رولبرینگ ها و در عوض قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار برای رولبرینگ ها فراهم می باشد.

بلبرینگ سوزنی Needle bearing یا نیدل برینگ در واقع نوعی از رولبرینگ های سوزنی از نوع استوانه ای می باشد که از ساپمه هایی با قطر بسیار کم در ساختار خود استفاده می کند. بلبرینگ سوزنی هم در شکل شعاعی برای اتصال بر روی شافت های افقی و هم از نوع محوری کف گرد تولید می شود. بکارگیری بلبرینگ سطونی هم بصورت ترکیب ساچمه و قفسه Cage و گاهی حتی همراه با رینگ های خارجی صورت گرفته و روانکاری بلبرینگ سوزنی نیز بسته به شکل هندسی و نوع باری که تعلیق می کند و همچنین بر حسب قطر و حداکثر سرعت زاویه ای با انواع روغن و گریس صورت می پذیرد.

متریال و گرید انواع واگن ریل و نیدل برینگ ها

در ساختار انواع یاتاقان شاامل انواع بلبرینگ، رولبرینگ، واگن ریل و نیدل برینگ از انواع مختلفی آلیاژ ها با دو محوریت اصلی استفاده می شود. تنسایل مقاومتی بالا و مقاومت سایشی مناسب دو شاخص کیفی برای قطعات فلزی که عمدتا از آلیاژ های فولادی تولید می شوند می باشند. خوشبختانه روش های صنعتی برای بالا بردن این دو مشخصه مکانیکی در فلزات بصورت همسو عمل کرده و اغلب از روش های حرارتی گرمایشی و سرمایشی در بالا بردن مقاومت سایشی آلیاژ های فولادی بکار رفته در تولید یاتاقان بلبرینگ ها استفاده می شود.

در اغلب کاربری ها برای برند های مختلف میزان تنسایل مقاومتی انواع یاتاقان بلبرینگ ها بالای 1300 نیوتن بر میلیمتر مربع که در برخی از برند ها به بالای 1600 نیز می رسد تولید می شود. مقاومت سایشی تحت تاثیر سختی سطحی و فاکتوری به نام عمق لایه سخت نیز از دیگر فاکتور های موثر بر طول عمر و کاربری مفید یاتاقان بلبرینگ ها محسوب می شوند که برای برند های مختلف متفاوت برای برخی از برند های معتبر به بالای 64 راکول نیز می رسد.

 


11112441
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» این روزها، گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباطات، تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طریق این دستگاه‌های هوشمند، امکانات بی‌شماری برای کسب درآمد وجود دارد که بسیاری از افراد به طور موفق از آنها استفاده می‌کنند. از پرداخت‌های م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است