استانی 11:41 - 17 اسفند 1393
«تمین» دهستانی بزرگ در دامنه‌ی کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان است که در دل خود روستاهای متعدد از جمله روپس، جش سیاه جنگل، تمیز و ... را جا داده است.

«تمین»، بهشت بلوچستان سرسبزترین منطقه در دل کویر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، این دهستان در غربی‌ترین قسمت شهر میرجاوه واقع است و از جنوب به کوه تفتان، از شمال به سنگان منتهی می‌شود.

آبادی‌های دهستان تمین، آب و هوایی خوش دارد و در اغلب فصول سال هوای آن معتدل است.

این منطقه حدود ۷۵ کیلومتر تا گرمای سوزان کویر ریگ ملک فاصله دارد. تمین با داشتن سرسبزی بی‌نظیرش قطعه‌ای از بهشت بوده تا رهگذران شاهدی بر قدرت پروردگار باشند.

سر سبزی و طراوت آن نمایی بسیار دل‌انگیز دارد. محصول اصلی آن انجیر، توت، شاه‌توت، امرود(گلابی) انگور، هل و آلبالو، زرد آلو... و بسیاری از میوه‌های مناطق سردسیر درآن به عمل می‌آید، بادام، پسته، گردو ... نیز در آن قابل برداشت است.

از درختان خودرو می‌توان به انجیر کوهی، بنه، ارچن، گز وگواتام(بادام کوهی) اشاره کرد. محصولات عمده‌ی این منطقه گندم و جو است.

کوه‌های اطراف منابعی غنی و سرشار از معادن طبیعی بوده که در گذشته و حال مورد استفاده قرار گرفته است. گیاهان دارویی منطقه درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و ... هستند که از گذشته تا حال برای بسیاری از درمان بیماری‌ها از آنها بهره گرفته می‌شود.

شیره و یا صمغ درخت بنه موسوم به گونجک که برای درمان بیماری‌ها و از جمله مبحث دندانپزشکی کاربرد دارد، در این منطقه به‌وفور یافت می‌شود. در مجموع روستای تمین بهشتی، در بلوچستان و دری بر دامن تفتان است. اگر مسیر رودخانه‌ی آن را تعقیب کنیم روستاهای دهستان یکی پس از دیگری در مسیر آن قرار دارد.

موقعیت «تمین» از زاهدان

تمین از زاهدان ۱۳۵ کیلومتر و از میرجاوه ۶۵ کیلو متر فاصله دارد که کار عمده مردم منطقه کشاورزی است.

تاریخچه دهستان تمین

تمین در بیان تاریخچه و معرفی تمدن در اطراف قله 4050 متری و آتشفشان نیمه فعال تفتان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این قله یکی از قلل مرتفع ایران است که باعث تنوع آب و هوا در منطقه بلوچستان شده است و همین تنوع و پوشش گیاهی و وجود آب فراوان در اطراف عامل جذب انسان‌ها به این سمت بوده که در اطراف آن سکنی گزیدند و تمدن تفتان را بوجود آوردند. آثار بجا مانده از گذشتگان و پیشینیان حکایت از این قضایا دارد. که دهستان تمین هم تحت‌تأثیر آن دارای آثاری از قبیل تپه‌های باستانی، قبرستان‌ها، چله‌خانه، معماری صخره‌ای، آسیاب‌های آبی، قلعه‌ها، قبرستان هفتاد ملا، کوره‌های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی، همه‌ی این آثار بیانگر وجود یک استقرار عظیم انسانی در این دهستان است.

قدمت آثار بر اساس شواهد و ابزار بدست آمده تاریخی، تمدن اطراف تفتان را به ۸۰ تا۱۰۰هزار سال پیش تخمین می‌زنند.

آثار برجسته و شناسایی شده تمین

قلعه تمین

این اثر با مساحت حدوداً ۳۰۰۰ مترمربع و ۲۵ متر ارتفاع از سطح دره تمین مرکزی بر فراز صخره‌ای بلند با مصالح بومی هم‌چون گل رس ساخته شده است و قلعه با قدمت ۲۵۰ ساله مرکز فرماندهی حاکمان منطقه هم‌چون سید خان و شاه احمد... بوده است. که متأسفانه بخش اعظم این قلعه از میان رفته است.

آسیاب آبی

قدمت این آسیاب‌ها حدود ۱۵۰ سال است این نوع آسیاب‌ها با توجه به آب فراوان در مناطق مختلف اطراف تفتان همانند تمین و تمندان و... متداول بوده که این آثار مانند دیگر آثار با توجه به کم‌توجهی اهالی و مسئولان رو به نابودی است.

چله‌خانه

از آثار دیگر این دهستان چله‌خانه است که در گذشته دور مردم مسلمان این دیار در این مکان که در دل کوه کنده شده به مدت ۴۰ شبانه‌روز به دعا و عبادت می‌کردند و غذایشان فقط آب و در صورت نیاز یک عدد خرما بوده است.

معماری صخره‌ای

این معماری بالغ بر ۴۰۰۰ مترمربع در نوع خود در سطح کشور کم‌نظیر بوده و اظهارنظر باستان‌شناسان ایجاد این‌گونه سازه‌های معماری به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی بر می‌گردد.

معماری صخره‌ای تمین هم‌چون معماری صخره‌ای میمند کرمان و کندوان است. مجموعه‌های صخره‌ای تمین در چهار قسمت در دل کوه کنده شده است. سقف این اتاق‌ها تقریباً گنبدی و هر یک از آنها دارای ستون و فضاهای الحاقی است.

قبرستان تمین

این قبرستان در دهستان تمین واقع شده است و قبور این قبرستان که شمار فراوانی می‌باشد در دل کوه‌های سنگی هستند این کوه بالغ بر ۱۷۰ هزار مترمربع در سمت شمالی تمین و در جنوب شهر میرجاوه واقع شده است. قبور این قبرستان شامل یک سری قبور چهار گوش ساده است که مناسب با ابعاد بدنی ستونی در سنگ کنده شده است طرز ساخت این قبور بدین گونه می‌باشد که ابتدا حفره‌ای به ابعاد ۵۰ در۵۰ ۱.۷۰ سانتی‌متر را در سنگ می‌کندند سپس اجساد را درون آن قرار می‌دادند و آن را با سنگ می‌پوشاندند از ظاهر این قبرها مشخص می‌شود که مربوط به زرتشتیان هستند.

قبرستان هفتاد ملا

این قبرستان در روستای روپس یکی از توابع دهستان تمین واقع شده است این قبرها در غاری طبیعی بنا شده‌اند و به همین علت از باد و باران محفوظ هستند، آفتاب هیچ وقت بر این قبرها نمی‌تابد و همیشه در سایه قرار دارند. بنای این قبرها از خشت، گل و تخته‌های چوبی است اما به‌علت عدم توجه مسئولان امر، به آغل گوسفندان تبدیل شده است.

چشمه آب معدنی حضرت موسی

آبشاری زیبا که از دل کوه می‌جوشد این چشمه بزرگ‌ترین منبع آب روستاست.

صدای آب، سکوت و چه چه بلبلان بر روی درختان بید در مجاورت آب و صدای رسای درختان بید سر به فلک کشیده، باغ‌های متصل به هم با تنوع میوه‌ها و عبور جاده از میان آنها و نسیم باد معتدل و عبور از داخل رودخانه‌های موجود. در تصور ذهن آدمی در چند کیلومتری کویرنمی‌گنجد.

تمین متشکل از ۱۱۵پارچه آبادی بوده و در فاصله ۱۴۰کیلومتری شهرستان زاهدان و در قسمت شمالی کوه تفتان واقع شده است.

انتهای پیام


5998094
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام گفت: ایستگاه هواشناسی انجیره با ۱۳۴ میلی متر بیشترین میزان دریافت نزولات جوی استان را از روز سه شنبه تا صبح امروز ثبت کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است