گوناگون 17:36 - 15 تیر 1394
عاملی که باعث می شود انسان سرمایه های خود را در راه بندگی خدا استفاده نماید "یاد خدا" است.

غفلت از یاد خدا موجب از دست دادن سرمایه های درونی انسان

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اگر انسان از سرمایه های درون خود در راه بندگی خداوند استفاده نماید سرمایه های بالاتری به او عطا می شود و قلب  انسان به نور بصیرت بالاتری آراسته شده و در نتیجه به مرتبه بالاتری از بندگی خداوند صعود می نماید.



عاملی که باعث می شود انسان سرمایه های خود را در راه بندگی خدا استفاده نماید "یاد خدا" است. انسانی که خدا را در یاد داشته باشد در هر لحظه به وظیفه بندگی خود آگاه است و در نتیجه عملی را انجام می دهد که مطابق با بندگی خداوند باشد. قرآن می فرماید: 



 إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ .... (1)



این آیه شریفه بیان می­کند که  نماز و یاد خدا که مقصد نماز است انسان را از ارتکاب معاصی باز می دارد.(2) در مقابل کسانی که از پروردگار خود غافل باشند از سرمایه خود استفاده نکرده و رضایت و خواست غیر خدا را منظور نموده و در نتیجه  سرمایه های درونی خود را از دست می دهند:



وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ (3)



و حقّا که ما بسیاری از جن و انس را (گویی) برای دوزخ آفریده ‏ایم، زیرا که دل‏ها دارند ولی (حقایق را) بدان نمی‏ فهمند، و چشم‏ها دارند ولی بدان نمی ‏نگرند و گوش‏ها دارند ولی بدان نمی‏ شنوند؛ آنها مانند چهارپایانند بلکه گمراه ‏ترند (زیرا با داشتن استعداد رشد و تکامل، به راه باطل می‏ روند) و آنها همان غافلانند.



و این خسارتی آشکار است:

لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ.(4)



ای کسانی که ایمان آورده‏اید، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند! و هر کس چنین کند پس آنها همان زیانکارانند.



خسارتی که ناشی از غفلت از یاد خداست:



أُولئِکَ الَّذینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ. لا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِی الْآخِرَةِ هُمُ الْخاسِرُونَ (5)



آنهایند کسانی که خداوند بر دل‏ها و گوش و چشمانشان مهر (نافهمی و شقاوت) نهاده و آنها همان غافلانند. و بی‏تردید آنها در آخرت همان زیانکارانند.

 

 

پی نوشتها:

1. عنکبوت / 45

2. ترجمه تفسیر المیزان ج16ص203

3. اعراف179

4. منافقون/9

5. نحل/108و109


6706867
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است