استانی 09:55 - 07 تیر 1401

تکمیل بزرگراه غرب در کرمانشاه تسریع شود/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی (ره) خاتمه می‌یابد و طول مسیر یک هزار و۵۳۰ کیلومتر است که به صورت ۲ بانده و بزرگراهی احداث می‌شود.

احداث این شبکه حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند در راستای تجاری سازی این منطقه در ایران با سایر کشورهای همسایه عمل کند و علاوه بر کاهش مسافت و زمان سفر باعث سهولت در جا به جایی‌های استانی از شمال غرب به جنوب غرب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد را فراهم آورد.

خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌های خود آخرین وضعیت و تحولات این پروژه مهم و کلیدی را در استان‌های مرتبط با این بزرگراه مورد رصد و بررسی قرار دهد.

پیش از این خبرگزاری مهر از وضعیت این پروژه در حوزه آذربایجان غربی (اینجا) و کردستان (اینجا) گزارش هایی را منتشر کرده است.

کرمانشاه به‌عنوان محور توسعه غرب کشور به منظور احداث کریدور ریلی شمال به جنوب غرب همواره باید مورد توجه قرار گرفته شود و سهم استان کرمانشاه در این شبکه حمل و نقل جاده‌ای حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

تکمیل بزرگراه غرب در کرمانشاه تسریع شود/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

استان کرمانشاه با بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به دروازه نجف معروف بوده و دارای مهمترین محورهای ارتباطی با کشور عراق برای ترددهای زمینی مسافران و کالاها در غرب کشور است اما در حوزه ارتباطات جاده‌ای به منظور بهبود اوضاع راه‌ها و دستیابی به کیفیتی مطلوب‌تر توجهات لازم صورت نگرفته است‌.

کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان یکی از محورهای توسعه‌دهنده در بخش تجاری و اقتصادی در مسیر کرمانشاه- کامیاران برای استان کرمانشاه تأثیر بسزایی خواهد داشت که در صورت اجرایی شدن کامل آن می‌توان شاهد تأثیرات آن در زمینه اقتصادی، تجاری و گردشگری بود.

با توجه به اینکه کریدور غرب کشور از بزرگترین طرح‌های کشوری بوده پس از بررسی و مطالعه اولیه در راستای اجرایی شدن در استان کرمانشاه بخش نخست خود از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد اما به گفته مسئولان اجرایی و ناظران بر اجرای پروژه در دولت قبل به طور کلی کاهش اعتبار و همچنین هزینه بالای احداث پروژه در مناطق کوهستانی و بالا بودن هزینه‌های تملک اراضی در این مناطق کریدور بزرگراهی غرب کشور با کندی در روند عملیات اجرایی رو به رو شد.

درخواست تسریع در عملیاتی شدن پروژه کریدور کامیاران- کرمانشاه

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه در نشست شورای ترافیک استان کرمانشاه که در خردادماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌برداری طرح کریدور بزرگراهی در استان کرمانشاه به عنوان مهمترین طرح‌های جاده‌ای علاوه بر توسعه بخش‌های تجاری و اقتصادی باعث کاهش تصادفات و ترافیک در مسیر محوری کرمانشاه - کامیاران می‌شود.

تکمیل بزرگراه غرب در کرمانشاه تسریع شود/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

وی افزود: کریدور بزرگراهی کامیاران - کرمانشاه یکی از محورهای مهم مبادلاتی استان است که باید تا هفته دولت در شهریورماه تکمیل و به بهره برداری برسد.

استاندار کرمانشاه به بهره‌برداری کامل از بزرگراه کامیاران - کرمانشاه تا هفته دولت تأکید و تصریح کرد: شرکت زیرساخت موظف است آن بخش از این بزرگراه را که تکمیل شده و هر چه زودتر زیر بار ترافیک ببرد و بقیه مسیر را هم تا هفته دولت به طور کامل به بهره‌برداری برساند.

محور کرمانشاه- کامیاران شهریور ماه زیر بار ترافیک می‌رود

مهرداد آهکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند اجرای طرح کریدور غرب کشور، اظهار کرد: با اجرای این طرح در غرب کشور اتصال جاده‌ای شمال غرب به جنوب را شاهد خواهیم بود و طول این بزرگراه از میاندوآب تا انتهای استان کرمانشاه حدود ۴۷۵ کیلومتر است.

وی افزود: طرح کریدور در استان کرمانشاه از حوزه استحفاظی در کامیاران شروع شده و به سمت کمربندی غربی رفته و سپس قسمتی از کریدور محور هرسین را نیز شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه تا شهریور ماه سال جاری قسمتی از محور کریدور کرمانشاه- کامیاران تکمیل و بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: در این طرح محور کامیاران به کرمانشاه به بهره‌برداری می‌رسد و تنها محدوده پل چهر در حوالی محور هرسین باقی می‌ماند که طی سال جاری حتماً به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: به طور کلی و با احتساب ۴۴ کیلومتر مسیر بزرگراه در محور کامیاران به کرمانشاه، ۲۶ کیلومتر در کمربندی غربی استان کرمانشاه و ۴۰ کیلومتر نیز محور هرسین تا انتهای حوزه استحفاظی کرمانشاه حدود ۱۱۰ کیلومتر از این طرح کریدور غرب کشور در استان کرمانشاه قرار دارد.

تکمیل بزرگراه غرب در کرمانشاه تسریع شود/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

کمبود اعتبارات علت اصلی کندی پیشرفت پروژه کرمانشاه- کامیاران

آهکی به اعتبارات پروژه کریدور غرب کشور اشاره کرد و گفت: این پروژه به دلیل مشترک بودن بین سه استان کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان اعتبار خود را به صورت کلی و مشترک دریافت کرده اما عنوان کردن سهم هر استان باعث ایجاد چالش و رایزنی و یا حتی اختلاف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ادامه داد: می‌توان گفت که در پروژه کریدور غرب کشور به طور کلی کمبود اعتباراتی برای پیش برد طرح وجود داشته که باعث کندی آن شده و این مسئله محدودیت اعتباری همیشه در همه پروژه‌ها وجود دارد به ویژه در زمان بالا رفتن قیمت‌ها و ایجاد تحریم‌هایی که منابع مالی عقب‌تر از قیمت‌های رشد پیدا کرده بوده که مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه محور کرمانشاه- کامیاران تا شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد، افزود: در حال حاضر محور کمر بند غربی استان در پروژه کریدور به اتمام رسیده و زیر بار ترافیکی قرار گرفته و سایر محورها یعنی کامیاران به کرمانشاه تا شهریور آماده بهره برداری شده و در تلاش خواهیم بود تا محور هرسین نیز در سال جاری آماده بهره برداری شود.

آهکی خاطر نشان کرد: پس از بهره برداری این ۲ محور نام برده هدف آماده سازی ادامه مسیر از هرسین تا پایان حوزه استحفاظی استان کرمانشاه تا گردنه گروس خواهد بود.

مدیرکل راه و شهر سازی استان کرمان به کیفیت جاده‌ها اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تمامی کیفیت‌های حداکثری مطرح شده در آئین نامه‌های معتبر راه سازی از جمله آئین‌نامه راه سازی ایران که از برترین آئین نامه‌های دنیا است برای ساخت این مسیر رعایت شده است.

قرار گرفتن کریدور کرمانشاه- کامیاران در پروژه سفر ریاست جمهوری

منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساخت و اجرای کریدور بزرگراهی محور کرمانشاه-کامیاران از ابتدا دارای ۲ قسمت بوده که قطعه اول آن (۱۷ کیلومتر) سال ۱۳۸۹ شروع و سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید.

وی افزود: مسیر بزرگراه کریدور غرب کشور از کامیاران تا سه راه قزانچی حدود ۴۲ کیلومتر بوده و از این مسیر تنها ۹ کیلومتر باقی مانده تا به بهره برداری برسد که ۶ کیلومتر از آن طی امروز به صورت کامل و ۲ لایه آسفالت خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به دستور ویژه استاندار مبنی بر تسریع در اجرای بزرگراه کرمانشاه - کامیاران، تصریح کرد: طبق تأکیدات انجام شده این مسیر تا پایان شهریور ماه مصادف با هفته دولت آماده بهره‌برداری خواهد شد و تاکنون نیز ۹۳ درصد پیشرفت این پروژه در استان را شاهد هستیم.

تکمیل بزرگراه غرب در کرمانشاه تسریع شود/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

فخری به بروز مشکل پیش آمده در مسیر احداث بزرگراه کامیاران به کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در روند کار شرکت سازنده و میراث فرهنگی استان کرمانشاه برای احداث این مسیر بر سر روستایی به میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر به مشکل برخورند که با بررسی‌های انجام شده به منظور وارد نشدن صدمه به بافت این روستا با میراث فرهنگی صبحت شده که تقریباً هفته گذشته به توافق رسیدند و ادامه مسیر در حال آماده سازی است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های آینده برای توسعه سایر محورهای جاده‌ای، بیان کرد: احداث و امتداد اینگونه مسیرها در سایر محورها مانند اسلام آبادغرب جز برنامه آینده بوده که پس از اتمام پروژه اصلی کریدور غرب کشور به آن پرداخته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه خاطر نشان کرد: اعتبارات اخذ شده برای تکمیل و راه اندازی این پروژه به اندازه کافی نبوده و در حال حاضر به پیمانکار بدهکار هستند که در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه به عنوان مطالبه مهم استان مطرح و پیگیری جذب اعتبارات خواهیم بود.

محور کامیاران- کرمانشاه یکی از نقاط حادثه خیز استان کرمانشاه

فخری با اشاره به اهمیت طرح کریدور غرب کشور در ویژه در استان کرمانشاه، تاکید کرد: محور جاده‌ای کامیاران به کرمانشاه یکی از حادثه‌خیزترین نقاط استان کرمانشاه بوده که در تصادفات آمار قابل توجهی را ارائه می‌دهد و یکی از مسائل مهم استانی در جهت رفع مسائل ترافیکی همین محور تردد بوده که دلیل پر تردد بودن این محور در غرب کشور در طرح کریدور غرب کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: محور کامیاران به کرمانشاه به دلیل تردد فراوان و قرار گرفتن در مسیر اتصال شمال غرب کشور به جنوب غربی در دستور کار ویژه قرار گرفت تا در کوتاه‌تر کردن مسیرهای جاده‌ای و رفع ترافیک‌ها نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

فخری با بیان اینکه طرح کریدور غرب کشور در کرمانشاه برای حوزه اقتصادی و تجاری نقش مؤثر دارد، عنوان کرد: این مسیر علاوه بر سهولت در تردد حمل و نقل برای مسائل اقتصاد، تجاری و ارتباطات بین استانی هموار شده تا با باعث کاهش هزینه‌ها و تأمین امنیت جاده‌ای نقش به سزایی ایجاد کند.


11607453
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است